• Anonym (Mamma­)
    Äldre 28 Jan 19:57
    7631 visningar
    109 svar
    -2
    109
    7631

    Trött på familjeliv / ska det vara så här

    Jag har precis sutit och snackat lite med min sambo. Vi är båda två så trötta på vårt såkallade liv.

    Hjälp mig att kurla ut vad gör vi för fel, för det här är inte klokt.

    Jag ville ha många barn. Nu har vi 3 och jag känner mig böjd med det. Men ska det vara då här? Vi är så trötta på varandra och vi är så trötta på barnen med. Vi orkar inte. Varje dag samma visa gång efter gång efter gång. Sambon jobbar till 4, jag är mammaledig (2 av barnen går på förskola 15tim/vecka). Han kommer hem vid 16:30. Vi lagar middag, pratar en stund, eventuellt läser någon bok för barnen eller tittar på barnfilm. Äter middag , hjälper barnen klä sig om till pyjamas, tandborstning och läggdags, en till saga o sov gott. Sedan diskar vi. Och tittar på någon film/serie. Läggdags. Och börja om från början.

    Har inget att se fram emot , inget att längta efter. Dagarna bara går en efter en efter en. På helgen är det ungefär samma. Eventuellt åker vi till Leos lekland eller simhall. Men det är väl det samma ändå.

    Är det så här det ska vara? Är det här livet handlar om?

  • Svar på tråden Trött på familjeliv / ska det vara så här
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 20:51
    #6

    Vi har varken intresse eller vänner. Ingen barnvakt heller.

    Vi brukar lägga de tidigt (19-20) med tanken för att orka stiga upp till dagis dagen efter. Och ja ibland, de dagar när jag var med de hela dag och sambon är dödstrött efter jobbet vilket han oftast är så lägger vi de även för att bli av med de måste jag erkänna.

    Men vi har inte provat att ha de uppe längre och hitta på något, kanske de skulle orka stiga upp i tid ändå. Det måste vi prova.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 21:54
    #11
    Anonym (Vic) skrev 2019-01-28 20:39:11 följande:

    Gör något spontant. Börja träna. Raska promenader med barnvagn är underskattat. Åk iväg och ta en fika med en vän efter middagen eller fixa barnvakt och gå på dejt med din man.

    Varför måste barnen i pyjamas direkt efter middagen? Ta med dem ut och åk pulka, lek, grilla korv eller vad som helst. Ni verkar inte ha något kul tillsammans.


    Jag tror att där är boven i dramat: att vi har inte något kul tillsammans.

    Men hur gör man? Var börjar man?

    För egentligen längtar jag inte efter egen tid (när min man tar barnen till Leo och jag har en hel dag på mig själv , kan jag ändå inte hitta på något roligt) och jag längtar inte efter "bara vi två" tid heller. Jag har ju längtat efter familj. Men precis som du säger vi har fet inte kul tillsammans. Hur kan jag ändra på den?
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 22:00
    #12
    Anonym (Jahaja) skrev 2019-01-28 20:54:10 följande:

    Vi har samma sits fast ännu värre. Tre små barn. Bara slit och släp. Varje dag är ett helvete. Det tar evigheter att lägga dem. Minst två timmar allt som allt. Man måste sitta med dem för att de ska somna. I evigheter. Bråk och tjafs. Man har ingen kväll, inget liv. Man har ingen tid för sig själ. Jag har inte läst en bok på evigheter. Det enda man hinner är att glo i telefonen. Frun har skickat in en skiljsmässoansökan till råga på allt när den minste var 10 månader. Hon längtar väl bort från helsiket och tror att det blir bättre om vi skiljs. Det är naturligtvis helt idiotisk. Skiljs vi åt kommer våra liv bara bli ännu mer komplicerade. Men vad göra?


    Jag tycker också att hon längtar bara bort från den hela. Det gör jag också ibland. Jag har också tänkt tanken ett antal ggr att vad mysigt det skulle bli att bli varannanveckaförälder. Att ha barnen en hel vecka men sedan ha en hel vecka bara för mig själv och hinna längta efter de igen. Om inte skilja men i alla fall flytta isär. Vara särbo. Tanken är lockande. Men jag vet att jag skulle ångra mig efter den första månaden. :))
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 22:05
    #13
    Studentpappa skrev 2019-01-28 20:57:07 följande:

    Har ni inga intressen skulle ni väl inte ha roligare utan barn heller..

    Jag gör saker med barnen inte varje kväll men så ofta det går och dom orkar. Skridskor, skidor pulka, studsmatta osv beroende på säsong. Jag tycker det är roligt, sen har jag intressen utöver familjen också och har alltid haft.


    Nej jag tror inte heller det är barnen som är fel på eller att vi skulle ha det så mycket roligare utan barn. Jag tycker inte det. ( Min sambo tycker däremot att vi skulle kunna hitta på massor utan barn. )

    Jag vill hellre hitta en lösning där barnen är med.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 23:19
    #18
    Anonym (Jahaja) skrev 2019-01-28 23:07:26 följande:

    Önskar nån kunde säga så till min fru. Vår minsta är knappt ett år nu och hon vill skiljas. Det kommer inte bli bättre av det.


    Ni borde hålla ut liiite till. Jag läste en studie någonstans, nu vet jag inte var, för det var för flera år sedan att de allra flesta skiljer sig när de har barn under 1 år. Att ha en spädbarn att ta hand om är tydligen en stor risk för äktenskapet/förhållandet. Och jag kan fullständigt hålla med den av egen erfarenhet. Vi var nära att separera vid varje barn. Men när vi har passerat den första födelsedagen så blev livet lite lättare varje dag. Vi hade tid att vila mer o hitta tillbaka till varandra.

    Jag hade som tur den här budskapet med mig vid varje gång "att separera aldrig under barnets första levnadsår"

    Och nu även om jag längtar bort jag fantasierar bara om att vara särbo: varannanveckaförälder + att det vore mysigt att ha min sambo som pojkvän igen, sova hos honom på någon helg osv :)
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 09:45
    #26
    Anonym (Jahaja) skrev 2019-01-29 07:38:22 följande:

    [quote=79402166][quote-nick]Anonym (Hmmm) skrev 2019-01-29 07:29:37 följande:[/quote-nick]Jag fattar inte alls varför ni är trötta, ni gör ju ingenting? Möjligen att din man kan vara trött som jobbar på dagarna och sedan kommer hem och jobbar vidare. Laga middag och diska bör väl vara ditt jobb som bara går hemma?![/

    Haha. Funkar inte så. När jag kommer hem från jobbet är min frus attityd att hon kan dra sig tillbaka och jag ta över. Hon verkar tro att jag befunnit mig på ett vilohem i 10 timmar. Hon har varit mammaledig i långa perioder. Jag har knappt varit hemma. Det är inget bra. Vi har liksom ingen förståelse för varandras situation.


    [quote=79402166][quote-nick]

    Jag känner mig inte alls trött på den sätt- fysiskt trött. Jag till o med saknar att vara trött på riktigt ibland. Jag är mentalt trött på den hela. Uttråkad eller vad mer kan man kalla det till? Min sambo är däremot kan vara så trött efter en tufft arbetsdag (har en fysiskt krävande jobb) att han somnar så snabbt han sätter sig ner.

    Arbetsfördelningen är väldigt orättvis fördelat mellan oss tycker jag. Men sånt som matlagning disk osv har jag omöjligt att hinna med helt under dagen, då jag måste ta hand om barnen. Jag tar lite disk emellanåt när det är lite lugnare men det finns alltid mer att göra på kvällen. Under dagarna försöker jag aktivera barnen men bara att ta på vinterkläder o gå ut tar minst 1 timme för oss.

    Jag känner mig så väl igen i det som du skriver Jahaja. Jag gör likadant, när han kommer hem drar jag mig tillbaka. Jag orkar liksom inte mer rent mentalt. Samtidigt vet jag att han har jobbat hårt och därför vill jag inte lämna honom själv med 3 små barn och gå till gym/dyl - det vore ännu mer orättvis. Så jag håller mig hemma men drar mig undan. Samma här: jag var föräldraledig med några få avbrott i 4 år nu. Att byta kan/vill vi inte. Han har ett jobb som betalar jättebra, jag har inget jobb att gå tillbaka till. Vi har provat även att ta ut föräldraledighet samtidigt med varsitt barn. Den där var ännu värra. Vi gick hemma hela dagarna och längtade bort.

    Så precis som Stina säger: jag tycker om barn men blir inte road av de. Så är det. Under dagarna gör jag allt för mina barn bara att de ska ha det så bra som möjligt. Går på olika aktiviteter som jag vet att de gillar: föräldragrupper, sång o ramsor , barnbibliotek osv men jag har det svårt att njuta av det. För sedan på kvällen är jag helt mat och grå i huvudet.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 10:05
    #28
    Anonym (Jahaja) skrev 2019-01-29 07:38:22 följande:

    Haha. Funkar inte så. När jag kommer hem från jobbet är min frus attityd att hon kan dra sig tillbaka och jag ta över. Hon verkar tro att jag befunnit mig på ett vilohem i 10 timmar. Hon har varit mammaledig i långa perioder. Jag har knappt varit hemma. Det är inget bra. Vi har liksom ingen förståelse för varandras situation.


    Så nej hon tror inte att du var i en vilohem hela dag. Ash jag känner mig igen så mycket i det du skriver , du skulle kunna vara min man, men jag har inte skickat in någon skilsmässoansökan så jag är inte din fru.

    Jag vet att han har jobbar hårt hela dag (och får dåligt samvete över det) men jag är så mentalt trött att jag orkar inte mer med barnen just då. Ofta räknar jag de sista timmarna tills han kommer hem. Sedan tycker jag att om han jobbar hela dagar och jag tar barnen även på kvällarna och ev åker iväg med barnen på helgerna för att han ska få vila hemma, när ska han träffa sina barn? När kan han bygga upp ett förhållande med dem? När han kommer hem tänker jag på att de har inte träffat under hela dagen och nu får de umgås lite tillsammans. Samtidigt vet jag att han är trött och jag har dåligt samvetet över hur han har det jämfört med mig. Men om jag skulle avlasta honom och ta barnen dygnet runt även på helgen det vore ännu värre - han känner sig lite utanför redan nu - skulle jag ta barnen på kvällen/helgen skulle det kännas som vi har honom bara för sina pengar, bara för att han ska försörja oss ...
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 11:16
    #39
    Liten till skrev 2019-01-29 10:28:55 följande:

    Vår räddning i exakt det du beskriver, är våra torsdagar. Vi städar allt direkt när vi kommer hem (ev plockar undan lite på onsdagaen för att underlätta) en lagar nåt snabbt till barnen (de dör inte av att äta utan föräldrar en dag i veckan). Sen lägger vi barnen som vanligt. Så ca 19-20 så äter vi någon god middag, bara vi, utan barn. Som en mini-date, för att fortfarande få vara vuxna. Och eftersom städ och sånt är gjort, så känns det mera avslappnat. Sen händer saker så det inte blir varje torsdag, men oftast. Ibland lagar vi riktigt lyxig mat, ibland en pastasallad, men tänder levande ljus och dukar med servetter. Sen löser det inte allt, men det är en bit på väg


    Tack för tipset. Det får jag ta till mig. Låter härligt.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 11:25
    #41

    [quote=79402646][quote-nick]Anonym (Jahaja) skrev 2019-01-29 10:18:55 följande

    Ok. Ja det låter ungefär som vår sits bara det att jag inte har ett fysiskt krävande jobb. Min fru har i och för sig ett jobb att återvända till men hon vantrivs på det. Jag trivs på mitt jobb och tjänar mer än dubbelt så mycket som min fru så det är inte så konstigt att det blivit som det blivit. Och nu vill hon plötsligt skiljas. Hon säger att hon inte känner något för mig alls och att hon aldrig någonsin mer vill ha sex med mig osv. Sen är jag tydligen en man-bäbis också. Det är massa fel på mig helt enkelt. Hon är jäkligt missnöjd med allting. Känner mig ledsen och besviken. Jag är väl inte perfekt (inte hon heller) men har kämpat på så gott jag kunnat dessa år med våra barn. Jag oroar mig för vad som ska hända om hon fullföljer detta. Var ska barnen bo osv? Och självklart någonstans kommer jag till en punkt där jag inte kommer vilja ta tillbaka henne om hon skulle ångra sig.[/quote]

    Det är lätt att känna att det finns inga känslor kvar, där hamnar man lätt, men jag är övertygad att det handlar inte alls om det . Så känner jag med ofta. Men det bara för att man är så less. Tyvärr har jag inget en lösning för då skulle jag inte startat den här tråden. Men någon som hon kan lyssna på borde prata med henne o förklara att det handlar inte om brist mellan er, det är en period som hör till småbarnsåren och går över. Någon borde fråga henne om hur vill hon ha sitt liv? Vill hon skiljas nu, träffa med en ny kille, skaffa nya barn, lägga familj+bonusfamilj pusslet, för att sen hamna där var hon är nu igen ? Men du är inte den rätta personen att prata med henne- hon skulle tro att du vill bara övertyga henne att stanna.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 11:29
    #42
    Anonym (Giig) skrev 2019-01-29 10:38:46 följande:

    Vill du ha en klapp på axeln? Varade din marktjänst ett halvår eller 5 år? De flesta andra tycker det är skönare med jobb än att hänga med småttingar var man inte ens kan gå på toa ifred och den enda vettiga konversationen man får är om spiderman slåss mot hulken ibland.


    Tack ! Det värmer att det finns någon som förstår.

    Jag var och jobbade någon månad mellan barnen. Det var så lyxigt ! Gå på toa. Äta god middag i lugn o ro..

    men jaja man längtar alltid efter det som inte finns - så konstiga vi människor är ..
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 11:34
    #44
    Anonym (Tankar) skrev 2019-01-29 11:11:50 följande:

    Sorgligt det låter! Tänker att du kanske hamnat i en depression? 

    Som jag uppfattat är du hemma på dagarna fortfarande, iallafall vissa dagar. Varför inte börja i det lilla med att göra roliga saker med barnen på vardagar när det är ljus. Tänker enkla saker som att leka i snön, gå till lekparken, åka pulka.

    Ta med en termos med varmsaft och fika och gör en mysig stund, när du hämtat på förskolan. Eller öppna förskolan eller bibblans sagostund när de större är på förskolan, där du kan träffa andra mammor. Långa vagnpromenader är bra för måendet.

    Vad tycker du och din man om att göra tillsammans när barnen somnat? Spela, se film, äta gått, dela en flaska vin?  


    Jag försöker hitta på något kul jämt. Något som är kul för barnen. Men dessa stunder upplever jag tyvärr som en uppgift, som något jag gör för barnens skull. Kan inte slappna av eller njuta av det.

    När barnen somnat brukar vi titta på film men egentligen tycker jag att det är lite tråkig att göra det varje kväll.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 11:42
    #46
    Anonym (Abc) skrev 2019-01-29 11:30:58 följande:

    Det tar tid att "ha kul" igen efter men fått barn, framförallt om man inte redan har gemensamma intressen som passar bra att ta med barnen på (som tex skogsutflykter, pimpla på sjön och liknande). Runt 2 år tycker jag det tagit att hitta tillbaka till varandra och när yngsta barnet blivit runt 6 år gammal har vi plötsligt fått en helt annan frihet att hitta på saker tillsammans som en hel familj.

    En stor del av glädjen vi känner nu tillsammans i familjen kommer nog också från att vi varit tidiga med att barnen ska lära sig simma, åka skidor, åka skridskor mm så att vi kan åka på strandsemester och vakta barnen från strandbaren när de badar, de kan åka skidor i alla backar, de kan åka långfärdsskridskor och liknande. Så vi kan ha roligt som familj.


    Det är det som jag menade när jag startade tråden kunde bara inte uttrycka mig själv rätt. Hur gör man för att "ha kul" som familj? vi ville ha många barn, nu har vi det men vi har det tråkigt och vi har tröttnat mentalt på vardagar och vi började tröttna på varandra. Jag längtar inte efter egentid. Jag längtar inte efter vuxen tid.

    Jag vill hitta sättet att vi ska ha det kul som familj
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 13:20
    #52
    Pope Joan II skrev 2019-01-29 12:35:05 följande:

    För min del tyckte jag att småbarnsåren var en väldigt rolig och mysig period i livet. Jag har över huvud taget gillat mitt liv i alla dess stadier och former men särskilt livet efter att jag fick barn, det har varit och är toppen att ha dem och få vara med dem. 

    Att sätta sig i soffan varje kväll och titta på film om man tycker det är tråkigt förstår jag inte poängen med? Och den sortens motsägelsefulla och passiva beteende har väl knappast med barnen att göra? 


    Jag håller med dig. Jag tycker inte alls att det är barnen som är fel. Inte på något sätt. Det är många här som skyller på mitt val att skaffa barn men Det är inte fel att vi har skaffat barn inte heller att vi har 3. De är den bästa i mitt liv även när jag längtar bort.

    Redan i trådstarten frågade jag efter hjälp att kurla ut vad gör jjag för fel ? Det är fel på mitt (o ev sambon) förhållningssätt eller handlande.. men inte på barnen eller deras antal.

    Jag önskar bara någon skulle säga : men ni äter inte tillräcklig kål den är problemet :))) nä, jag vet inte. Den här att vi har ingen intresse eller något vi tycker om att göra och involvera barnen, det kan vara något att tänka på..
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 13:32
    #54
    Pope Joan II skrev 2019-01-29 13:29:40 följande:

    Ja, jag tror verkligen också på att ni ska se till att aktivera er med något ni finner intressant att göra. Du ska se att ni kommer att bli mindre trötta också, om ni gör mer och annat än att bara sjunka ner i soffan och slöa framför någon film eller program som ni inte egentligen ens tycker är givande. 

    Jag vet inte hur gamla era barn är men redan när de är mycket små kan man göra saker tillsammans med dem som är både roliga och stimulerande även för de vuxna. 


    Kan du ge några exempel?
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 19:35
    #72
    Anonym (naturen) skrev 2019-01-29 18:08:46 följande:

    En början kan vara att bestämma att ett par gånger i månaden försöka gå ut i naturen. Det räcker faktiskt så. Simhall och lekland är apjobbigt, men om man istället åker till skogen eller ett rekreationsområde eller till en jättestor park allihop och har matsäck med sig, så blir det inte jobbigt eller tråkigt. Det började jag göra när familjelivet tärde på mig. Nu är jag förvisso separerad men det händer att exmaken fortfarande hänger med mig och vår son ut för att håva i en damm eller bara ligga på en filt och stirra upp i trädkronorna de första vårdagarna. När man bara ger sig ut i naturen så där så finns det inget "färdigt", inga lekplatser eller upplevelser som pockar på uppmärksamhet. Med ett par bra skor och en ryggsäck med filt och varm choklad får man istället möjlighet att samtala tillsammans, både barn och vuxna. Det kan låta flummigt, men det hjälper faktiskt massor och man boostar kroppen med energi så att man orkar hitta på andra roliga saker.


    Sådana svar vill jag ha mer av. Tack för det !! Precis vad jag behöver
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 22:21
    #91
    Anonym (småbarnsår) skrev 2019-01-29 21:33:20 följande:

    Jag vill säga att det är ett symtom på småbarnsåren. Man blir less på det extremt inrutade liv man har med små barn och man kan sällan göra några särskilt utvecklande aktiviteter. Resor är miljöombyte men inte avkoppling.

    Mina barn är nu 8 och 10 och jag tycker det händer kul saker hela tiden. Saker som jag ser fram emot, på egen hand, på jobbet men framför allt med familjen. Små saker som att vi ser Mello tillsammans i helgen och det ser barnen fram emot. Eller att vi planerar någon kul överraskning för dem på sportlovet. Eller våren när jag ska få ut i min trädgård och odla igen osv.

    Smått och stort som är kul. Men under småbarnsåren orkar man inte alltid så mycket och mängden tid som man styr över ensam är så oerhört liten att det inte ger utrymme för de där roliga utvikningarna i vardagen.

    Så håll ut, det kommer.


    Tack! Då är det bara en tidsfråga...
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 22:27
    #92
    Anonym (Abc) skrev 2019-01-30 11:39:51 följande:

    Ni kanske kan börja med att åka pulka i det härliga vintervädret? Ta med hela familjen och fika varm choklad, mackor och kakor.

    Till sommaren kan ni skaffa cykelvagn och åka på cykelutflykt istället.

    Åk till närbeläget fjäll en weekend. Gärna med fler familjer. Och sätt barnen i skidskola så de lär sig åka. Alla som är minst 3 år gamla kan åka. Gärna skidskola olika tider så att man är en vuxen per barn under skidskoletiden.

    Boka en ålandsfärja ned övernattning i finland och besök i mumindalen.

    En utflykt till skansen.

    Kolmården med övernattning i sommar.


    Nu är det bara ett av barnen som är över 3 år och har även en spädbarn som är svårt att åka pulka med.. men vi får prova det om ett par år. Så det är nog som många säger här att det blir roligare när barnen blir större.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 22:32
    #93
    Anonym (Easy) skrev 2019-01-30 18:33:38 följande:

    Hur har ni det med sex? När och hur?


    Jag förstår inte riktigt på vilket sätt är frågan relevant men för att svar: Jag känner sällan för det sedan sista barnet kom. Konstigt nog för jag älskade det förut.

    1gg / månad blir av det nu också. I sängen när barnen sover.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 15:10
    #99
    -1
    Anonym (kvinna) skrev 2019-02-09 10:22:35 följande:

    Vad trodde ni skulle hända med tre barn?

    Hur trodde ni livet skulle bli?

    Vilka förväntningar hade ni?

    Hur tror ni andras liv ser ut?

    Ungefär som erat. Alla har en vardag.

    Man ser till att få egentid, isär och tillsammans.

    Planera in roliga saker utöver det där vardagliga, med allihop. 

    Har ni barnvakt till tre barn?

    Folk nuförtiden verkar tro att man ska leva på ett fluffigt moln.

    Att det ska pirra i magen efter 20 år tillsammans och att varje dag ska vara rolig.

    Man bör tänka efter innan man gör sina val. 

    Med realistiska tankar...

    Det finns saker man kan göra för att ändra sin situation. Men man återkommer alltid till vardagen.

    Hur man väljer att göra beror väl på vilken sorts person man är.

    Utbilda sig

    Skaffa en ny hobby 

    Bli volontär 

    mm

    Hoppas det känns bättre snart.


    Tack för dina tips.

    Vad det gäller förväntningar så ja jag är en som tror på att man ska leva på en fluffigt moln, jag tror på att det ska pirra i magen efter 20 år tillsammans, jag tror på att varje dag ska vara rolig. Det tror jag verkligen på!!

    För annars .. vad är meningen annars?.. när det är inte roligt längre.. när det inte pirrar längre... när det är inte fluffigt längre.. varför ska man stiga upp då? Då kan man likaväl dö och vipps har man haft ett något kortare liv men ett liv som var rolig, fluffig o pirrig varje dag.
Svar på tråden Trött på familjeliv / ska det vara så här