• Anonym (Klippt)

    Vasektomi - min historia!

    I slutet av mars 2018 fick jag min vasektomi utförd, det var ett beslut som jag/min fru gått igenom flera gånger under längre tid, eftersom att min fru har testat väldigt många preventivmedel, och fått väldiga besvär av varenda ett av dom, så har vi kört med kondom vilket vi bägge två hatar.

    När vi fått vårat andra barn, så sa både jag och min fru att vi var HELT färdiga med barn. Jag vill inte ha fler barn, och inte min fru heller. Vi väntade ett par månader, och ingen av oss ändrade sig.

    Jag bokade sedan en tid via vårdcentralen, och det var en väldigt lång väntetid för ingreppet, vilket iofs inte gjorde något då man får mer tid att fundera. Men, ingen av oss ändrade sig, och sen var det dags för ingreppet.

    Som ett vanligt vårdcentralbesök, anmäla sig, vänta, in i ett rum där en sköterska berättar lite om ingreppet, gör rent en, sedan kom läkaren in, gav en spruta med bedövning, väntade sedan ett tag och gjorde några tester för att se att bedövningen tog.

    Själva ingreppet tog inte ens 15 min, läkaren var helt king och hade säkert gjort det 100 gånger tidigare. Dom gör 2 små snitt långt upp på pungen, drar ut sädesledarna och klipper av dom. Sedan får man 2 stygn per sida, som ramlar av av sig självt efter ett par dagar. Efter ingreppet fick jag ligga kvar ca 30 min för att dom skulle se att allt var ok. Sedan hem och leva som vanligt, skapligt öm efteråt i ca en vecka. Onanerade efter ca en vecka, inga problem alls.

    Man får med sig ett stort kuvert innehållande lite dokument samt ett provrör för att lämna sädesprov för att kolla att man är helt steril.

    Sammanfattningsvis, helt klockrent för vår del. Det märks ingen som helst skillnad på varken konsistens eller mängd utlösning, ingen som helst skillnad i sexlivet öht, mer än att man känner sig mer avslappnad när man vet att det inte blir en hoppsan graviditet.

    Negativt med detta då? Ja, jag var väl lite ivrig när läkaren kände om bedövningen tagit, så jag kände nog inte efter riktigt, för när doktorn hade gjort snitt och sedan började plocka ur sädesledarna så gjorde det brutalt ont. Detta märkte (naturligtvis) läkaren och sköterskan, vilket gjorde att läkaren skyndade sig så gott han kunde för att bli klar snabbare. Kan även säga att som många skrivet att man är öm ett par dagar efteråt, är lite i underkant. Jag var öm, såpass att jag fick ta ett par Alvedon per dag för att kunna arbeta (arbetar som mekaniker och har ett någorlunda aktivt och tungt jobb), men, det gick över.

    Sammanfattningsvis, endast fördelar, ni som funderar på detta, kolla så bedövningen tar, ordentligt ???? ställ gärna frågor om ni har några ni som undrar om detta!

Svar på tråden Vasektomi - min historia!