• Äldre 30 Jan 19:20
    621 visningar
    2 svar
    2
    621

    Förlängt underhåll till 18-årig student?

    Snart fyller sonen 18 år och senaste året har varit....intressant, milt uttryckt. Väldigt mycket tjat om att få "vuxenfrihet" i förtid, men väldigt lite intresse för det ansvar som hör till. Slarvar med pengar, så som säkert många gör i denna ålder, alltså långt ifrån mogen att ha den vuxnes frihet under eget ansvar.


    Om jag läst och förstått rätt har studerande vuxna barn rätt att inte bara behålla studiemedlet (det "förlängda barnbidraget") tills de fyllt 21, utan också underhåll, om de haft sådant innan de fyllde 18. Min sons mamma har betalat underhåll till mig de senaste nio åren, med all rätt, och jag tycker det är högst rimligt att hon fortsätter med detta eftersom min son varken kan eller vill bo hos sin mamma medan han studerar färdigt.


    När jag läste om förlängt underhållsbidrag till studerande hos Försäkringskassan stod där att det efter 18-årsdagen betalas direkt till "barnet" i stället för till föräldern barnet bor hos. Nu är det i vårt fall ett frivilligt underhåll direkt från sonens mamma, inte underhållsbidrag via Försäkringskassan, men det känns rimligt att ändå följa F-kassans praxis.


    Trots att min son är hopplöst ansvarslös, eller rättare sagt på grund av det, tror jag det är bra om han får underhållspengarna direkt i egen hand, och sedan själv tvingas lära sig se till att de räcker till precis ALLT utom mat och en varm säng att sova i. Sonens mamma tycker däremot det är en dålig lösning, eftersom hon vet att jag som sjukpensionär inte har det så fett ställt. Jag vet att jag klarar mig, och att sonen får ta eget ansvar för pengarna är nog enda sättet han kan växa med uppgiften. -Det är först när man gör bort sig ordentligt och får smaka konsekvenserna som man verkligen lär sig något. Dessutom är det ju vuxenliv han bråkat så mycket om att få senaste året.


    Så vad tycker folket på forumet? Är det en bra eller dålig idé att unge Herr Kaxig får dubbelt så mycket pengar att slarva bort? Risken för påminnelsefakturor för mobiltelefon, sina bilar, missade läkarbesök m.m. har han ju ändå, och ska så klart även betala sådant ur egen plånbok tycker jag.


     

  • Svar på tråden Förlängt underhåll till 18-årig student?
  • Äldre 30 Jan 19:33
    #1

    Som nybliven juridiskt vuxen tycker jag det är rimligt att man blir behandlad som vuxen även av sina föräldrar. Att bo kvar hos föräldrar ska därför ses som att hyra ut ett rum till vilken inneboende som helst, förutom att en gymnasiestudent inte behöver betala hyra. (de 4600kr i månaden som Konsumentverket funnit vara en rimlig summa för år 2019)


    Om jag tvingas avstå från 4600 kr vill jag så klart ha en hyresgäst som sköter sig. Jag tycker att jag ska kunna ställa precis lika höga krav som på vilken vuxen som helst. Det har varit en hel del bråk och väldigt dumma resonemang på sistone. Otrevligt språk, raseriutbrott, t.o.m. med fysiska utageranden m.m. Det har INTE varit mycket till vilja att hjälpa till med städning och annat som föräldrar annars gör i ett normalt familjeliv.

    Jag tänker att om sonen inte skärper till sig snabbt och ordentligt efter att han fyllt 18 så köper jag honom en husvagn han kan bo i på min tomt. (jo jag vet att man ska söka bygglov för uppställning av husvagnar om någon bor i dem) Husvagnen blir hans egen att göra vad han vill med, men in i huset kommer han bara när han ska tvätta kläder, eller om han uppför sig väl när han vill umgås. El till värme och belysning får han gratis så länge han sköter sina studier så pass att CSN inte drar in hans studiemedel. (varit lite si och så med det på sistone) Mat köper jag hem specifikt till sonen när jag handlar till resten av familjen, eller så får han en rimlig summa pengar (det Konsumentverket anser rimligt) att handla för själv.


    Det låter kanske hårt och kallt, men som kloka läsare förstår så finns en bakgrundshistoria, som skulle ta för mycket fokus av det jag vill diskutera i denna tråd.


    Viktigaste frågan att få lite tänkehjälp med är ändå den i första inlägget, -är det bra eller dumt att det förlängda underhållet går direkt i en 18-årig slarvers egen plånbok? Jag kommer ju trots allt finnas kvar på nära håll som mentor, vän och pappa, närhelst han vill ha det stödet. Det jag stänger dörren för är otacksamhet, parasitfasoner, lögner och drama.

Svar på tråden Förlängt underhåll till 18-årig student?