• Nyvaken

    Jag ljög om att jag hade barn!

    Hej Familjeliv,
     
    Jag har arbetat som IT-konsult senaste 10 åren, och senaste två har jag felaktigt angett till min arbetsgivare att jag har ett barn, fast så är inte fallet.
     
    Har hos tidigare arbetsgivare varit ärlig och sagt som det var, att jag inte haft några barn. Och det som dyker upp som ett brev på posten är att när ett projekt måste slutföras inom en viss deadline. Är det alltid vi barnlösa som får offra oss för all andra. Som att våran fritid inte är värd någonting. 
     
    Är så trött på att utnyttjas år efter år. Kollegorna med barn får dessutom samma lönepåslag, trots att dom inte behöver offra lika mycket till jobbet. Även arbetat med en kvinna som jag vet hade 22, 20 och 15 åriga barn. Och måste ändå hem och laga mat, istället för att ställa upp när det krisar!!! >:]
     
    Just nu tror dom andra på mitt jobb att jag har en son som heter Klas, som är 2 år gammal. Fast sanningen är att det är min katt som snarare än 12 år. Känns genuint när man kan säga "Klas var uppe hela natten och ville inte lägga sig.".
    Nu får jag äntligen var hemma ifred och spela mitt Playstation 4.

    Känns lite omoraliskt, enda problemet hittills är att jag är kär i en tjej på jobbet som jag skulle vilja berätta för, men rädd att hela lögnen ska bli offentlig...

    Vad har ni gjort själva slippa beordrad arbetstid? Är det fel av mig som tycker fritid är viktigare än arbetet?
  • Svar på tråden Jag ljög om att jag hade barn!
  • CitronTulo

    Lögner brukar ju har en förmåga att bita en i rumpan när man minst anar.. Så den där tjejen kan du nog glömma! Hon lär inte bli särskilt imponerad om du kan ljuga om en sån stor sak!

    Att ha barn är ingen egentlig ursäkt, utan man förväntas väl göra samma arbete som andra? Däremot kan man vara juste på eget initiativ att ex. jobba julafton till förmån för de som har småbarn. Eller jobba över, för att jag kan, utan att behöva trixa med barnvakt!

  • Sommarskuggan

    Ja du får ju hoppas att chefen eller någon annan kollar upp dig. Du lär ju få sluta jobbet där och då och du lär ju inte få några fina ord med dig till nästa arbetsplats.

    Skaffa barn om du nu är så avis. Då lär du ju också bli mer ödmjuk och få förståelse för hur livet med barn är.

  • Mimosa86

    -vår fritid- hahahhahahha menar du att vi föräldrar som är hemma med vabbande barn eller när förskolan är stängt är lediga?? Vår fritid är jobbet! Har också ett Playstation, ligger fortfarande i Förpackningen sen julas. Men till skillnad från dig har jag en massa lov jag måste ta ut mina lediga dagar på, överlappa och puzzla med mannen för att få det att gå ihop med barnens alla ledigheter.

    Ingen semester är någonsin -ledighet- för oss. Vi är ofta tröttare när vi börjar jobba igen

  • Pappelelle

    Ser inte att du gjort ett moraliskt fel, om det stämmer som du säger att du sett hur föräldrar alltid får orättvisa fördelar, ja då är det inte konstigt att du gjort som du gör. Kommer säkert vara en del föräldrar i tråden som gnäller på att de inte har någon fritid, men ja, att bli förälder är ju för det mesta valfritt.

    Jag hade dock försökt att hitta en tjej på annat håll, alternativt vänta ett tag. Om du blir etablerad på arbetsplatsen och väl ansedd så gör det kanske mindre att du hade ett påhittat barn.

  • Pappelelle

    Ser inte att du gjort ett moraliskt fel, om det stämmer som du säger att du sett hur föräldrar alltid får orättvisa fördelar, ja då är det inte konstigt att du gjort som du gör. Kommer säkert vara en del föräldrar i tråden som gnäller på att de inte har någon fritid, men ja, att bli förälder är ju för det mesta valfritt.

    Jag hade dock försökt att hitta en tjej på annat håll, alternativt vänta ett tag. Om du blir etablerad på arbetsplatsen och väl ansedd så gör det kanske mindre att du hade ett påhittat barn.

  • cb66

    Vänta bara tills löneavdelningen gör första kollen mot försäkringskassan när du är sjuk längre än 14 dagar. HR brukar också ha koll på närstående för att veta vem som skall kontaktas om det händer något. 

    När du skall få till skattebesked och kontrolluppgifter så kan dessutom löneavdelningen undra varför du inte har registrerade föräldradagar.

  • Nyvaken

    Att skaffa barn är frivilligt och inte någon som arbetsgivaren har tvingat på sina anställda.
    Jag har absolut inga invändningar mot att ta hand om barn ibland kan vara väldigt ansträngande.
    Det jag ogillar är att under intensiva perioder, bli tvingad att spendera 25-30% extra tid på jobbet, obetald övertid, än en person som är förälder.

    T.ex. kvinnan var yngsta barn är 15 år, alltså nästan vuxen. Myglar precis lika mycket som jag.

  • Deceree1

    Kommer det fram så kan du säga att du är kontaktfamilj åt en pojke på två år och att du har honom så ofta så det känns lite som att han är din.

  • Nicco123
    CitronTulo skrev 2019-01-29 10:22:27 följande:

    Lögner brukar ju har en förmåga att bita en i rumpan när man minst anar.. Så den där tjejen kan du nog glömma! Hon lär inte bli särskilt imponerad om du kan ljuga om en sån stor sak!

    Att ha barn är ingen egentlig ursäkt, utan man förväntas väl göra samma arbete som andra? Däremot kan man vara juste på eget initiativ att ex. jobba julafton till förmån för de som har småbarn. Eller jobba över, för att jag kan, utan att behöva trixa med barnvakt!


    Klart man kan jobba över om man får betalt för det eller lönehöjning för att man tar på sig mer ansvar. Nu får ju inte TS det så varför arbeta extra för ingenting i 10 år?

    Vet inte vad jag egentligen tycker men jag kan verkligen förstå varför du har sagt detta till din arbetsplats TS. Jag hade dock undvikit att prata om barnet så mkt det går, blir du avslöjad är skadan kanske inte lika illa då.
  • Physalis

    Ja det var ju lite roligt att du ljugit för att få fördelar och nu biter det dig i rumpan. Du får väl hoppas att detta är den värsta konsekvensen din lögn medför.

    I framtiden föreslår jag att du tar ett jobb med arbetsvillkor du tycker är rimliga, så att du inte känner ett behov av att ljuga för att slippa undan det du ogillar.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Jag ljög om att jag hade barn!