• Zakopane

    Gravid och TORRA slemhinnor

    OK, så här är det. Med mina två första barn (2006-2008)  fick jag mer flytningar under graviditeten, vilket var gynnande i sexlivet.

    Med tredje barnet (tidigt 2018) och nu, i väntan på det fjärde (som ska komma sommar 2019) så har jag fått det motsatta - torra slemhinnor i underlivet. Inga flytningar alls, typ.

    Att man kan få det så i samband med amning etc. vet jag ju, men nr 3 slutade jag amma sommaren 2018.

    Det är jättetråkigt eftersom det blir problem vid sex. Även om man kan känna lust så är själva genomförandet förenat med hinder. Glidmedel avhjälper bara till viss del, inte helt.

    Det svider, ömmar och är allmänt problematiskt. 

    Har provat ovesterin-vagitorier, med vacklande resultat.

    Nån mer med motsvarande problem?
    Gick det över, och i såna fall när? 

  • Svar på tråden Gravid och TORRA slemhinnor
  • Zakopane

    Tror inte det är nån infektion. Skulle vara väldigt långdragen i såna fall i två graviditeter, vilket verkar lite osannolikt. Har ju ingen äcklig lukt eller nåt sånt heller.

  • Zakopane

    Kan tillägga att jag nämnde problemet för barnmorskan vid nåt tillfälle i förbifarten.

    Sen har man ju varit där på efterkontroll osv förra våren, men då ammade jag så då var det ju ej så konstigt om slemhinnorna var påverkade.

    Jag menar just att de är torrare än normalt under graviditet, nån mer som varit med om det?

  • joannaq

    Jag missuppfattade texten lite trodde det va bara under denna graviditet. Jag är gravid för 4e gången men har inte haft så. Men jag brukar ändå smörja in där nere med olja och massera in ordentligt (ska tydligen vara bra inför förlossningen) jag använder Maria Åkerbergs lovely Mother och tycker den är underbar.

    Hoppas det löser sig för dig.

Svar på tråden Gravid och TORRA slemhinnor