• Anonym (Undrande)

    Sexuellt trakasserad på jobbet?

    Jag är inte ute efter att smutskasta män och det jag frågar om skulle kunna hända även män. Jag undrar om du någon gång känt dig sexuellt trakasserad på jobbet? Eller kanske under en utbildning? Jag har själv varit med om både och.
    Men jag är nyfiken på vad du varit med om?

  • Svar på tråden Sexuellt trakasserad på jobbet?
  • Anonym (ds)

    Aldrig känt mej trakasserad men beror ju på vad du menar med frågan.

    Sexuella inviter,anspelningar,skämt, tafsningar osv har hänt många gånger.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (ds) skrev 2019-01-30 11:50:05 följande:

    Aldrig känt mej trakasserad men beror ju på vad du menar med frågan.

    Sexuella inviter,anspelningar,skämt, tafsningar osv har hänt många gånger.


    Det är just det du beskriver som har hänt dig som räknas till sexuella trakasserier. Kan du ge något exempel? Jag har till exempel blivit ombedd att sätta mig på en mans hand, som han placerade på stolen bredvid med handflatan uppåt...det är ett exempel av många.
  • Anonym (Anon)

    På mitt första provjobb väntade en äldre manlig kollega på att hela jobblokalen skulle tömmas så det enbart var han och jag ensamma i en byggnad sent på kvällen. Sen började han försöka kyssa mig, tog på mig och höll mig uppbackad mot en köksbänk så att jag inte kunde gå därifrån. Jag var övertygad om att jag skulle bli våldtagen. Efter ett bra tag av att försöka övertyga honom och fysiskt försöka röra mig bort började han ge upp och sa att om jag gav honom en kyss skulle jag få gå. Så jag försökte ge honom en puss på kinden, han tog tag i min haka och kysste mig på munnen, skrattade och lät mig sen gå.

    Sedan har jag även blivit klappat på/rörd på rumpan men dessa gånger har det inte varit sexuellt menat och då bryr jag mig inte.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Anon) skrev 2019-01-30 12:05:50 följande:

    På mitt första provjobb väntade en äldre manlig kollega på att hela jobblokalen skulle tömmas så det enbart var han och jag ensamma i en byggnad sent på kvällen. Sen började han försöka kyssa mig, tog på mig och höll mig uppbackad mot en köksbänk så att jag inte kunde gå därifrån. Jag var övertygad om att jag skulle bli våldtagen. Efter ett bra tag av att försöka övertyga honom och fysiskt försöka röra mig bort började han ge upp och sa att om jag gav honom en kyss skulle jag få gå. Så jag försökte ge honom en puss på kinden, han tog tag i min haka och kysste mig på munnen, skrattade och lät mig sen gå.

    Sedan har jag även blivit klappat på/rörd på rumpan men dessa gånger har det inte varit sexuellt menat och då bryr jag mig inte.


    Oj! Berättade du om detta för någon? Hur kändes det resten av tiden på jobbet? 
  • Anonym (U)
    Anonym (Anon) skrev 2019-01-30 12:05:50 följande:

    På mitt första provjobb väntade en äldre manlig kollega på att hela jobblokalen skulle tömmas så det enbart var han och jag ensamma i en byggnad sent på kvällen. Sen började han försöka kyssa mig, tog på mig och höll mig uppbackad mot en köksbänk så att jag inte kunde gå därifrån. Jag var övertygad om att jag skulle bli våldtagen. Efter ett bra tag av att försöka övertyga honom och fysiskt försöka röra mig bort började han ge upp och sa att om jag gav honom en kyss skulle jag få gå. Så jag försökte ge honom en puss på kinden, han tog tag i min haka och kysste mig på munnen, skrattade och lät mig sen gå.

    Sedan har jag även blivit klappat på/rörd på rumpan men dessa gånger har det inte varit sexuellt menat och då bryr jag mig inte.


    Hur kan det inte vara sexuellt menat att bli klappad på rumpan av en manlig kollega??
  • Anonym (Restaurang)

    Har tidigare jobbat inom restaurangbranschen och det har varit en speciell jargong med sexuella skämt och anspelningar, detta ser jag dock ej som trakasserier då jag har skämtat tillbaka. Hade jag inte uppskattat det och sagt ifrån hade jag klassat det som trakasserier ifall det fortsatte ändå.

    Det känns som att många analyserar sönder allt som sägs och görs för att bli något sorts offer, sägs något som man inte uppskattar så får man säga ifrån första gången och om det ändå fortsätter på samma nivå får man ta det vidare, ingen är tankeläsare.

    Tafsande är en helt annan nivå som aldrig är ok!

  • Anonym (Man)

    Jag berättad en sak o förtroende för en kvinnlig kollega som jag trodde jag kunde lita på och hon spred det snabbt vidare och det talades och skämtades bland kvinnorna på fikaraster mm.

    80% var kvinnor så jag kände mig såväl i underläge som förnedrad.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Restaurang) skrev 2019-01-30 12:18:49 följande:

    Har tidigare jobbat inom restaurangbranschen och det har varit en speciell jargong med sexuella skämt och anspelningar, detta ser jag dock ej som trakasserier då jag har skämtat tillbaka. Hade jag inte uppskattat det och sagt ifrån hade jag klassat det som trakasserier ifall det fortsatte ändå.

    Det känns som att många analyserar sönder allt som sägs och görs för att bli något sorts offer, sägs något som man inte uppskattar så får man säga ifrån första gången och om det ändå fortsätter på samma nivå får man ta det vidare, ingen är tankeläsare.

    Tafsande är en helt annan nivå som aldrig är ok!


    Men det kan vara en helt annan sak om man är väldigt ung och inte riktigt vågar eller vet hur man ska säga ifrån. I dagens läge hade jag visat tydligt vad som är okej och inte, men som väldigt ung kvinna är man mer utsatt och vissa utnyttjar detta.
    Kan du ge exempel på sexuella skämt som du var med på när du jobbade på restaurang? 
    Och hur kan man veta när en okej nivå övergår till en nivå som inte är okej?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Man) skrev 2019-01-30 12:20:53 följande:

    Jag berättad en sak o förtroende för en kvinnlig kollega som jag trodde jag kunde lita på och hon spred det snabbt vidare och det talades och skämtades bland kvinnorna på fikaraster mm.

    80% var kvinnor så jag kände mig såväl i underläge som förnedrad.


    Taskigt gjort av den kvinnliga kollegan. Hoppas du sa till henne att hon varit elak.
  • Anonym (Restaurang)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-01-30 12:29:01 följande:

    Men det kan vara en helt annan sak om man är väldigt ung och inte riktigt vågar eller vet hur man ska säga ifrån. I dagens läge hade jag visat tydligt vad som är okej och inte, men som väldigt ung kvinna är man mer utsatt och vissa utnyttjar detta.

    Kan du ge exempel på sexuella skämt som du var med på när du jobbade på restaurang? 

    Och hur kan man veta när en okej nivå övergår till en nivå som inte är okej?


    Ja det är klart att det stämmer, är över 30 idag men personligen har jag aldrig haft problem att stå upp för mig själv, är ganska uppmärkshamhetstörstig också så skämtar gärna med :) men självklart är det inte lika lätt för alla, vart gränsen går är personlig och ingen kan tyvärr veta hur någon annan känner, därför är det så viktigt att lära unga kvinnor (och män såklart) att kommunicera, alla har rätt till sina känslor, man ska ju givetvis inte skämta med folk som man inte vet uppskattar det heller, det fanns ju de som inte skämtade tillbaka och de fick vara ifred från den typen av jargong.

    Ett exempel kommer jag inte på på rak arm så här men det hade kunnat vara "Sandra ska du med på en snabbis i omklädningsrummet?" -"javisst, ska bara röka först, kommer Johan också?"

    Haha, fy fan vad dumt det känns att skriva i efterhand, låter ju helt sjukt ;)
Svar på tråden Sexuellt trakasserad på jobbet?