• Äldre 31 Jan 15:16
    266 visningar
    4 svar
    4
    266

    Min 6 åriga son luktar svett!!

    Hej allihopa!

    Hoppas någon kan dela med sig eller eventuellt kan ge lite tips. Min son blir 7 år i april och han är en väldigt aktiv kille med MYCKET energi. Det hela började för ca 1 år sedan då han började lukta riktigt mycket svett. Ungefär så som en vuxen kan lukta. Är detta normalt? Han duschar varje kväll med tvål och mycket under armarna. Men redan på morgonen så är svettlukten tillbaka och så här håller det på dagligen tills han ska duscha igen. Min son är själv medveten om detta och jag tror ibland faktiskt att det kan besvära honom. Han pratar dock inte så mycket om det. Men jag vill hjälpa honom på bästa sätt och vill att han ska undvika att bli eventuellt bli retat för detta. (Har inte hänt ännu vad jag vet) någon som är med om samma situation? Och vad gjorde ni åt detta isåfall?

  • Svar på tråden Min 6 åriga son luktar svett!!
  • Äldre 31 Jan 15:20
    #1
    ulderborna skrev 2019-01-31 15:16:42 följande:

    Hej allihopa!

    Hoppas någon kan dela med sig eller eventuellt kan ge lite tips. Min son blir 7 år i april och han är en väldigt aktiv kille med MYCKET energi. Det hela började för ca 1 år sedan då han började lukta riktigt mycket svett. Ungefär så som en vuxen kan lukta. Är detta normalt? Han duschar varje kväll med tvål och mycket under armarna. Men redan på morgonen så är svettlukten tillbaka och så här håller det på dagligen tills han ska duscha igen. Min son är själv medveten om detta och jag tror ibland faktiskt att det kan besvära honom. Han pratar dock inte så mycket om det. Men jag vill hjälpa honom på bästa sätt och vill att han ska undvika att bli eventuellt bli retat för detta. (Har inte hänt ännu vad jag vet) någon som är med om samma situation? Och vad gjorde ni åt detta isåfall?


    Vid sex års ålder får barn en skjuts av könshormoner som kan sätta igång svettlukt (och även humör som en tonåring, brukar ju kallas lilla tonåren). Det är helt normalt och inget farligt eller konstigt. 

    Här är en länk där en läkare svarar på en liknande fråga om svettlukt hos barn. 

    www.svd.se/ska-hon-fa-deo
  • Anonym­ous31
    Äldre 31 Jan 15:22
    #2

    Om han duschar på kvällen så hinner det bildas mer bakterier under natten sedan. Kanske skulle han även tvätta under armarna varje morgon, plus använda deodorant. Och tänk på att byta lakan tillräckligt ofta också. 

    Det var vad jag kunde komma på. :) 

  • Äldre 31 Jan 16:15
    #3

    Han kanske slarvar med rengöringen?
    Ni äter mat som luktar mycket? Kryddor, vitlök

  • Äldre 5 Feb 18:34
    #4

    Tack för era svar! Det uppskattas! Ska tvätt lite på morgonen nu. Oftast har vi bråttom till skolan så att vi inte hinner med detta. Vi äter en del kryddig mat men tycker ändå inte så överdrivet mycket. Får man använda deodorant på en 6 åring? Är det ok? Tänkte gå förbi apoteket och köpa det isåfall.

Svar på tråden Min 6 åriga son luktar svett!!