• Äldre 31 Jan 11:29
    531 visningar
    6 svar
    6
    531

    MaxWay - hjälp mig med monteringen!!

    Hej alla.

    Köpt en maxway till vår snart 3,5 åring. Börjar undra om den var ett felköp. Beställd online efter massa rekommendationer och även provat i butik.

    Stolen installerades av babyproffsen. Men sonen sitter JÄTTEtrångt. Vi har en besafe izi plus som lillebror tagit över. Men än så länge är det lillebror som sitter i maxway o storebror kvar i besafe.

    Enligt babyproffsen ska man kunna dra bak maxway ännu mer mot instrumentbrädan (installerad fram. Besafe bak). Men när jag gör det glider den ändå fram när jag spänner åt med bältet. 1/3 del av stolen kan vara utanför sätet enligt både babyproffsen och britax själva. Men det funkar ju inte alls. Stolen glider fram när man spänner den. Vilket resulterar i att stolens rumpdel hamnar typ max 10 cm från bilens ryggstöd.

    O det funkar ju inte för sonen. Han har knäna vid hakan nästintill. Strax över 100cm lång.

    Maken tyckte att vi bara borde köpt framåtvänd stol direkt. Menade att det syns att sonen inte får plats osv. Jag stod på mig pga säkerheten. Men börjar ju känna att han kanske hade rätt. Höll på med den 1 timme nu o babyproffsen vill ju ha 350kr varje gång de ska pilla på den. Så det känns inte som alternativ att gå tillbaka dit. Redan varit där 2 ggr.

    Någon som har tips??? Varför glider den? Har försökt plana ut sätet så mkt det går. Stolen är testad i likadan bil och ska funka både bak och fram. En rymlig BMW kombi. 5 serie.

    Sorry för långt inlägg men blir ju så irriterad och lite ledsen också. ?en av de Minsta men rymligaste stolar på marknaden? sades det i butik och på många sidor jag läste på.

  • Svar på tråden MaxWay - hjälp mig med monteringen!!
  • Äldre 31 Jan 12:50
    #1

    Max way har vi kunnat ha till våra varit 5 så de är rymliga. Har dock märkt att de lätt glider om mansfötter den i fel vinkel. Testa ändra vinkeln lite, se till att stödbenen verkligen sitter hårt i golvet och dra åt spännbanden allt ni kan. Det är en toppenstol! Bra att du inte gick med på att vända framåt redan.

  • Äldre 31 Jan 14:35
    #2
    Frenja07 skrev 2019-01-31 12:50:29 följande:

    Max way har vi kunnat ha till våra varit 5 så de är rymliga. Har dock märkt att de lätt glider om mansfötter den i fel vinkel. Testa ändra vinkeln lite, se till att stödbenen verkligen sitter hårt i golvet och dra åt spännbanden allt ni kan. Det är en toppenstol! Bra att du inte gick med på att vända framåt redan.


    Tack för svar.

    Det är ju detta jag läst överallt. Men jag har verkligen testat alla vinklar möjliga men den glider mot ryggstödet oavsett. Har ni era fram?

    Ser ju en del på sonens fsk som har just den stolen och fram också. Till barn i samma ålder o äldre så förstår inte vad vi gör för fel. Även babyproffsen som installerat den menade ju att den inte går att ha på annat sätt till en början men sedan sa en annan i personalen (vid ett annat tillfälle) att den visst kunde dras bak mer för att skapa mer benutrymme. Men funkar ju inte. O så skålade säten tycker jag inte att vi har. Men stolen får inget grepp verkar det som. Även om jag kan justera stolen när bältet inte är fast så glider den framåt när jag ska dra åt bältet.
  • Äldre 31 Jan 14:36
    #3
    Frenja07 skrev 2019-01-31 12:50:29 följande:

    Max way har vi kunnat ha till våra varit 5 så de är rymliga. Har dock märkt att de lätt glider om mansfötter den i fel vinkel. Testa ändra vinkeln lite, se till att stödbenen verkligen sitter hårt i golvet och dra åt spännbanden allt ni kan. Det är en toppenstol! Bra att du inte gick med på att vända framåt redan.


    *ena inte era.
  • Äldre 31 Jan 18:03
    #4
    LejonSa skrev 2019-01-31 14:35:40 följande:

    Tack för svar.

    Det är ju detta jag läst överallt. Men jag har verkligen testat alla vinklar möjliga men den glider mot ryggstödet oavsett. Har ni era fram?

    Ser ju en del på sonens fsk som har just den stolen och fram också. Till barn i samma ålder o äldre så förstår inte vad vi gör för fel. Även babyproffsen som installerat den menade ju att den inte går att ha på annat sätt till en början men sedan sa en annan i personalen (vid ett annat tillfälle) att den visst kunde dras bak mer för att skapa mer benutrymme. Men funkar ju inte. O så skålade säten tycker jag inte att vi har. Men stolen får inget grepp verkar det som. Även om jag kan justera stolen när bältet inte är fast så glider den framåt när jag ska dra åt bältet.


    Nej vi har den i mitten bak. Så svårt att beskriva i skrift.. har du monterat den genom att börja att föra igenom bältet? Dra åt ordentligt så att den är så nära sätet som möjligt. Och stolen ska vara upprätt. Sen ner med stödbenet så att det står rakt ner, inte lutandes. Det ska också vara helt nedfällt, så långt ner det bara går så att stolen står stadigt. Sist remmarna.. ska dras åt jättehårt så stolen blir stadig. Det funkar bra i våra bilar i alla fall :). Hoppas det funkar!
  • Äldre 31 Jan 18:10
    #5
    Frenja07 skrev 2019-01-31 18:03:05 följande:

    Nej vi har den i mitten bak. Så svårt att beskriva i skrift.. har du monterat den genom att börja att föra igenom bältet? Dra åt ordentligt så att den är så nära sätet som möjligt. Och stolen ska vara upprätt. Sen ner med stödbenet så att det står rakt ner, inte lutandes. Det ska också vara helt nedfällt, så långt ner det bara går så att stolen står stadigt. Sist remmarna.. ska dras åt jättehårt så stolen blir stadig. Det funkar bra i våra bilar i alla fall :). Hoppas det funkar!


    Det är ju babyproffsen som monterat den initialt och då monterades stödbenet lutandes.

    Hur menar du så nära sätet som möjligt? Mot ryggstödet eller mot sittytan? Är er stol lutandes? Hon på BP ändrade läge på den till lutande läge när hon monterade den. När jag försökte ändra både stödben o dra bak stolen lite så vinglar den. Går inte spänna så hårt att den står stadigt då.

    Meck detta! Å imorgon ska vi resa iväg i 4-5 h. Vill gärna ha storebror fram då men kan vi inte lösa det imorgon så får lillebror sitta där. O vara monterad som den var initialt. :-/
  • Äldre 31 Jan 20:21
    #6
    LejonSa skrev 2019-01-31 18:10:09 följande:

    Det är ju babyproffsen som monterat den initialt och då monterades stödbenet lutandes.

    Hur menar du så nära sätet som möjligt? Mot ryggstödet eller mot sittytan? Är er stol lutandes? Hon på BP ändrade läge på den till lutande läge när hon monterade den. När jag försökte ändra både stödben o dra bak stolen lite så vinglar den. Går inte spänna så hårt att den står stadigt då.

    Meck detta! Å imorgon ska vi resa iväg i 4-5 h. Vill gärna ha storebror fram då men kan vi inte lösa det imorgon så får lillebror sitta där. O vara monterad som den var initialt. :-/


    Menar mot snittytan/det ryggstöd som barnet tittar mot. Kan ha fel men jag är säker på att jag läst att det är viktigt att stolen är så upprätt som möjligt ju äldre barnet är. Tycker det är för jävligt om de på bp tar betalt om du ber om hjälp! Det borde de verkligen hjälpa till med!
Svar på tråden MaxWay - hjälp mig med monteringen!!