• la anonym­a
    Äldre 29 Jan 13:32
    3294 visningar
    16 svar
    16
    3294

    Matvaror i kallskafferi?

    I min nya lägenhet har jag ett sånt skafferi där det är en ventil och blir ganska svalt (heter det kallskafferi?). Vet inte exakta temperaturen än men satte in en termometer nu så om några timmar kan jag nog säga en ganska korrekt temperatur. Jag har aldrig haft ett sådant skafferi tidigare så vad jag funderar på nu är om det finns några specifika matvaror som mår extra bra av att vara i ett sådant skafferi? Och finns det något jag inte bör lägga där?


    Har egentligen ett annat skåp som skafferi och kallskafferiet tycker jag funkar bättre att förvara typ köksapparater i (pga hur hyllorna sitter) så jag vill helst inte flytta över alla matvaror, men vissa grejer kan jag ju flytta över om det innebär att de håller längre. Eller så får jag tänka om helt, om det är så att allt trivs bättre där. 


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Matvaror i kallskafferi?
  • Äldre 29 Jan 13:54
    #1

    Nästan allt mår bättre  av kallskafferi. Ett undantag är färskt bröd. Olivolja, honung och sirap kan blir trögflytande.

  • Äldre 29 Jan 13:58
    #2

    Den typen av skafferi är vanliga i äldre hus, om det gjorts rätt så ligger skåpet med en yttervägg mot norr. Det som man förvarade där var sådant vi idag förvarar i svalen, alltså 8-14 grader. Problemen med dessa skåp är att det är svårt att reglera temperaturen då det beror på yttertemperaturen.

  • Äldre 29 Jan 16:01
    #3

    Jag bir avis. De byggde bort mitt när de stambytte.

    Allt som går i ett skafferi utom färskt bröd och nutella kan stå i det, i princip. Nutellan för att det blir stenhårt.... Även saker som många har i kylen står hellre i svalskafferi, som bananer, tomater, kaffe, avokado, lök och rotfrukter. Sen beror det så klart på också vad det blir för temperatur därinne, som så klart beror på utetemperaturen.


    I have a growing lack of disgust for you
  • la anonym­a
    Äldre 29 Jan 16:23
    #4
    Kjell2 skrev 2019-01-29 13:54:01 följande:

    Nästan allt mår bättre  av kallskafferi. Ett undantag är färskt bröd. Olivolja, honung och sirap kan blir trögflytande.


    Hmm, då kanske jag borde flytta över allt. Tycker bara att kallskafferiet är så dumt inrett med hyllor så därför gillar jag det andra köksskåpet bättre för ändamålet. Tack för svaret!
  • la anonym­a
    Äldre 29 Jan 16:59
    #5
    OlgaElvira skrev 2019-01-29 13:58:36 följande:

    Den typen av skafferi är vanliga i äldre hus, om det gjorts rätt så ligger skåpet med en yttervägg mot norr. Det som man förvarade där var sådant vi idag förvarar i svalen, alltså 8-14 grader. Problemen med dessa skåp är att det är svårt att reglera temperaturen då det beror på yttertemperaturen.


    Yes, det stämmer att det är mot en norrvägg! Kollade temperaturen nu och på den hyllan där ventilen sitter är det bara 7 grader, men nu är det ju också väldigt kallt ute. Är inte van vid det där med sval heller utan jag är bara van vid att dela upp mellan rumstemperatur och kyl. Men ändå bra att veta att det är typ samma! :) Tack för svar!
  • la anonym­a
    Äldre 29 Jan 17:02
    #6
    Aniiee skrev 2019-01-29 16:01:21 följande:

    Jag bir avis. De byggde bort mitt när de stambytte.

    Allt som går i ett skafferi utom färskt bröd och nutella kan stå i det, i princip. Nutellan för att det blir stenhårt.... Även saker som många har i kylen står hellre i svalskafferi, som bananer, tomater, kaffe, avokado, lök och rotfrukter. Sen beror det så klart på också vad det blir för temperatur därinne, som så klart beror på utetemperaturen.


    Låter som att jag kan ha det mesta där då (bröd blir ändå liggande på bänken eller slängt i frysen), får nog helt enkelt ta en dag och organisera om och se om jag lyckas få till en bra ordning i skafferiet trots den enligt mig konstiga hyllplaneringen, haha. Tack för svaret! 
  • Äldre 29 Jan 17:13
    #7

    Vi flyttade till ett gammalt hus med kallskafferi. Jag älskar det! Men ni som inte har bröd i det -varför inte? Brödet måste väl hålla sig bättre där?

  • Äldre 29 Jan 17:28
    #8

    Älskar mitt stora skafferi
    Kylvaror längst ner - dricka, inläggningar, sylt mm
    Torrvaror, konserver, lök och frukt på mellanhyllorna.
    Längst upp där det är varmast har jag bröd, choklad, olja mm
    Med 30 km till närmsta affär hade jag aldrig klarat mig utan mitt välfyllda skafferi, och när kylen lägger av, när man behöver förvara stora tårtor eller bara har för mycket mat för att allt ska få plats i kylen är det min räddning stora delar av året. Är egentligen bara de varmaste sommarveckorna som det är lite för varmt där inne, annars ligger temperaturen mellan 5-10 grader på golvet och 15 grader längst upp.

  • Anonym (Sara)
    Äldre 29 Jan 17:51
    #9
    annabellelee skrev 2019-01-29 17:13:40 följande:

    Vi flyttade till ett gammalt hus med kallskafferi. Jag älskar det! Men ni som inte har bröd i det -varför inte? Brödet måste väl hålla sig bättre där?


    Bröd bör vara i rumstemperatur.
  • la anonym­a
    Äldre 29 Jan 21:26
    #10

    Tack för alla svar! Visst borde man även kunna använda det för snabbare nedkylning innan man lägger in lagad mat i kyl eller frys?? Om maten kanske inte är rykande het men fortfarande för varm för att ställa in i kylen, kan man då ställa in den i kallskafferiet och ha dörren på glänt bara så att det inte värms upp allt för mycket där inne?

  • Anonym (Söder­läge?)
    Äldre 29 Jan 22:13
    #11

    Tror det är söderläge på mitt skafferi. Hur mycket påverkar det temperaturen mot norr?

  • Äldre 29 Jan 22:22
    #12
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-29 17:51:35 följande:

    Bröd bör vara i rumstemperatur.


    Ok. Men varför? Bröd liksom annan mat bör väl ha längre hållbarhet om det förvaras svalt?
  • Anonym (Sara)
    Äldre 29 Jan 22:33
    #13
    annabellelee skrev 2019-01-29 22:22:22 följande:

    Ok. Men varför? Bröd liksom annan mat bör väl ha längre hållbarhet om det förvaras svalt?


    Det blir hårt, torrt och smuligt då. Helst ska det vara inlindat i en kökshandduk.
  • Anonym (Sara)
    Äldre 29 Jan 22:34
    #14
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-29 22:33:38 följande:

    Det blir hårt, torrt och smuligt då. Helst ska det vara inlindat i en kökshandduk.


    Eller så kan man naturligtvis frysa in det.
  • Äldre 29 Jan 22:40
    #15
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-29 22:33:38 följande:

    Det blir hårt, torrt och smuligt då. Helst ska det vara inlindat i en kökshandduk.


    Förlåt min okunskap, men man förvarar väl aldrig bröd bara liggande utan skydd. Jag brukar förvara bröd i en pappers- eller plastpåse (bageribröd i papper, bröd från affären i den plastpåse det köptes i). Blir en påse lingongrova torrare om det förvaras svalt?

    Jag måste erkänna att jag sällan bakar eget bröd.
  • Äldre 29 Jan 23:11
    #16
    annabellelee skrev 2019-01-29 22:22:22 följande:
    Ok. Men varför? Bröd liksom annan mat bör väl ha längre hållbarhet om det förvaras svalt?
    Det är helt enkelt inte sant. Olika varor vill ha olika temperaturer, och det handlar inte bara om hållbarheten i dagar och veckor. Maten ska ju smaka bra och ha fin kvalitet också. En paprika till exempel riskerar att bli frostskadad i kylskåpet och vill hellre ha 10-12 grader om den ska förvaras längre än att den klarar sig på köksbänken. Som exempel.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Matvaror i kallskafferi?