• BosseHansson67

    Jag undrar varför det genetiska urvalet bara sker bland hanar/män?

    Jag undrar varför det genetiska urvalet bara sker bland hanar/män?


    Vore det inte mer optimalt om selektion även skedde bland honor/kvinnor?


    Är det någon kunnig som kan förklara varför?

  • Svar på tråden Jag undrar varför det genetiska urvalet bara sker bland hanar/män?
  • BosseHansson67
    CarinaL26 skrev 2019-01-31 19:15:12 följande:

    Varför ställer du frågor om biologi i kategori jämställdhet/genus?


    För människor är det en jämställdhetsfråga.
  • tankfull
    BosseHansson67 skrev 2019-01-31 19:01:58 följande:

    Jag undrar varför det genetiska urvalet bara sker bland hanar/män?


    Vore det inte mer optimalt om selektion även skedde bland honor/kvinnor?


    Är det någon kunnig som kan förklara varför?


    Du får nog utveckla frågan betydligt om den ska gå att diskutera. Förstår inte vad du menar när du säger att det genetiska urvalet bara sker bland män?
  • CarinaL26
    BosseHansson67 skrev 2019-01-31 19:23:56 följande:

    För människor är det en jämställdhetsfråga.


    För människor är detta en biologifråga, inget annat.
  • Tecum
    tankfull skrev 2019-01-31 20:09:03 följande:
    Du får nog utveckla frågan betydligt om den ska gå att diskutera. Förstår inte vad du menar när du säger att det genetiska urvalet bara sker bland män?
    Förstår inte heller. Vilket urval tänker du på?
  • svartakatten98

    I de flesta djurarter (även människan) är det väl i slutändan honan som väljer, om det var så du menade? Ofta tar ju hanen första steget genom att se ut en hona, men det är inte säkert att han får just henne, om han inte får henne så går han vidare till nästa. Det är livets kamp liksom.

  • Tecum
    svartakatten98 skrev 2019-01-31 20:41:10 följande:
    I de flesta djurarter (även människan) är det väl i slutändan honan som väljer, om det var så du menade? Ofta tar ju hanen första steget genom att se ut en hona, men det är inte säkert att han får just henne, om han inte får henne så går han vidare till nästa. Det är livets kamp liksom.
    Det är honan som väljer, men honorna styrs också av det genetiska urvalet. De honor som är bra mammor och vars ungar har hög överlevnad påverkar artens utveckling och det är deras gener som sprids.
  • JanneN75
    CarinaL26 skrev 2019-01-31 20:13:51 följande:
    För människor är detta en biologifråga, inget annat.
    Du tillhör de som väljer så du är nog lite hemmablind.
  • JanneN75

    På Harrys är det Cool-Steffe som kvinnorna vill ha helg efter helg. Här blir det lite problematiskt för de smarta kvinnorna blir på smällen med Cool-Steffe men raggar upp Åke-Tråk nästa helg som de sedan gifter sig med eftersom han är bättre relationsmaterial, trygg och omtänksam med ordnad ekonomi och måttligt drickande, rökfri etc.

    Bland t ex lejonen är det ju den starkaste hanen som betäcker alla honorna.

    På ett stuteri avlar man på den bästa hingsten.


    På bondgården är det tjuren som får alla korna.

    I hönshuset (ej Familjelivs forum den här gången) är det tuppen...

    Jag tror ni fattar galoppen...

  • svartakatten98
    JanneN75 skrev 2019-01-31 22:09:56 följande:

    På Harrys är det Cool-Steffe som kvinnorna vill ha helg efter helg. Här blir det lite problematiskt för de smarta kvinnorna blir på smällen med Cool-Steffe men raggar upp Åke-Tråk nästa helg som de sedan gifter sig med eftersom han är bättre relationsmaterial, trygg och omtänksam med ordnad ekonomi och måttligt drickande, rökfri etc.

    Bland t ex lejonen är det ju den starkaste hanen som betäcker alla honorna.

    På ett stuteri avlar man på den bästa hingsten.


    På bondgården är det tjuren som får alla korna.

    I hönshuset (ej Familjelivs forum den här gången) är det tuppen...

    Jag tror ni fattar galoppen...


    Egentligen är det konstigt att könsfördelningen av arter alltid tycks vara 50/50, behövs ju inte alls lika många män som kvinnor, vad är vitsen med att en massa hanar ska bli över?
Svar på tråden Jag undrar varför det genetiska urvalet bara sker bland hanar/män?