• mmm88

    3 barn, ett utanför?

    Som rubriken lyder, ni som har tre barn, upplever ni ibland att ett barn hamnar utanför? Är de ofta kompisar alla tre eller klickar de bäst med ett syskon och det andra hamnar lite utanför?

  • Svar på tråden 3 barn, ett utanför?
  • Anonym (Anonymious)

    När jag hade tre barn var det en som var utanför jämt. Lekte bäst två. Mycket bråk, men jag tror att det beror på att de var rätt täta i ålder. Går säkert smidigare om det är några år emellan. Är säkert olika i olika syskongrupper också.

    I alla fall har jag fyra barn nu, och jag tycker att i vår familj passade det bättre. Nu väntar jag dock en sladdis, men tror inte att det kommer att bli något problem eftersom alla de andra är rätt stora nu.

  • Anonym (Tre killar)

    Jag har tre killar. De första två tvätt och sen en som kom när de andra var 8 och 9. Nu är de två äldsta precis tonåringar. De stora har alltid haft varandra och lekt tillsammans. När lilla kom började en rivalitet dem emellan, de använde lillebror som ?slagträ? i konflikter. Typ smörade för honom för att få över honom så att han kunde vara med och reta den som blev utan. Alltså två mot en. Hemskt. Det har blivit lite bättre men händer ff. De två stora har dock inte lika fin relation nu. Men det kan ju även bero på alla tonårshormoner i omlopp. Det svåraste med tre barn som jag ser det är att hinna med och att de har väldigt olika behov när det är långt emellan. För syskonens del hade det fm varit bättre med tre täta men för egen del ör det skönt och jag får mycket hjälp och njuter på ett helt annat sätt. Min sista bebis (fast han är fem nu :)

  • mmm88

    Det var lite det jag är rädd för. Är sugen på en trea men orolig hur det kommer att påverka syskonrelationen. Har två år mellan ettan (flicka) och tvåan (pojke). Funderar på en trea någonstans tre till fem år efter tvåan.

  • Linda2barnsmamma
    mmm88 skrev 2019-01-27 18:49:20 följande:

    Det var lite det jag är rädd för. Är sugen på en trea men orolig hur det kommer att påverka syskonrelationen. Har två år mellan ettan (flicka) och tvåan (pojke). Funderar på en trea någonstans tre till fem år efter tvåan.


    Hej.

    Mina flickor är födda 2010 och 2011.

    Nr 3 är född 2018 :) nr 4 kommer i juni nu 2019.

    Här blir dom 2 och 2 om man ser det så åldersmässigt.

    Det är 6 år mellan nr 2 och nr 3 och det funkade jättebra :)
  • Anonym (Trea)

    Vi har tre barn som nu är 5,5 8 och 9år.

    Yngsta och äldsta är som katt och hund. De går ofta inte alls ihop och ibland leker de jättebra. Upplever också att de har svårt att leka alla 3. Ofta är det 2 och en blir utanför men det är inte samma barn. Yngsta och äldsta leker bäst när det är aktiva grejer som att bygga j snön ute. Mellanbarnet är mer lat och lugn. Hon leker mest med playmobil. Så det är olika hur de delar upp sig. De två äldre gör vissa saker ihop och de 2 yngre har också lekar de gillar.

    Är inget stort problem ändå tycker jag.

  • mammalovis

    Nu tar det ju nästan 3 år innan barnen verkligen leker ihop. Jag har ca 2,5 år mellan mina. De två äldsta 5 och 8 år leker massor ihop, men är också som hund och katt. Lillebror på 3 år och mellanbarnet leker mycket ihop när äldsta är hos sin pappa. Lillebror och storasyster har inte så gemensamt. Däremot kan de ju se på film och liknande ihop. Så det kommer nog bli olika i perioder tänker jag. De har även en äldre syster på pappas sida på 14 år, men hon har ju lämnat leken, annars lekte hon mycket med de två äldsta främst för några år sedan.

    Dessutom tror jag det beror mycket på syskonens temperament och intressen. Åka till lekland/badhus uppskattas av alla. 

Svar på tråden 3 barn, ett utanför?