• Äldre 30 Jan 01:16
    3880 visningar
    19 svar
    19
    3880

    39år och har en stark barnlängtan, är det för sent?

    Hej alla!

    Är 39år och har en enorm barnlängtan. Blev singel för ett tag sedan, han ville inte samma som jag. Jag har alltid längtat efter egen liten familj, få barn och ja ni vet en vanlig familj.

    Jag är rädd som sjutton att jag är för gammal för att bli gravid och äntligen få barn. Är jag det tror ni? Är rädd att tiden runnit för långt iväg nu.

    Har regelbunden mens med ägglossning för jag känner den varje månad och ser signalerna precis som barnmorskan berättade om. Vill så gärna ha en närvarande pappa till mina barn men jag har funderat över insemination med donerade spermier. Jag vill så gärna ha en liten familj.

    Ni som blev/blivit gravida i min ålder hur har det gått för er? Är loppet kört för mig nu? Grannen va 42år när hon fick sitt senaste lilla barn. Eller är man bara lyckligt lottad som lyckas få barn vid min ålder och har dragit jackpoten vid 42år som grannen? Ett barn i mina ögon är en gåva från Gud själv. Tacksam för de tips,råd och egna erfarenheter ni vill dela med er av.


    It's a new world it's a new start It's alive with the beating of young hearts It's a new day it's a new plan
  • Svar på tråden 39år och har en stark barnlängtan, är det för sent?
  • Äldre 30 Jan 01:26
    #1
    -1 +1

    Nej nej det är inte alls för sent!

    Finns ingen ålder som är gräns för att ha barn.

    Är du pigg, i bra form, vill ha barn så VARFöR INTE!

    Min väninna fick barn som 43 åring och hon är så lycklig, och det strålar om henne.

    Ingen ska döma någon för att de skaffat barn i senare ålder.

    Min väninna var gift i flera år, skulle ha barn och allt men hon fick aldrig barn. Hon blev aldrig gravid trots 9 år med denna man. Han var otrogen och elak mot henne så hon skiljde sig. Senare träffade hon en man och rätt som det var. Mensen uteblev. Illemånade. Så hon tog test och det visade positivt. Och hon har längtat så länge efter barn. Så hon körde på.

  • Äldre 30 Jan 02:02
    #2
    PaulieJ skrev 2019-01-30 01:26:56 följande:

    Nej nej det är inte alls för sent!

    Finns ingen ålder som är gräns för att ha barn.

    Är du pigg, i bra form, vill ha barn så VARFöR INTE!

    Min väninna fick barn som 43 åring och hon är så lycklig, och det strålar om henne.

    Ingen ska döma någon för att de skaffat barn i senare ålder.

    Min väninna var gift i flera år, skulle ha barn och allt men hon fick aldrig barn. Hon blev aldrig gravid trots 9 år med denna man. Han var otrogen och elak mot henne så hon skiljde sig. Senare träffade hon en man och rätt som det var. Mensen uteblev. Illemånade. Så hon tog test och det visade positivt. Och hon har längtat så länge efter barn. Så hon körde på.


    Jag är frisk, pigg, i bra form och mår bra annars.

    Längtar så efter barn, det är det enda som fattas i mitt liv. Vill ha en närvarande far till barnen tycker att det betyder så mycket för barnens uppväxt och så.

    Så glad att du svarade mig nu direkt. Tack snälla! Hälsa din väninna ett stort grattis till den lilla och att hon fann sin kärlek efter skilsmässan. X mannen verkar ju inte så snäll.

    Tack än en gång. Jag ska inte ge upp min dröm. <3
    It's a new world it's a new start It's alive with the beating of young hearts.
  • Äldre 30 Jan 02:09
    #3
    -1 +1

    Jag tycker inte helle att du ska ge upp din dröm, men det kan vara bra att känna till de ökade riskerna det innebär att skaffa barn när man är äldre. En närvarande pappa är bra men det är ju inte nödvändigt, du kanske har någon släkting som kan vara del av barnets liv? Hoppas det går vägen, kärlek är det viktigaste!


    Bluemoon skrev 2019-01-30 01:16:25 följande:

    Hej alla!

    Är 39år och har en enorm barnlängtan. Blev singel för ett tag sedan, han ville inte samma som jag. Jag har alltid längtat efter egen liten familj, få barn och ja ni vet en vanlig familj.

    Jag är rädd som sjutton att jag är för gammal för att bli gravid och äntligen få barn. Är jag det tror ni? Är rädd att tiden runnit för långt iväg nu.

    Har regelbunden mens med ägglossning för jag känner den varje månad och ser signalerna precis som barnmorskan berättade om. Vill så gärna ha en närvarande pappa till mina barn men jag har funderat över insemination med donerade spermier. Jag vill så gärna ha en liten familj.

    Ni som blev/blivit gravida i min ålder hur har det gått för er? Är loppet kört för mig nu? Grannen va 42år när hon fick sitt senaste lilla barn. Eller är man bara lyckligt lottad som lyckas få barn vid min ålder och har dragit jackpoten vid 42år som grannen? Ett barn i mina ögon är en gåva från Gud själv. Tacksam för de tips,råd och egna erfarenheter ni vill dela med er av.


  • Äldre 30 Jan 07:09
    #4
    +1

    Har börjat nu som 38-åring. Vet många som testar nu och långt senare. Det där med familjeidyllen känner jag nästan blir allt ovanligare. Männen flyr så fort man nämner barn, eller vill vänta i 7-8-9 år och då är det försent för oss.
    Börja med fertilitetsundersökning fort som tusan så du kommer i gång. Sen är möjligheterna många. Var själv i Köpenhamn och blev inseminerad. Superproffsiga kliniker där.
    Lycka till!

  • Äldre 30 Jan 08:46
    #5

    Fick andra barnet vid 38, blev gravid naturligt på tredje försöket. Friskt barn. Fick första barnet vid 33, blev då gravid på första försöket. Känner flera kvinnor som börjat med barnalstrandet mellan 35-44 och som fått både två och fyra barn i rask takt. Ingen av dessa har fått handikappade barn. Har däremot fem vänner eller släktingar som fått handikappade barn i åldern 25-30. Vet att forskningen säger att risker ökar ju äldre mamman är, men det är fortfarande sällsynt och din genetiska bakgrund spelar också en stor roll. Instämmer med inlägget att du bör åka till Köpenhamn fortast möjligt för inseminering. Känner en som gjorde det, det tog vid tionde försöket och gick bra, men det kostar ju en del.

  • Äldre 30 Jan 09:02
    #6

    När jag var 38,5år så ville jag ha ett till barn. Men det tog lång tid 17 månader att bli gravid. Så när jag var 40,5år fick jag en dotter som nu är 6månader. Det är oftast inte försent vid 39 men ofta försent (kan gå ändå) vid 42. Chansen är nog ändå relativt stor att det slutar med en bebis nu men vänta inte 2-3år.

  • Äldre 30 Jan 10:58
    #7
    Bluemoon skrev 2019-01-30 01:16:25 följande:

    Hej alla!

    Är 39år och har en enorm barnlängtan. Blev singel för ett tag sedan, han ville inte samma som jag. Jag har alltid längtat efter egen liten familj, få barn och ja ni vet en vanlig familj.

    Jag är rädd som sjutton att jag är för gammal för att bli gravid och äntligen få barn. Är jag det tror ni? Är rädd att tiden runnit för långt iväg nu.

    Har regelbunden mens med ägglossning för jag känner den varje månad och ser signalerna precis som barnmorskan berättade om. Vill så gärna ha en närvarande pappa till mina barn men jag har funderat över insemination med donerade spermier. Jag vill så gärna ha en liten familj.

    Ni som blev/blivit gravida i min ålder hur har det gått för er? Är loppet kört för mig nu? Grannen va 42år när hon fick sitt senaste lilla barn. Eller är man bara lyckligt lottad som lyckas få barn vid min ålder och har dragit jackpoten vid 42år som grannen? Ett barn i mina ögon är en gåva från Gud själv. Tacksam för de tips,råd och egna erfarenheter ni vill dela med er av.


    Jag är 38 nu o fick mitt första barn förra året(på första försöket insemination)

    Fyller snart 39 o försöker m syskon. missade dock ägglossning denna månad- har precis fått igång mensen igen efter amning så kan inte svara för hur lätt/svårt det kommer vara nu

    Men 39 är ingen ålder om du vet att du ägglossar GO FOR IT!!!
  • Äldre 30 Jan 11:15
    #8

    Jag är 39 år och har precis fått mitt andra barn. Upp till 40 år brukar man kunna bli gravid även om det kan ta längre tid, men efter 40 kan man inte vara säker. Många får barn efter 40, men för många andra går det inte.

    Kan du tänka dig att skaffa barn på egen hand, kör på!

  • Äldre 30 Jan 15:50
    #9
    Shoegal81 skrev 2019-01-30 02:09:46 följande:

    Jag tycker inte helle att du ska ge upp din dröm, men det kan vara bra att känna till de ökade riskerna det innebär att skaffa barn när man är äldre. En närvarande pappa är bra men det är ju inte nödvändigt, du kanske har någon släkting som kan vara del av barnets liv? Hoppas det går vägen, kärlek är det viktigaste!


    Jag vet om de ökade riskerna med att bli mamma vid min ålder. Jag har manliga släktingar och vänner som kan ge barnet en manlig närvaro. Tack, det hoppas jag med. Absolut kärlek är viktigare. 
    Funderar81 skrev 2019-01-30 07:09:33 följande:

    Har börjat nu som 38-åring. Vet många som testar nu och långt senare. Det där med familjeidyllen känner jag nästan blir allt ovanligare. Männen flyr så fort man nämner barn, eller vill vänta i 7-8-9 år och då är det försent för oss.
    Börja med fertilitetsundersökning fort som tusan så du kommer i gång. Sen är möjligheterna många. Var själv i Köpenhamn och blev inseminerad. Superproffsiga kliniker där.
    Lycka till!


    Jag har hört mig för hos en hel del inom mödravården och bland vänner och alla berättar de att det är inte försent för mig, många är förstföderskor i min ålder och äldre med. Den äldste de hade var 45år med sitt andra barn. Har jag tur med allt så finns det ju en chans för mig med eller hur? Hur på börjar jag en fertilitetsundersökning? vem kontaktar jag då? Ja jag vet att Danmark har ett gott rykte men det är ju lagligt i Sverige nu med, hur funkar det och vem kontaktar man först?


    Just sådana killar jag träffat på, de vill vänta sen påstår dom att de ångrat sig och inte vill då har man slängt bort tid på dom för att de ljuger. =( 


     


    Amla07 skrev 2019-01-30 08:46:21 följande:

    Fick andra barnet vid 38, blev gravid naturligt på tredje försöket. Friskt barn. Fick första barnet vid 33, blev då gravid på första försöket. Känner flera kvinnor som börjat med barnalstrandet mellan 35-44 och som fått både två och fyra barn i rask takt. Ingen av dessa har fått handikappade barn. Har däremot fem vänner eller släktingar som fått handikappade barn i åldern 25-30. Vet att forskningen säger att risker ökar ju äldre mamman är, men det är fortfarande sällsynt och din genetiska bakgrund spelar också en stor roll. Instämmer med inlägget att du bör åka till Köpenhamn fortast möjligt för inseminering. Känner en som gjorde det, det tog vid tionde försöket och gick bra, men det kostar ju en del.


    Det har jag också tagit reda på och jag vet om riskerna samtidigt möter man föräldrar i 20-30års åldern med barn som har DS osv så det kan ju hända då med. Samtidigt är ett handikappat barn också ett älskat barn så det är jag inte så orolig för. Det finns ingen sådan genetisk historia i min släkt vad jag vet, släktforskar med dna och det finns inget sådant. Min mormor fick sin näst yngste vid 39 och tät efter sin yngste. Halvmoster fick sin yngsta vid 41. Min mamma hamna i klimakteriet vid 42 och fick sin sista BM vid 53. 


    Ja det är ju nackdelen med Danmark det kostar en hel del sen ska man hinna dit vid ägglossningen också. Jag har tänkt det många gånger att åka över men vet inte riktigt hur det funkar och var man kontaktar först för att få det i rullning. 


     


    InaLo skrev 2019-01-30 09:02:02 följande:

    När jag var 38,5år så ville jag ha ett till barn. Men det tog lång tid 17 månader att bli gravid. Så när jag var 40,5år fick jag en dotter som nu är 6månader. Det är oftast inte försent vid 39 men ofta försent (kan gå ändå) vid 42. Chansen är nog ändå relativt stor att det slutar med en bebis nu men vänta inte 2-3år.


    Blev du gravid naturligt då vid 40½år? 
    Nä jag ska inte vänta så länge, skulle gärna satt igång typ igår. <3 Så fort som möjligt har jag tänkt. 


    bligravid123 skrev 2019-01-30 10:58:42 följande:
    Jag är 38 nu o fick mitt första barn förra året(på första försöket insemination)

    Fyller snart 39 o försöker m syskon. missade dock ägglossning denna månad- har precis fått igång mensen igen efter amning så kan inte svara för hur lätt/svårt det kommer vara nu

    Men 39 är ingen ålder om du vet att du ägglossar GO FOR IT!!!

    Hoppas det lyckas för dig, är så glad för alla er skull som det går hela vägen för. Lycka! 
    Gör du insemination i Sverige då? Hur funkar det om man vill få det i rullning? 
    Tack, du ger mig hopps precis som alla ni andra gör. <3 Jag ska inte ge upp min dröm ilf. 


    annabellelee skrev 2019-01-30 11:15:08 följande:

    Jag är 39 år och har precis fått mitt andra barn. Upp till 40 år brukar man kunna bli gravid även om det kan ta längre tid, men efter 40 kan man inte vara säker. Många får barn efter 40, men för många andra går det inte.

    Kan du tänka dig att skaffa barn på egen hand, kör på!


    Var det naturligt eller via insemination? DK eller SV? 
    Ja jag vet om att det kan ta längre tid och det är ju aldrig självklart att man blir gravid heller. Men jag vill försöka ilf. Ja det kan jag tänka mig men jag vet inte var jag börjar för att få maskineriet att börja jobba. Var ringer man och vem ska man prata med? Tack för dina varma ord. Mitt hopp om en familj lyser lite starkare nu. <3 


     


    It's a new world it's a new start It's alive with the beating of young hearts.
  • Äldre 30 Jan 16:25
    #10

    Hej!
    Jag är i din sits på ett ungefär! Fyller snart 40 och min förra relation tog slut för ett år sedan efter en tids velande från hans sida angående barn...
    Jag har nu gjort fertilitetsutredning och tagit kontakt med klinik i Köpenhamn. Jag kommer att gå direkt på IVF för att öka chanserna till graviditet, eftersom jag också känner mig stressad över att tiden går. Jag känner absolut hoppfullhet angående att det ska fungera! Visst är det sämre odds än för någon som är yngre men jag tycker man ska försöka gå in med positiv känsla och tro på det bästa :) Det är ju absolut ingen omöjlighet, även om alla har olika förutsättningar
    Så jag hejjar på dig och säger kör! :)

    Anna

  • Barito­ne
    Äldre 30 Jan 18:52
    #11

    Min före detta, som jag av olika anledningar lämnade, skaffade raskt efter uppbrottet ett barn. Det kändes mest som att det var ett sätt att hantera sorgen som kom när relationen tog slut. I slutändan blev det inte helt optimalt. Ett barn är alltid ett underverk men allt har sin tid. Med facit i hand tror jag att hon hade vunnit på att ta en sak i taget...

  • Barito­ne
    Äldre 30 Jan 18:52
    #11

    Min före detta, som jag av olika anledningar lämnade, skaffade raskt efter uppbrottet ett barn. Det kändes mest som att det var ett sätt att hantera sorgen som kom när relationen tog slut. I slutändan blev det inte helt optimalt. Ett barn är alltid ett underverk men allt har sin tid. Med facit i hand tror jag att hon hade vunnit på att ta en sak i taget...

  • Äldre 30 Jan 19:00
    #12

    Hej TS!

    Var bor du?

    Jag och du är inte i samma situation då jag är yngre än dig men jag är gravid med donator (Danmark) och kan kanske hjälpa dig i hur du ska gå till väga. Det är lagligt i Sverige ja men kön är ofantlig lång (3-4 åt när jag ställde mig i den 2017, Göteborg) så jag hade gått privat om du har ekonomisk möjlighet.

  • Äldre 30 Jan 19:38
    #13

    Försent? Icke. 

    Vill du ha fler än ett barn? Om du vill ha två barn så föreslår jag att du börjar med IVF direkt, och då får du förhoppningsvis embryon över som du kan använda senare. 

    Vänta inte, du skulle helst börjat redan igår ;)

    Var försiktig med att prata med vänner och bekanta, risken finns att de endast kritiserar ditt val att skaffa barn på egen hand. 

  • Fri 18 Oct 2019 01:13
    #14
    Anna1979 skrev 2019-01-30 16:25:27 följande:

    Hej!
    Jag är i din sits på ett ungefär! Fyller snart 40 och min förra relation tog slut för ett år sedan efter en tids velande från hans sida angående barn...
    Jag har nu gjort fertilitetsutredning och tagit kontakt med klinik i Köpenhamn. Jag kommer att gå direkt på IVF för att öka chanserna till graviditet, eftersom jag också känner mig stressad över att tiden går. Jag känner absolut hoppfullhet angående att det ska fungera! Visst är det sämre odds än för någon som är yngre men jag tycker man ska försöka gå in med positiv känsla och tro på det bästa :) Det är ju absolut ingen omöjlighet, även om alla har olika förutsättningar
    Så jag hejjar på dig och säger kör! :)

    Anna


    Hur har det gått för dig? 
    Loved you yesterday love you still alway have always will.
  • Fri 18 Oct 2019 04:28
    #15

    Vill du ha barn så måste du agera NU, spill ingen tid.

    Kontakta dem i Danmark. Du har goda chanser men det kan dröja med ett plus. Vänta inte för äggen och annat blir drastiskt sämre för varje MÅNAD.

    Jag hade gjort precis likadant i din situation. Men vänta inte, kör igång direkt. Chansen försvinner ifrån dig snabbt nu.

  • Fri 18 Oct 2019 04:33
    #16
    Bluemoon skrev 2019-10-18 01:13:12 följande:

    Hur har det gått för dig? 


    Hur har det gått för dig TS?
  • Fri 18 Oct 2019 04:33
    #17
    Bluemoon skrev 2019-10-18 01:13:12 följande:

    Hur har det gått för dig? 


    Hur har det gått för dig TS?
  • Fri 18 Oct 2019 04:34
    #18
    Bluemoon skrev 2019-10-18 01:13:12 följande:

    Hur har det gått för dig? 


    Hur har det gått för dig TS?
  • Mon 21 Oct 2019 08:42
    #19

    Jag har fungerat som privat donator för heminsemination och hjälpt personer i din situation med lyckat resultat. Så ge inte upp din dröm om att bli mamma. Men du bör inte vänta för länge för det blir svårare o svårare med stigade ålder.

    Danmark kan vara en ide att snabbt komma igång alt en donator som jag där du gör det hemma i lugn o ro.

    Snabbaste vägen till att komma igång.

    Hör av dig om du vill veta mer.

Svar på tråden 39år och har en stark barnlängtan, är det för sent?