• Mickaela_med_ck

    Gravidillamående

    Jag tror Jag avlider! Går in i v.10 på söndag och I början på veckan kom illamåendet som ett brev på posten. Sedan dess vägrar det ge med sig, vaknar illamående, somnar illamående, hela dagarna illamående. Men kräks aldrig.. men blir helt matt av att konstant må piss. Har två flickor sedan innan och aldrig mått illa med dem. Vad har ni för tips! Jag behöver massor!

  • Svar på tråden Gravidillamående
  • SevenSeas

    Väntar första barnet och mådde fruktansvärt illa i början, så som du beskriver (är nu i v. 12). Vad som hjälpte mig var att småäta torkad frukt, morots- och gurkstavar, frukt och nötter. Att äta lite och ofta istället för att äta stora måltider. Undvika starka kryddor, stekt och fet mat samt att försöka dricka mycket hjälpte också.

    Inga supertips kanske, men jag hoppas att något kan hjälpa iallafall :)

  • joannaq

    Prova postafen annars be om lergigan comp. Jag är i v24 och jag måste äta lergigan comp fortfarande.. Annars spyr jag hela tiden.. Har haft det så sen v5 :(

  • Mickaela_med_ck
    SevenSeas skrev 2019-01-31 17:55:30 följande:

    Väntar första barnet och mådde fruktansvärt illa i början, så som du beskriver (är nu i v. 12). Vad som hjälpte mig var att småäta torkad frukt, morots- och gurkstavar, frukt och nötter. Att äta lite och ofta istället för att äta stora måltider. Undvika starka kryddor, stekt och fet mat samt att försöka dricka mycket hjälpte också.

    Inga supertips kanske, men jag hoppas att något kan hjälpa iallafall :)


    Ja alla tips är välkomna :) försöker äta life och ofta men ibland tar illamåendet över så inte ens det går, samtidigt som man är hur hungrig som helst och skulle vilja äta 30 ggr om dagen. Konstigt blandning det där :)
  • Mickaela_med_ck
    joannaq skrev 2019-01-31 17:57:32 följande:

    Prova postafen annars be om lergigan comp. Jag är i v24 och jag måste äta lergigan comp fortfarande.. Annars spyr jag hela tiden.. Har haft det så sen v5 :(


    Åh många veckor att må så :( skönt att du hittat något som tar bort det! min dotter får lergigan mot sin åksjuka så kan tänka mig att det skulle kunna funka med gravididillamående också.
  • Evylina

    Hej, har det precis som dig fast mitt illamående kickade igång direkt vecka 5 Kräks 
    jag fick tipset att köpa Sean Bands så jag beställde från Apotea.se de hjälper, tar inte bort det helt och hållet, men tar udden av det värsta. Vissa dagar hjälper inte ens sea bands så då har jag beställt de postragen (heter de tror jag, de receptfria från apoteket) och om det inte funkar ändå så får jag också beställa lergigan, då illamående har faktisk blivit värre nu när jag går in i vecka 10 :O

    Men ja, ett tips, sea band och kanske en kombination av det plus receptfria piller :)

  • LillaTjockaBertil

    Min fru mår fortfarande vansinnigt illa och kräks. Det finns dock hjälp att få, testat postafens? Annars så prata med din vän så kan hon hjälpa dig. Är i vecka 21 nu. Hoppas att du snart mår bättre iallafall.

  • Fliselisan

    Hej, har mått illa under mina 2 graviditeter, vid den senaste mådde jag vansinnigt illa från vecka 7 till 30 nånting, sen kom det av och till ända fram till förlossningen.

    Lergigan Comp fungerade inte alls, Postafen hjälpte en del men fick dubbelseende så vågade inte ta dem.

    Jag blev hjälpt av att dricka the med ingefära (finns portionspåsar, tror Frigg har), lukta på färsk ingefära, äta Vicks starka halstabletter (åt nog en påse om dagen) riskakor, knäckebröd, salta kex och lakritsklubbor.

    Känslan när man går i mataffären och ska köpa fredagsgott (vi brukar handla i charken, olika skinkor, vitlökssalami, färska räkor etc) och är tvungen att stanna vid bröden för att hyperventilera så man inte kräks på plats. Och kan inte tänka sig något i hela affären. Maken lite besviken men förstående, stannar snällt vid sushihaket på hemvägen då jag plötsligt blev sugen på det.

    Eller när arbetskollegorna har fisk med i matlådan...eller kommer med dålig andedräkt, kunde verkligen ge mig kväljningar.

    Eller när man ligger blixtstilla i soffan och ber någon hämta knäckebröd, rör man sig kommer man kräkas.

    Usch ja TS! Trösten är att det iallafall går över :)

  • Blåsippan84

    Är i v 7 och mått illa 1 v. Märker att det framförallt kommer ca 2h efter jag ätit något. Jobbar som sjuksköterska på en avd med mycket högt tryck just nu, hinner ej fika på en alla gånger och ibland hinner vi ej äta mat. Då har jag börjat dricka juice eller gratis när jag mår illa, och det sötsyrliga tar bort illamående efter ett par klunkar. Inte det bästa för tänderna säkert, men nöden hat ingen lag ;). Prata med bm också och se vad de säger .lycka till

  • Mickaela_med_ck

    [quote=79409262][quote-nick]Fliselisan skrev 2019-01-31 21:26:18 följande:[/quote-nick]Hej, har mått illa under mina 2 graviditeter, vid den senaste mådde jag vansinnigt illa från vecka 7 till 30 nånting, sen kom det av och till ända fram till förlossningen.

    Lergigan Comp fungerade inte alls, Postafen hjälpte en del men fick dubbelseende så vågade inte ta dem.

    Jag blev hjälpt av att dricka the med ingefära (finns portionspåsar, tror Frigg har), lukta på färsk ingefära, äta Vicks starka halstabletter (åt nog en påse om dagen) riskakor, knäckebröd, salta kex och lakritsklubbor.

    Känslan när man går i mataffären och ska köpa fredagsgott (vi brukar handla i charken, olika skinkor, vitlökssalami, färska räkor etc) och är tvungen att stanna vid bröden för att hyperventilera så man inte kräks på plats. Och kan inte tänka sig något i hela affären. Maken lite besviken men förstående, stannar snällt vid sushihaket på hemvägen då jag plötsligt blev sugen på det.

    Eller när arbetskollegorna har fisk med i matlådan...eller kommer med dålig andedräkt, kunde verkligen ge mig kväljningar.

    Eller när man ligger blixtstilla i soffan och ber någon hämta knäckebröd, rör man sig kommer man kräkas.

    Usch ja TS! Trösten är att det iallafall går över :)[/

    Ja som tur är går det ju över :) men vete fasen om jag skulle palla till v 30 som du :)

    Fisk är det värsta, lax framför allt. Jag är den som kan laga mat av oss vuxna här hemma, och det är också en pers så blir mycket med utemat just nu till barnens lycka haha.

  • Mickaela_med_ck
    Blåsippan84 skrev 2019-02-01 14:11:33 följande:

    Är i v 7 och mått illa 1 v. Märker att det framförallt kommer ca 2h efter jag ätit något. Jobbar som sjuksköterska på en avd med mycket högt tryck just nu, hinner ej fika på en alla gånger och ibland hinner vi ej äta mat. Då har jag börjat dricka juice eller gratis när jag mår illa, och det sötsyrliga tar bort illamående efter ett par klunkar. Inte det bästa för tänderna säkert, men nöden hat ingen lag ;). Prata med bm också och se vad de säger .lycka till


    Jag jobbar som speciallärare i studio tillsammans med högstadieelever som inte klarar av att gå i vanlig klass och har precis som du svårt att få tid till rast och lunch men jag hade turen nu att bli sjukskriven 1 månad. Jag ber till högre makter att det avtar tills jag är tillbaka.
  • Jordgubb

    Har kräks igenom två graviditeter med inläggningar för dropp.

    De två första medicinerna i listan nedan brukar funka ifall man ?endast? har ett illamående. De sistnämnda ifall man kräks mycket.

    1 postafen

    2 lergigan comp

    3 primperan

    4 ondansetron/zofran

    5 kortison (ges oftast som sista lösning).

Svar på tråden Gravidillamående