• Pajap10

    Rädsla inför om det är en pojke i magen

    Hejsan,

    Jag är en förstagångsmamma i vecka 17. Om ett par veckor är det dags för RUL då vi hoppas att få reda på om barnet i magen är en flicka eller pojke. Jag tänker mycket på bebisens kön och pendlar lite mellan att vara okej med att det blir vad det blir till att inse att jag helst vill ha en flicka. Jag mest tror att det beror på osäkerhet och att jag är rädd för jag inte ska veta hur man ska ta hand om en liten pojke. På något sätt känns det tryggare med en flicka. Jag skäms för att jag känner såhär och är rädd för att bli besviken och ledsen om det visar sig att det är en pojke. Jag vill verkligen inte tänka på på det här sättet utan vill vara att det ska kännas okej oavsett. Någon mer som har haft samma rädsla? Hur gjorde ni för att ändra tankesätt?

    Många säger att detta kommer ändras så fort man får hålla i det lilla pyret och det tvivlar jag inte alls på. Men hade varit skönt om man kunde bearbeta och få bort dessa ?förbjudna? tankar redan innan bebisen är här... Tacksam för råd och hjälp!

  • Svar på tråden Rädsla inför om det är en pojke i magen
  • OlgaElvira

    De flesta av oss har haft olika förbjudna tankar under graviditeten, låt tankarna komma, det är inte farligt att tänka och känna så. Inse att det är en del av graviditeten.

    Jag var helt säker på att mitt barn var missbildad, helt utan orsak. Det var jobbiga tankar, jag planerade för hur vi skulle lösa det hela och funderade om släkten skulle acceptera det. Ut kom en frisk, högljudd kille med spretigt hår.

  • 1Zza

    Tror att man ska få låta sig känna det man känner. Skäms inte för att du helst önskar en flicka, det är normala tankar, många känner nog så innerst inne av att man har en bild av hur allt ska bli. Att tabubelägga det gör nog känslan bara större. Acceptera att du känner som du gör, troligtvis kommer du kunna gå vidare och bli genunint glad över ditt barn, oavsett kön.

  • Amla07

    Första barnet brydde jag mig inte, tog inte reda på kön. Det var en flicka. Eftersom jag är kvinna och står nära min syster önskade jag verkligen att barn nr 2 var en flicka också. Kände att jag skulle behöva vänja mig vid tanken om det var en pojke. Tog därför reda på könet (och det var en flicka tack och lov). Så: bra att kolla och vänja sig vid tanken!

  • Bertram

    Tänker som så att man tar lika dant hand barnet oavsett om den har snippa eller snopp? Mat, närhet, värme och torr blöja är allt bebisen behöver. Oavsett vad det blir :)

Svar på tråden Rädsla inför om det är en pojke i magen