• Anonym (Osäker)

    Kan du tänka dig donera ?

    Kan du tänka dig att bli donator eller du kanske redan är?

    Om inte du vill vad är orsaken?

    Jag är inte donator, jag vågar inte heller bli. Jag är rädd för att dö, så att skriva in mig känns otäckt.

    Och den dagen jag är redo för att anmäla mig till att donera så kan jag tänka mig att donera allt förutom min hud och ?ögon?. Jag vill inte heller att mina delar går till forskningen.

    Vi vet inte hur det blir efter döden. På något sätt så tänker jag att man kanske är medveten om vad som händer ens kropp på något sätt. Som att man finns kvar...

    Men samtidigt så vill jag donera Den del jag klarar att leva utan för att rädda någon annan.

  • Svar på tråden Kan du tänka dig donera ?
  • flygrl

    Ja, jag kan tänka mig donera allt vid min död. Bara bra om mina organ kan komma nån annan behövande eller forskningen till glädje. :)

    Blod kan jag inte ge då jag medicinerar.

  • Anonym (H)

    Fast om du går bort på ett icke naturligt sätt så kommer de ju att obducera dig ändå. De kommer såga upp din bröstkorg, borra upp ditt kranie och gräva i dina organ efter dödsorsaken ändå. Får hoppas att du dör på ett väntat och naturligt sätt då..

  • Anonym (ds)
    Anonym (..) skrev 2019-01-28 22:35:47 följande:

    Hoppas du inte heller tar emot en njure eller något annat om du blir sjuk. Eller tänker du annorlunda där?


    Nej självklart inte.

    Borde vara så att folk som inte står som donatorer inte heller får ta emot.
  • Fantast i s k T

    Jag tänker så här: en för tidig död är alltid meningslös, men kan skänka mening och liv för flertalet människor som annars även de skulle dö. Alltså är jag donator.

  • DeathByPickles
    Anonym (ds) skrev 2019-01-29 06:54:46 följande:
    Nej självklart inte.

    Borde vara så att folk som inte står som donatorer inte heller får ta emot.
    Det tycker inte jag. Ingen blir väl lyckligare för att någon annan dör när de hade kunnat leva, tänker jag. Snacka om att vara småsint. 
    "Nähä, du hade inte velat hjälpa mig om jag behövde en lever, då ska du minsann inte ha min, så ligg där och bli lika död som mig. HA!" O_o
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles

    Jag kan inte lämna blod, men hoppas att de som har möjligheten och som faktiskt gör det inte missunnar mig att ta del av det de donerat om jag behöver det. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (donator)
    DeathByPickles skrev 2019-01-30 19:37:45 följande:
    Det tycker inte jag. Ingen blir väl lyckligare för att någon annan dör när de hade kunnat leva, tänker jag. Snacka om att vara småsint. 
    "Nähä, du hade inte velat hjälpa mig om jag behövde en lever, då ska du minsann inte ha min, så ligg där och bli lika död som mig. HA!" O_o
    Den som är död bryr sig väl inte. Men organen kan fördelas så att de som är villiga att donera också får vara mottagare och de som inte vill donera heller inte är mottagare. Varför inte?

    Jag tycker också donation ska vara självklart och att man ska behöva säga aktivt nej med motivation för att inte donera. Och då även frånskriva sig att vara mottagare för organ. Om man inte kan/får donera av olika skäl så ska man får vara mottagare. 
  • Anonym (Äggdonation)

    Jag har donerat ägg till en vän som fick sin livmoder bortopererad i samband med livmodercancer. Hon var precis nygift och skulle planera barn med sin man mär hon fick veta att hon hade cancer och inte skulle kunna få egna. Så jag erbjöd mig att donera ägg och hennes man är biologiska fadern. Dom har två friska barn idag. När jag är 60 skulle jag kunna tänka mig att donera typ min livmoder.

  • Anonym (Osäker)
    Anonym (H) skrev 2019-01-29 02:16:45 följande:

    Fast om du går bort på ett icke naturligt sätt så kommer de ju att obducera dig ändå. De kommer såga upp din bröstkorg, borra upp ditt kranie och gräva i dina organ efter dödsorsaken ändå. Får hoppas att du dör på ett väntat och naturligt sätt då..


    Jo men känns som man skriver på sin död, jag tänker som så, skriver jag på så kommer jag säkert dö inom kort. Det är skrämmande. Man vill inte tänka på vad man ska göra efter sin död. Många organ kan ju bara tas ifrån en om en olycka skett och man ligger i respirator. Som exempel hjärtat och lungor. Det är bara skrämmande för mig.
  • FtS70

    De får ta allt de vill till transplantationer, men inte använda mig till forskning. Jag vill inte att någon av mina egna ungar skall hitta mitt huvud i en hink om de går läkarprogrammet.

  • flygrl
    Anonym (Osäker) skrev 2019-02-10 22:26:58 följande:

    Jo men känns som man skriver på sin död, jag tänker som så, skriver jag på så kommer jag säkert dö inom kort. Det är skrämmande. Man vill inte tänka på vad man ska göra efter sin död. Många organ kan ju bara tas ifrån en om en olycka skett och man ligger i respirator. Som exempel hjärtat och lungor. Det är bara skrämmande för mig.


    Iom det för dig tycks va så förbundet med ångest att donera tycker jag du med gott samvete kan lägga det hela åt sidan. Det e ju inte meningen att du som givare ska må skitdåligt.
  • alynda

    Hur tänker du TS, att man kandke är medveten om vad dom sker med kroppen efter döden? Nedbrytningen (förruttnelsen) påbörjas bara minuter efter sista andetaget, så det skulle i så fall vara det man upplevde istället.

    Och alla kan donera, många organ kan användas även om man har någon sjukdom och till vetenskapliga ändamål är det alltid värdefullt. Kag tänker själv så att jag inte vill att mina efterlevande kära ska gå miste om ett friskare liv om min döda kropp kan bidra till det, direkt eller indirekt.

  • Anonym (nullplus)

    Jag har lämnat blod i många år, men vill inte donera organ. Ingen logik i det kan man tycka, men det är så jag vill ha det.

  • Anonym (Vill)

    Självklart viljat donera om möjligt . Har även donerat ägg. Försökt ge blod en blir tyvärr lärt yr så jag fick inte.

  • Anonym (MOD)
    Anonym (Osäker) skrev 2019-02-10 22:26:58 följande:

    Jo men känns som man skriver på sin död, jag tänker som så, skriver jag på så kommer jag säkert dö inom kort. Det är skrämmande. Man vill inte tänka på vad man ska göra efter sin död. Många organ kan ju bara tas ifrån en om en olycka skett och man ligger i respirator. Som exempel hjärtat och lungor. Det är bara skrämmande för mig.


    Det är sällan man tar hjärta och lungor från någon som har dött i en olycka. Organen kommer ofta ifrån personer som är hjärndöda, efter en stor massiv hjärnblödning.
Svar på tråden Kan du tänka dig donera ?