• LolloWF35

    8 mån vaknar 1gång i tim och gråter

    Hej! 

    Det känns som vi testat allt och frågat alla runt oss om råd men lyckas ej förbättra våran nu 8 mån dotters sömn. Hon har alltid sovit oroligt, varit lätt väckt, långa nattningar, vaknat ca 4-6 g per natt under de 6 första mån. Men sedan kändes det som det skedde en liten kortvarig förbättring, då kom separationsfasen och nu vaknar hon 1 gång i timmen från kl19 vid läggning - kl 06 och gråter/skriker tills vi vaggar henne till sömns. Hon äter endast en g per natt ersättning el välling, hon är inte hungrig utan vill bara ha hjälp att somna om.  detta har nu pågått ca 6 veckor, vi är nära nu kollaps båda två. Får max ca 2-3 tim sömn per natt. Delar på nätterna och har öronproppar men vi vaknar båda av hennes gråt så nätterna blir tuffa trotts att vi delar. Förstår att detta är en naturlig utveckling att vakna till och se vart ens föräldrar är under natten, att alla barn går igenom den fasen mer eller mindre. Men vi är så slut nu.


    Vi har läst böcker, artiklar, lyssnat på radioprogram, allt för att få kunskap och tips om spädbarns sömn och behöv. Testat samsova under olika perioder, funkar inte något bättre, hon vaknar likadant och vill bli vaggad till sömns. Kollat för varmt, för kallt, snuttefilt, napp, mer välling, varva ner på kvällen, släkt ner, osv.. har ändrat till fastare rutiner, bestämda mat och sovtider. Hon äter bra på dagen.


     
    Hon sover aldrig längre stunder än 1-1, 5 tim på dagen, och då måste man vagga eller köra vagnen utomhus, så någon sömn då kan man ej få.


    Vi upplever inte att BVC kommit med något stöd el hjälp kring sömnen. Mer än att "detta går över.." Vår dotter är grinig och trött mest hela dagarna, så ledsamt att se henne så, vilket inte är konstigt hon sover knappt. Vi vill ju bara hjälpa henne att kunna sova, börjar känner oss uppgivna. 


    Hört oss för med vänner och bekanta med barn i samma ålder, men ingen har det lika illa som vi..Vilket får en att känna sig dålig, även om man vet att alla barn är olika..

    Testat allt känns det som, förutom de olika metoder man läst om (AW, 5 min, Tass). Vi hade tänkt försöka med den snällare Tass-metoden, men vi fick avråd från BVC att testa metoder under denna fas. Vilket vi fattar de är ju extra känsliga nu och behöver all trygghet. Men tänkt i våra desperata stunder att man bara måste testa något för att förbättra. Vi har sån sömnbrist båda två nu att vi kan knappt tänka klart. 


    Vänder oss till er som haft liknade sömn situation med era barn i seperationsfasen. vore fint att höra om era erfarenheter, när blev det bättre för er? vad gjorde ni för att hjälpa situationen? Hur överlevde ni? Man vill liksom kunna se ljuset i tunneln..:)

  • Svar på tråden 8 mån vaknar 1gång i tim och gråter
  • Aamon

    Vet att en par som hade liknande problem lät sitt barn sova i som en mekanisk säng som rörde sig själv och brusade. Finns ju även nallebjörnar med inbyggt brus om det skulle kunna vara något.

  • LolloWF35

    Tack för svar, ska kolla upp det:) 

    Vi har precis fixat Britax bedrockers så man kan vagga sängen men de har inte gett någon direkt effekt..

  • Emma3b

    Hej! Detta låter precis så som vi har det nu.. min son är 9månader.. har haft det så sen han var 4-5 månader..orkar snart inte mer o följer gärna denna tråden i hopp om o få några tips..

  • Jsv17

    Nu sov vår son bra innan första seperationsfasen, men det var liknande just där vid 8-9mån för oss fungerade tass-metoden väldigt bra, men förbered er för ett par tuffa nätter. För oss tog det 2 nätter, och 3:e gick det ganska bra och 4:e natten sov han rakt igenom! Det viktiga tror jag är att de lär sig somna själva, vår son blev först ammad till sömns, sedan vaggad i famnen eller sov i vagn, så han kunde ju liksom inte riktigt det där med att somna själv så när nattningen skedde i egen säng, och han väl lyckades somna själv, så gick det jättesnabbt till att även lära sig somna om själv, vi har fått ?tassa om? ibland efter sjukdom och så när han sovit med oss eller det varit annorlunda nätter av olika anledningar men då har det gått på en natt. Även om han vaknar och är ledsen så räcker det nästan alltid numer med att jag lägger en hand på honom så blir han lugn och kan somna om. Så jag kan iaf varmt rekommendera att prova, hoppas ni hittar något som fungerar <3


    Pojke 9-12-17
  • Alexi

    Men varför måste ni vagga henne till sömns? Kan ni inte helt enkelt bara sluta med det och vänja henne vid att somna stilla. Fast förstås med all närhet av er som hon behöver. Typ somna liggandes på er säng med er bredvid. Eller liknande.
    För det är ju helt ohållbart som ni har det och om problemet är att hon snöat in på att bli vaggad till sömns, ja då måste ni lära henne annorlunda.
    Det är ingen metod det handlar om, det är bara att bryta en ovana med kärlek. Tänk er om ni skadade ryggen, ja då skulle ni inte vagga till sömns.

  • LolloWF35

    Tack för era svar! 


     


    Vi ska nog testa tass-metoden måste försöka få henne att kunna somna om själv..


    Ni som gjort detta och lyckats, har ni några tips på saker man bör tänka på eller misstag man kan råka göra?


     


     


    Vi har försäkrat sluta vagga många gånger enda sedan hon var liten, att få henne att somna i sängen el på madrass med oss bredvid. Men hon är inte lugn/stila alls så fort man lägger henne ner vänder hon på sig och kryper iväg el ställer sig upp i sängen och vill leka, hur trött hon än är gör hon detta.. helt omöjligt att få henne lugn. Hon blir nästan hysterisk och så tar nattningen 3-4 timmar av gråt och skrik, så slutar med att vi vaggar ändå för vi är så slut.. Vi har testat att lägga tidigare redan vig 16.30 och senare på kvällen men det spelar ingen roll.  Så vi har fortsatt vagga för då somnar hon iaf.. vet att vi måste bryta detta.. men lättare sagt än gjort, försökt så många gånger nu, och med ett barn som redan sover oroligt och för lite pallar man tillslut inte hålla på, man är bara glad att hon somnar över huvudtaget:)

  • Jsv17
    LolloWF35 skrev 2019-02-01 11:47:12 följande:

    Tack för era svar! 

     

    Vi ska nog testa tass-metoden måste försöka få henne att kunna somna om själv..

    Ni som gjort detta och lyckats, har ni några tips på saker man bör tänka på eller misstag man kan råka göra?

     

     

    Vi har försäkrat sluta vagga många gånger enda sedan hon var liten, att få henne att somna i sängen el på madrass med oss bredvid. Men hon är inte lugn/stila alls så fort man lägger henne ner vänder hon på sig och kryper iväg el ställer sig upp i sängen och vill leka, hur trött hon än är gör hon detta.. helt omöjligt att få henne lugn. Hon blir nästan hysterisk och så tar nattningen 3-4 timmar av gråt och skrik, så slutar med att vi vaggar ändå för vi är så slut.. Vi har testat att lägga tidigare redan vig 16.30 och senare på kvällen men det spelar ingen roll.  Så vi har fortsatt vagga för då somnar hon iaf.. vet att vi måste bryta detta.. men lättare sagt än gjort, försökt så många gånger nu, och med ett barn som redan sover oroligt och för lite pallar man tillslut inte hålla på, man är bara glad att hon somnar över huvudtaget:)


    Mitt tips är att anpassa till hur ert barn är, för oss tex så valde jag att om han blev riktigt ledsen i sängen (vilket hända första 1-2 nätterna) så tog jag upp och höll honom i famnen tills han blev lugn, men lägger tillbaks honom innan han somnar, för andra fungerar det inte alls för då får de helt börja om (så var det för min vän.) första perioden, för oss var det ca 30min (har ett ganska lugnt barn) och för andra ett par timmar, så tänker man HUR ska jag kunna tassa, jag hinner ju inte på med en tass ens innan barnet, sitter/kryper/står igen! Men man får lägga ner om och om och om igen och till sist hinner man på med en hand en stund, vår son sov efter ca 1 timme första natten, men vi hade värre när han skulle somna om då han var van att få komma upp i vår säng när han vaknade på natten. Natt 2 var jag mm ifrån att ge upp och bara lägga mig med honom i sängen, så glad att jag höll ut då natt 3 gick riktig bra vaknade 3-4ggr men somnade om snabbt och läggningen gick på typ 20min och natt 4 då somnade han i sängen kl 19:15 och vaknade 6:30 HELT utan uppvak. Vi gjorde så att jag tog natten, min man sov på madrass i ett annat rum på en annan våning med öronproppar, så tog han över från kl 06:00 (när sonen vaknade efter det så tog han honom) så fick jag sova så länge jag behövde sen på morgonen. Jag bar ändå rätt trött första 2 dagarna, men det var SÅ värt det Det svåra är att hålla ut där mitt i natten när ögonen går i kors, jag upprepade för mig själv hela tiden att ?de flesta större förändringar tar 3-4 dagar så accepterar barnet det sen? och för oss och de flesta jag talat med stämmer det, vissa barn håller ut nån dag eller två till men inte mer, lycka till <3
    Pojke 9-12-17
  • GAndrea

    Hur är det med White noice? Alltså brus, havsljud eller billjud?

    Jag själv har en speldosa som har 6 melodier att välja mellan som plingar i 15 min. När vår 10 månaders vaknar trycker ajg bara på play och hon lugnar sig för melodin spelas varje läggning och hon känner sig trygg med det ljudet.

    Jag har vänner som har igång havsbrus från Spotify hela nätter...

  • Anonym (Mia)

    Jag hade ett barn som var som ditt. Allt vände när vi lät sonen sova mellan oss.  Har ni testat det? För oss var det det enda som funkade. Det funkade så bra att sonen aldrig vaknade innan 7.30 på morgonen. Har ni testat det?

Svar på tråden 8 mån vaknar 1gång i tim och gråter