• Anonym (Kaffedraken)

    Hjärtformad livmoder och missfallsstatistik

    Jag fick precis ett missfall. Jag var i vecka sex. Jag har en son som är tolv år. Jag och min nuvarande sambo har inga gemensamma barn. Vi försökte i många år innan jag blev gravid först nu, 42 år gammal. Jag fick i samband med undersökningen vid missfallet veta att jag har en hjärtformad livmoder. Detta visste jag inte innan. Jag vet att jag har högre risk för missfall i min ålder men vad jag inte vet är hur det ser ut i kombination med min hjärtformade livmoder. Är det så hög risk för missfall att jag gör klokast i att inte försöka mer eller finns det någon som kan förklara mer?

  • Svar på tråden Hjärtformad livmoder och missfallsstatistik
  • Anonym (Kaffedraken)

    Alla i hela min släkt har hjärtformad livmoder av olika grad. Är inte vanligare hos oss än andra med missfall. Den som har mest hjärtformad livmoder av oss har inte kunnat bära sina barn längre än till v32, alla andra har burit fullgångna graviditeter eller några veckor kortare (v36-38). Har du ett barn sedan tidigare brukar livmodern vara mer elastisk också.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hjärtformad livmoder kan göra det svårare, men vad som däremot ökar risken för missfall är din ålder. Vid 42 års ålder är det mycket hög risk för tidiga missfall pgr av att äggen har kromosomfel. Om man vill öka chanserna att få ett levande barn så kan man använda äggdonation.

Svar på tråden Hjärtformad livmoder och missfallsstatistik