• Äldre 26 Jan 23:37
    107 visningar
    4 svar
    4
    107

    Trött/slö bebis

    Det är på natten alla funderingar kommer och jag blir inte riktigt klok ibland. Jag har funderat många gånger men aldrig lyckats hitta svar. Min mellersta dotter (snart 2 år) gjorde ingenting sitt första levnadsår, verkligen INGENTING. Hon sov jämt. Hela nätterna och hela dagarna så jag fick alltid väcka henne för att amma. Hon gick upp i vikt dåligt de första veckorna då hon alltid krånglade med amningen så jag fick börja med flaskan. Även flaskan var det krångel med men hon gick i alla fall upp i vikt. När jag äntligen lyckats få i henne mat så somnade hon igen. Hon var sen i det mesta också och började inte krypa fören hon var 1 år och gick först när hon var 1,5. Hon var aldrig missnöjd heller. Skrek verkligen aldrig utan bara sov eller låg och tittade. Idag är hon som sagt snart 2 och är ikapp med allt hon borde. Men varför gjorde hon ingenting på ett helt år? Jag har aldrig hört om något liknande och kan nog inte sluta undra fören jag får svar. Någon här som hört om liknande?

  • Svar på tråden Trött/slö bebis
  • Äldre 27 Jan 01:06
    #1

    Jag skulle inte säga att min bebis *aldrig* är missnöjd, men däremot extremt sällan missnöjd? Verkar också vara lite sen motoriskt, men hen sover ju så himla mycket att jag tänker att det är anledningen... sover de bort större delen av dagen hinner de ju inte träna lika mycket som sina kamrater? :)

  • Äldre 27 Jan 10:29
    #2

    Oj! Låter som motsatsen till min bebis. Han har aldrig legat still. Vännernas bebis som kom nån månad efter vår sov typ första halvåret. Låg i liggdelsinsatsen en hel middag.

    De är väl bara olika? Med tanke på att ditt barn är ikapp så kan det inte varit så mycket annat.

  • Äldre 27 Jan 12:47
    #3

    Självklart sover vissa barn mer än andra men jag var verkligen tvungen att väcka henne varje gång för att äta. Även när hon var lite mer vaken så var hon aldrig intresserad av att göra något direkt alls. Jag försökte få henne att förflytta sej genom att lägga en leksak ett par centimeter längre bort än vad hon nådde, men efter att hon provat och märkte att hon inte nådde så struntade hon i det helt enkelt. Hon ville heller inte stå när man höll henne. Först föll hon bara ihop och tillslut sträckte hon på benen men överkroppen hängde liksom framåt.

    Jag är jätte glad att hon är ikapp nu men jag är bara så nyfiken på vad det kan ha berott på? Jag har som sagt aldrig hört om liknande varken före eller efter.

  • Äldre 27 Jan 14:17
    #4

    Hmm, känner igen mig mycket även om mitt barn känns som en liten "lightvariant". Men hon lutar sig också framåt mycket när hon "står" i knäet och verkar också vara nöjd med att bara ligga för det mesta. Jag skulle inte säga alltid, och jag behövde inte alltid väcka henne för att äta den första tiden men nästan. Mitt första (och enda) barn och har mycket liten erfarenhet av bebisar generellt, så för mig är det jättesvårt att veta vad som är normalt och inte. Men ja, hon är än så länge klart efter (motoriskt) jämfört med de som är ~tre veckor äldre, men ändå är jag inte speciellt orolig. Tänker typ bara att hon är ovanligt lugn och nöjd.

    Får jag fråga om du ammade eller gav ersättning? Har alltid gett ersättning nämligen, och tillskrivit hennes belåtenhet till det. Att hon typ alltid är mätt och så.


    Vör skrev 2019-01-27 12:47:10 följande:

    Självklart sover vissa barn mer än andra men jag var verkligen tvungen att väcka henne varje gång för att äta. Även när hon var lite mer vaken så var hon aldrig intresserad av att göra något direkt alls. Jag försökte få henne att förflytta sej genom att lägga en leksak ett par centimeter längre bort än vad hon nådde, men efter att hon provat och märkte att hon inte nådde så struntade hon i det helt enkelt. Hon ville heller inte stå när man höll henne. Först föll hon bara ihop och tillslut sträckte hon på benen men överkroppen hängde liksom framåt.

    Jag är jätte glad att hon är ikapp nu men jag är bara så nyfiken på vad det kan ha berott på? Jag har som sagt aldrig hört om liknande varken före eller efter.


Svar på tråden Trött/slö bebis