• Äldre 31 Jan 11:49
    2231 visningar
    15 svar
    15
    2231

    Fornnordiska / äldre flicknamn?

    Hej,

    Jag och min sambo väntar en liten flicka som beräknas komma 22 juni.
    Vi har börjat fundera på namn, men jag är väldigt "kräsen" och gillar främst äldre och lite mindre vanliga namn.

    Jag har gett förslag som ex. Freja, Meya, Leonora m.m. men dessa har inte riktigt gått hem hos min sambo.

    Så har ni några tips på några fornnordiska / äldre namn till en liten tjej, så får ni gärna dela med er- det skulle vara väldigt uppskattat! Skrattande

  • Svar på tråden Fornnordiska / äldre flicknamn?
  • Äldre 31 Jan 12:45
    #1
    +1

    Vad jag skulle lägga i samma kategori:

    Disa, Tyra, Turid, Eija, Norna, Ona/Oona, Pinja, Vilja, Unni, Isa, Idun, Gry, Fenja, Sunna, Teja, Duva, Hilde.

    Natalia, Simone, Stephanie, Livia, Lydia, Cordelia, Elvira, Filippa, Fredrika, Amelie, Amelia.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pilsne­r
    Äldre 31 Jan 12:45
    #2

    Ylva!

  • Äldre 31 Jan 12:45
    #3
    fluu skrev 2019-01-31 12:45:09 följande:

    Vad jag skulle lägga i samma kategori:

    Disa, Tyra, Turid, Eija, Norna, Ona/Oona, Pinja, Vilja, Unni, Isa, Idun, Gry, Fenja, Sunna, Teja, Duva, Hilde.

    Natalia, Simone, Stephanie, Livia, Lydia, Cordelia, Elvira, Filippa, Fredrika, Amelie, Amelia.


    Samma kategori som dina förslag, alltså.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 31 Jan 13:17
    #4
    -1

    Edit.

  • Äldre 31 Jan 13:28
    #5

    Gun

  • Äldre 1 Feb 12:11
    #6
    Nordiska tror jag: Ingrid, Inga, Frida, Gunhild, Ragnhild, Ragna, Nanna, Idun, Tyra, Thyri, Gerd, Gudrun, Astrid, Disa, Dagny, Daga, Gyda, Alva, Tove, Saga, Sigrid, Siri, Signhild, Signe, Freydis, Hjördis, Helga, Hilda...etc

    Övriga lite typ äldre namn, tror jag:

    (Korta och lite typ gulliga) Agnes, Irma, Lina, Tilda, Stina, Maja, Selma, Alma, Malva, Iris, Ellen, Elina, Elise, Lilly, Ina, Ida, Mia, Magda, Agda, Hulda, Asta, Vanja, Klara, Jonna, Svea, Engla, Wilma, Clary, Greta, Elsa, Elsie, Stella, Blenda, Beda, Britta, Karla, Dora, Elna, Henny, Essie, Elin, Vera, Vega, Hanna, Olga, Erna, Ada, Edla, Sonja, Fanny, Naima, Yrsa, Rosa, Nora...etc

    (Lite längre och som typ låter lite mer rejäla och stolta eller vad man nu ska säga) Augusta, Hedvig, Gertrud, Ester, Hagar, Kerstin, Birgitta...etc

    (Namn som känns lite mer klassiskt vackra och typ romantiska och liknande)
    Angela, Alina, Adina, Amelie, Amelia, Amalia, Emilia, Dalia, Desideria, Dorotea, Andromeda, Antonina, Eleonora, Ellinor, Elisabet, Betty, Gisela, Gloria, Henrietta, Honoria, Johanna, Julia, Juliette, Karolina, Lovisa, Louise, Louisa, Lilian, Lydia, Teresia, Magdalena, Mary, Miranda, Wilhelmina, Virginia, Viola, Vendela, Ofelia, Ottilia, Ursula...etc

    PS vet inte till hundra procent om jag placerat alla namn i exakt rätt stycke eller helt till hundra procent säkert om exakt alla är äldre
  • Äldre 1 Feb 12:50
    #7

    Tack så jättemycket för alla namnförslag! Jag och sambon får gå igenom namnen och se om vi kan komma överens om något Glad

  • Äldre 1 Feb 12:56
    #8
    -1

    Silje

    Runa

    Valborg

    Embla

    Alvilda

    Eira

    Eydis

  • Äldre 1 Feb 13:08
    #9
    -1

    Daga 
    Tora
    Ethel
    Solith
    Runa
    Stine
    Karla
    Maj
    Liv
    Thea
    Gry
    Estrid
    Kajsa
    Tula
    Marta


    Simul Justus et Peccator
  • Äldre 2 Feb 00:59
    #10
    fluu skrev 2019-01-31 12:45:09 följande:

    Vad jag skulle lägga i samma kategori:

    Disa, Tyra, Turid, Eija, Norna, Ona/Oona, Pinja, Vilja, Unni, Isa, Idun, Gry, Fenja, Sunna, Teja, Duva, Hilde.

    Natalia, Simone, Stephanie, Livia, Lydia, Cordelia, Elvira, Filippa, Fredrika, Amelie, Amelia.


    Cornelia är mycket finare än Cordelia
  • Kusine­n
    Äldre 2 Feb 10:55
    #11
    -1

    Det finns ju många fornordiska namn som är vanliga nu, om det är där ni tänler olika? Så namn som Ingrid, Astrid, Signe, Hilda, Tova, Liv eller Sigrid kankse skulle passa?

    Mer ovanliga fornordiska namn är: Runa, Alfrida, Hjördis, Yrsa och Ragna. Erna är ju i stil med de namn som är vanliga nu, men väl ändå ganska ovanligt?

    Äldre namn som kom efter kristendomen är Katarina/Karin, Magdalena/Malin, Kristina/Stina, men få liknande namn uppfattas väl som ovanliga även om tex Malin är ovanligt bland småbarn idag.

    Leonora är väl inte så gammalt i Sverige. Eleonora kom väl på 1600-talet (drottningen). Det finns många gamla namn om man ska se till hela världen, men Leonora är väl som jag förstår av latinskt ursprung så jag ger några sådana tips: Aelia, Florence, Marcia, Tatiana, Antonia, Alba, Aurelia, Claudia, Valeria, Aurora, Flora, Minerva, Albina, Mariana, Octavia, Valentina.

  • Kusine­n
    Äldre 2 Feb 10:56
    #12

    Romerskt yrsprung skulle det stå.

  • Äldre 2 Feb 14:48
    #13

    Siri

    Signe

    Olga

    Sigrid

    Emma, kanske inte fornnordiskt men vackert.

    Embla

    Googla fornnordiska namn!

  • Äldre 2 Feb 16:20
    #14
    +1

    Fornnordiska namn så är det direkt Freja och Idun som dyker upp, även namn som Sigrid och Astrid.

    Så här är en ansamling:
    Silje
    Signe
    Tyra
    Tora
    Tula
    Ylva
    Yrsa
    Disa
    Vinga
    Kattla
    Sunniva
    Indra
    Irmelin
    Alfsol
    Astrid
    Ingrid
    Jorunn
    Helga
    Hjördis
    Görel
    Ragna

  • Fri 19 Jul 2019 23:45
    #15
    +1

    Astrid, Estrid, Alva, Ronja,

Svar på tråden Fornnordiska / äldre flicknamn?