• C.J
    Äldre 31 Jan 11:40
    1181 visningar
    6 svar
    6
    1181

    Tvätta bebiskläder

    Hej alla!

    Jag är gravid i v.32 med mitt första barn och tänkte börja så smått med att tvätta bebiskläder.

    Men hur ska jag göra? Tvätta i parfymfritt och sedan hänga upp? Jag vill inte använda sköljmedel men de känns tråkigt om kläderna blir hårda. Har nu tips? Hur gör ni? Någon som bytt ut sköljmedel mot något annat? 

    All gör olika så inga påhopp i tråden Skrattande

  • Svar på tråden Tvätta bebiskläder
  • Äldre 31 Jan 12:04
    #1

    Tvätta parfymfritt och tumla om du vill att det ska  bli ännu mjukare. Har dock aldrig känt att jag behövt det, det har räckt med tvätt.
    Ättika ska funka som mjukgörare enligt en kompis som BARA tvättar m ättika numera, men jag har inte testat själv.

  • Äldre 31 Jan 12:06
    #2

    Beror på vad det är. Tummlar det mesta vilket gör det mjukt, använder parfymfritt sköljmedel till vissa saker och kör andra saker med bara tvättmedel och hängtorkning.

    Dock hört att man kan använda ättika som sköljmedel men aldrig provat själv.

  • Äldre 31 Jan 12:18
    #3

    Upplever inte att kläderna blir hårda. Använder inte sköljmedel alls (ättika för lukt ibland men märker ingen skillnad då heller i mjukhet).

  • Äldre 31 Jan 12:21
    #4

    Jag/vi tvättar allas kläder, dvs mina, min mans och våra barns kläder i parfymfritt tvättmedel utan sköljmedel och hänger upp. Torktumlaren drar för mkt ström och det sliter på kläderna tycker jag. Men jag upplever inte att våra kläder blir hårda eller stela. Och då bor vi ändå i Skåne med hårt och kalkrikt vatten.

  • Äldre 31 Jan 12:28
    #5

    Vi tvättar parfymfritt (utan sköljmedel) och hänger, det blir ganska mjukt ändå, men ännu mjukare om man tumlar.

  • Äldre 9 Feb 12:13
    #6

    Vi tvättar parfymfritt först & tumlar med tummelduk efter, som vi köpte på Ullared. Tumla mjukt heter de! Sånna som används mycket utomlands. Blir jättemjukt & bra. Vet att man kan beställa på nätet med - får bli så snart dessa tar slut då vi tyvärr har en bit till Ullared... :D

Svar på tråden Tvätta bebiskläder