• KSG81

    Barn och Sport - När blir det för mycket?

    Hej! 

    En fråga till er föräldrar som har barn som aktivt deltar i diverse sporter. Vad tycker ni är rimligt för ett barn gällande fysiska aktiviter? 

    Jag själv har en son som i dagarna fyllt 8 år och på min vecka har han spelat basket i ca 1,5 år tills nyligen då vi var tvungna att sluta för att klubben strulade mycket med inställda träningar och problem med ledningen. Har föreslagit andra aktiviteter för honom men intresset har varit svalt (förutom fotboll) så min tanke är att han får komma till mig denna gång om han skulle komma på något. 

    Hos mamman har han spelat fotboll i ca 8 månader, slutat i ett par månader och nu har han varit på sin första träning i en ny klubb varpå hon kontaktar mig och frågar om hon eller hennes pappa kan komma och hämta sonen på min vecka (lördag) för att han ska få kontinuitet i sin träning. Jag sa ja till detta (I den mån det är möjligt då vi åker bort på helgerna ibland).

    Då ökar hon insatsen och säger att hon vill sätta honom på Basket direkt efter fotbollsträningen och frågar om han kan sova över hos henne. Här säger jag nej då Lördag är den enda dag barnen och jag kan njuta av varann utan att behöva lägga oss tidigt (vardagar har vi 1 timmes kvalitétstid per dag) och vi har även våra egna aktiviteter m.m. som han skulle missa men att hon fortfarande är välkommen att ta honom på träningen så länge hon eller morfar lämnar tillbaka honom. 

    Jag föreslog även att hon kunde sätta honom på en klubb mellan oss (samma kommun som hon vill flytta barnen till ang. skola) så kan jag hjälpa till med träningen på min vecka i den mån jag kan och således avlasta henne. Jag bad henne att tänka om ur ett rent praktiskt perspektiv där alla vinner. Detta var inte intressant. Det är sova över som gäller och ingenting annat.

    Här får jag veta att hon i veckan redan har satt honom på Karate och träningar är Tisdag Torsdag och hon vill att han sover över dessa dagar också. Här säger jag STOPP! 

    I dagsläget så ska det se det ut så här: 
    Karate - Tis och Tors
    Fotboll - Lördag
    Basket - Lördag

    När våren är här så lär varje aktivitet/träning bli minst 2 gånger i veckan per styck och jag undrar hur tusan hon tänker. 

    Han är sjuk och "sjuk" väldigt ofta hos sin mamma och har idag över 20% frånvaro i skolan (!) Hos mig har han missat 2 skoldagar sedan HT 2018 och det är jag som bor långt bort (kör 16 mil per dag för att sköta skolan/förskolan/jobb). 
    Jag är orolig för hans skolgång och hälsa då han inte kommer få vila upp sig mellan träningarna och att han således kommer bli ännu mer mottaglig för förkylningar m.m. då hans kropp inte kommer hinna återupphämta sig. Mamman och syster anser att hans immunförsvar kommer bli starkare av detta och verkar inte se något problem alls och tycker att jag inte tänker på barnets bästa / elak som inte vill unna honom detta och att jag nu ska få förklara för honom varför jag missunnar honom detta.

    Vad anser ni? När blir det för mycket och ohälsosamt? Jag har som sagt försökt prata med både mamman (lärare!) och systern att det behöver läggas krut på hans närvaro i skolan och att jag anser inte att lösningen är mer sport, verkligen inte just nu. Även om skolan gick bra så tycker jag det är för mycket aktiviteter, Aktiviter som bara kommer bli tuffare och tuffare ju äldre han blir dessutom och jag vill inte ha en son som går omkring som en zombie. Hjälp?




  • Svar på tråden Barn och Sport - När blir det för mycket?
  • Moder1

    Vad säger pojken själv?

    Mina pojkar har 2 olika aktiviteter i veckan och ibland ber den ene om att bara få vara hemma och slappa/vara med familjen.

    På det åker vi till badhuset ,skridskor, skidor, promenader mm privat.

    Jag hade hört med pojken, verkar det viktigt för honom så hade jag låtit henne ta honom på den ena träningen och sedan lämnat tillbaka honom till dig.

    Lättaste hade ju varit om ni bott såpass nära att du kunnat ta honom på aktiviteterna din vecka.

    Lycka till

  • Mrs Moneybags

    Det låter mer som att problemet är att ni bor långt ifrån varandra och inte har samma syn på tillvaron. Sportandet i sig ser jag inget problem med, det är nog många i din sons ålder som sportar lika mycket. Min son går på basket två gånger i veckan plus någon match då och då, fotboll en gång i veckan plus matcher ganska sällan. Så länge han tycker att det är kul är det okej för mig.

    Om ni bor 16 mil från varandra är det ju ett ganska stort problem. Det problemet kommer inte bli mindre med tiden, ganska snart kommer er son vilja leka med kompisar efter skolan och då kommer han vilja vara där skolan är, där de andra kompisarna bor. Har du funderat på att flytta närmare? Då kommer inte argumentet att sova över funka, i alla fall. 

  • KSG81

    Pojken säger oftast ja till allt som kastas åt hans håll. 
    Han brukade ha fotboll under mammans vecka och basket på min vecka. 
    Vi gick alltså inte in i varandras veckor förutom vid två tillfällen när hon kom och hämtade/lämnade sonen. 

    Jag gick med på fotboll men när det hela började handla om att sova över också så sa jag nej (det finns en anledning). Vi har också andra aktiviteter här så som pulka/skidor, Leos lekland, Bowling och allt annat det kan bli och pojken har sagt att han inte vill ge upp våra helger här hos mig men samtidigt vill han väl ha allt mamman erbjuder också.. barn i ett nötskal. 

    Jag har föreslagit henne att sätta honom i ett lag mellan oss och således kan jag  hjälpa till i den mån det är möjligt men då det här mer handlar om prestige än annat så var inte detta intressant. 

  • cosinus

    Väldigt olika från barn till barn. Finns 8-åringar som mer än gärna är överallt och tränar hela tiden och det finns barn som ganska fort känner att det blir för mycket.

    Min egen 8-åring har träningar söndagar, tisdagar och onsdagar. Hon skulle lätt kunna ha ett pass till i veckan.

    De andra barnen har i samma ålder haft 3-5 pass i veckan. Jag har låtit dem prova det mesta i den åldern för sen slutar de ju med vissa saker och det blir färre idrotter i takt med att det blir mer pass i veckan. Min 14-åring t ex tränar 5 dagar i veckan men bara 2 olika saker.

  • KSG81
    Mrs Moneybags skrev 2019-01-29 14:09:05 följande:

    Om ni bor 16 mil från varandra är det ju ett ganska stort problem. Det problemet kommer inte bli mindre med tiden, ganska snart kommer er son vilja leka med kompisar efter skolan och då kommer han vilja vara där skolan är, där de andra kompisarna bor. Har du funderat på att flytta närmare? Då kommer inte argumentet att sova över funka, i alla fall. 


    Vi bor ca 4 mil ifrån varandra, enkel. Men när man slår ihop allting så blir det 16 mil per dag för min del och 8 mil för barnen. 

    Jag har försökt flytta närmre men det är lättare sagt än gjort (Sthlm). För övrigt så bodde vi alla här innan separation men pga. ekonomiska omständigheter (prickar och skuldsanering) så var mamman i princip tvungen att flytta in hos sin syster. 

    Mamman vill flytta på barnens skolgång idag till en kommun rätt nära där jag bor då hon har ett nytt jobb i närheten. Jag har föreslagit att sätta barnet i sport där så jag kan hjälpa till under mina veckor så det blir kontinuitet i hans fotboll och jag får tillbaka min son efter träning. Detta har som tidigare nämnts inte varit intressant från mammans håll. 
Svar på tråden Barn och Sport - När blir det för mycket?