• Confused87

    Fokus på löpning?

    Hej på er!
    Det är så att för ett par år sedan fick jag en idé i huvudet att jag skulle börja med löpträning från att egentligen bara ha sysslat med vikter. Jag gillar att ha uppsatta mål så självklart sprang jag även några lopp under första året, upp till 1 mil. Förra året sprang jag för första gången en halvmara (GBG-varvet) vilket jag även anmält mig till i år. Ska även haka på ett gäng och springa en hel mara till hösten...
    Har inte så höga förväntningar för jag räknar mig fortfarande inte som en regelrätt löpare. Men det vore roligt att känna sig lite förberedd :)
    Jag tränar ungefär 5 dagar i veckan. Just nu i vinter blir det mest korta löprundor, jag hatar att springa i kall luft och det är ju döden på ett löpband..  Så nu blir det bara 2-3 korta vändor/vecka mellan 3-10 km varje gång. Tränar även styrka 1gång och yoga 1-2 gånger i veckan. Varierar också ett boxningspass eller något annat roligt gruppass på gymmet.
    Till min fråga då: Går det att bli redo fören mara på ett så pass varierat upplägg eller borde jag ge upp något för att få fler löpdagar?
    Tacksam för tips och synpunkter :)

  • Svar på tråden Fokus på löpning?
  • Duckan

    Helmara till hösten, det är en evighet bort.
    Skulle säga att du har gott om tid på dig att träna och öka distanserna. Träna på till Göteborgsvarvet så som du brukar och sen fortsätter du att köra långpass en dag i veckan fram till dagen D.
    För egen del hoppas jag orka träna till en mara i juni och jag har inte riktigt kommit i gång efter julledigheten.

  • Duckan

    Det förstod du säkert men jag är inget proffs på löpning. Dock får man lära sig längs vägen att A och O för maror är långpassen.
    Vill du ha ett hum så kan du kolla på marathon.se och se lite olika upplägg beroende på vilken tid du siktar på.

  • Confused87
    Duckan skrev 2019-01-31 14:19:00 följande:

    Det förstod du säkert men jag är inget proffs på löpning. Dock får man lära sig längs vägen att A och O för maror är långpassen.
    Vill du ha ett hum så kan du kolla på marathon.se och se lite olika upplägg beroende på vilken tid du siktar på.


    Tack för råden i alla fall :) Kikat runt på olika sidor har jag såklart redan gjort, men det verkar oftast vara för "rena" löpare. Jag får väl göra det jag tycker är kul så får vi se lite närmare hur jag ligger till i tid :P Lycka till med att komma igång efter vintern, det kan vara tuffare än man tror men gud så gött det är när man väl är igång :)
  • Duckan

    Ett maraton inte är nån höjdare helt otränad men du springer ju redan som det är, tränar inför en halva och då tror jag inte helan blir sån stor utmaning för dig. Som sagt, nyckeln ligger i pannben och långpassen.

    Jag har inte släppt löpningen helt men nu när det blev isgata i stan så kändes det meningslöst att ge sig ut. Kör intervaller på bandet och satsar på att köra ute nästa vecka igen. 

  • Confused87
    Duckan skrev 2019-01-31 15:54:24 följande:

    Ett maraton inte är nån höjdare helt otränad men du springer ju redan som det är, tränar inför en halva och då tror jag inte helan blir sån stor utmaning för dig. Som sagt, nyckeln ligger i pannben och långpassen.

    Jag har inte släppt löpningen helt men nu när det blev isgata i stan så kändes det meningslöst att ge sig ut. Kör intervaller på bandet och satsar på att köra ute nästa vecka igen. 


    Bara att hårdträna pannbenet då :P Och typ, hoppas att kroppen håller!
    Det har kommit snö här så vägarna är plogade och jättefina, men har varit så jäkla kallt.. Ska bli mildare i helgen men hörde att det skulle komma nån dec mer snö också så vettetusan.. Får nog bli intervaller på löpbandet, så är det avklarat :)
    Pepp pepp! :D
  • Duckan

    Jag trodde kylan skulle vara hemsk, men minus 8-10 klarar jag.

    Mer underlaget som gör mig bekväm. Snö är helt ok, men is, nej.

    Jag gick sönder förra våren. Var sjuk länge och stressade på sen. Benhinnan sa stopp men jag ville fullfölja så jag lökade maran runt i 28 grader. Det var härligt ändå.

    Kör bara kör säger jag!!

  • cosinus

    Googla typ marathon på 4 timmar så kommer det upp program. Det jag körde börjar kring nyår och sen är målet Sthlm marathon. Tror det är över 22 veckor.

    Funkade bra att följa för mig. ?Kravet? är att man ska kunna springa en mil på 60 min när man börjar så på inga sätt jättehögt. Sen kan man ju då justera tiderna om man siktar högre eller lägre men det ger en hint om ungefär hur man kan lägga upp träningen.

    Man behöver långpassen. Men ska du springa i höst behöver du inte några långpass än.

    Väldigt stor skillnad på att springa halv och helmara i förberedelse. Halvmaran kan jag riva av hyffsat om jag får 5-6 veckors uppladdning från min normala veckodos på 2-3 pass i veckan 8-12 km medans maran kräver sina 20 veckor.

    Jag hade eg velat springa en till helmara men drar mig för uppladdningen. Dels för att det är förbannat drygt med löppass på 3 timmar och dels för att jag inte riktigt har tid med familjen. Det går som inte klämma in de passen medan ungarna tränar :)

  • Duckan

    Cosinus, helt korrekt! Långpassen tar så mycket tid i anspråk. Det är det som fallerar även för mig. Plus lite lathet. Därav tar mina maror tid, men kul har jag under vägen!

  • Confused87

    Tack för input båda två :)
    Jag har egentligen bara jobbet som tar tid så sålänge jag bara har mig själv att tänka på så ska jag nog lyckas klämma in långpassen längre fram. Jag springer inte så fort men lyckades ändå ta halvmaran förra året trots att jag inte var på topp.
    Tror det är mest pannbenet jag behöver träna, men gror en idé fast så ska den banne mig genomföras också! :P

  • Duckan

    Ts, nu blev jag i alla fall peppad av dig och ska träna på i det tysta så anmäler jag mig i maj när jag ser hur konditionen ligger till.

Svar på tråden Fokus på löpning?