• Äldre 1 Feb 10:44
    1685 visningar
    59 svar
    -5 +2
    59
    1685

    Det går att baka utan vitt socker, gluten och möjk!

    Kanske är man allergisk mot gluten eller vill trappa ner på sockerintaget men tycker det är svårt för man känner sig begränsad och förvirrad av utbudet. Men det behöver inte vara så svårt. Därför har vi tillsammans med Annika Sjöö tagit fram en receptguide som är helt uteslutande mot vitt socker, gluten och mjölk!
    Med den här receptguiden kan du alltså fotfarande njuta av kakor, bröd och muffins etc. Det är lite som att både äta kakan och ändå få behålla den!
    Spana in Annikas receptguide nedan:

    app.coursio.com/store/familjeliv/receptguide-baka-utan-socker-gluten-och-mjolk



    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-01 15:10
    Receptguiden presenteras i samarbete med Familjeliv

  • Svar på tråden Det går att baka utan vitt socker, gluten och möjk!
  • Äldre 14 Feb 18:40
    #49

    Så jag frågar återigen;

    Kan du visa på konkreta studier som visar en tydlig konsekvens mellan normalt sockerintag hos friska människor och skador?

    Kan du också visa var experterna bakom följande artikel tänker fel?
    academic.oup.com/advances/article/6/4/493S/4568634

  • Äldre 14 Feb 18:51
    #50
    Youinheaven skrev 2019-02-14 01:10:58 följande:
    För det första, jo det är skillnad på om du jämför en gröda som är odlad ekologisk, och en annan icke eko. Den som inte är eko, är besprutat med gift. Sen är inte alla icke-eko mat lika mycket besprutad. Det är även bra mycke mer skonsamt för böndernas marker. Eko-mat är mat som naturen vill ha den. Enda anledning att vi har så mycket besprutningar är för livsmedelsindustrin, och företag som vill maximera vinst.

    För det andra borde väl du som är läkare veta att socker inte är bra för kroppens självläkande. Då socker (och även gluten) får kroppen att producera stora mängder insulin som är ett dominant hormon, och gör att kroppen producerar mindre tillväxthormon, som är kroppens reparationshormon.
    Det som är Eko kan också vara besprutat med gift, så länge giftet uppfyller vissa villkor, som att giftet i sig är Eko-godkänt.

    Ekomärkta gifter brukar dessutom behövas i större volymer än de oftast mer effektiva icke-ekomärkta.
  • Äldre 14 Feb 18:54
    #51
    -1

    Kompis om du inte vill veta sanningen så kan jag inte visa dig. Jag bor själv på en EKO-gård, och vet att det inte får användas gift. gäller krav och eu ekologisk

  • Äldre 14 Feb 18:55
    #52
    -1
    Iarwain skrev 2019-02-14 18:51:51 följande:
    Det som är Eko kan också vara besprutat med gift, så länge giftet uppfyller vissa villkor, som att giftet i sig är Eko-godkänt.

    Ekomärkta gifter brukar dessutom behövas i större volymer än de oftast mer effektiva icke-ekomärkta.
    Jag har ju refererat till en studie.
  • Äldre 14 Feb 19:00
    #53
    Youinheaven skrev 2019-02-14 18:54:29 följande:
    Kompis om du inte vill veta sanningen så kan jag inte visa dig. Jag bor själv på en EKO-gård, och vet att det inte får användas gift. gäller krav och eu ekologisk
    Jaha, intressant.

    Vad är detta för lista då?
    www.pan-uk.org/site/wp-content/uploads/List-of-active-substances-approved-for-use-in-organic-agriculture.pdf
  • Äldre 14 Feb 19:05
    #54
    Youinheaven skrev 2019-02-14 18:55:25 följande:
    Jag har ju refererat till en studie.
    Nej, du har producerat en länk till

    * en artikel hos "Harvard Mens Health Watch" som säkerligen innehåller forskningslänkar, men dessa forskningslänkar kommer jag inte åt. Rubriken säger att den handlar om "too much sugar" inte normal intag.

    * En artikel med forskningslänkar som säger något helt annat än vad som refereras. Har du verkligen läst den forskning som refereras eller bara fluff-artikeln?

    * En artikel som pratar om betald forskning.

    Du har inte visat på forskning som visar att normalt intag av socker är farligt för friska människor.
    Du har inte förklarat var man tänker här;
    academic.oup.com/advances/article/6/4/493S/4568634
  • Äldre 14 Feb 19:17
    #55
    Youinheaven skrev 2019-02-14 18:03:45 följande:

    www.health.harvard.edu/heart-health/the-sweet...


     


    Här är en artikel från Harvard som refererar till en 15 år lång studie.

    "Over the course of the 15-year study, people who got 17% to 21% of their calories from added sugar had a 38% higher risk of dying from cardiovascular disease compared with those who consumed 8% of their calories as added sugar."

    "The effects of added sugar intake higher blood pressure, inflammation, weight gain, diabetes, and fatty liver disease are all linked to an increased risk for heart attack and stroke," says Dr. Hu.
    Hittade nu en väg in till att läsa hela artikeln. Den refererar ingen som helst forskning.
    Däremot nämns forskning, men jag har lite svårighet att hitta själva studierna.

    Du som är intresserad av forskning, har du hittad dom?
  • Äldre 14 Feb 19:32
    #56
    Iarwain skrev 2019-02-14 19:17:58 följande:
    Hittade nu en väg in till att läsa hela artikeln. Den refererar ingen som helst forskning.
    Däremot nämns forskning, men jag har lite svårighet att hitta själva studierna.

    Du som är intresserad av forskning, har du hittad dom?
    Jag har nu hittat studien.
    jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/1819573&__hssc=3584879.1.1523145601984&__hsfp=1773666937

    Den kan inte bortse från det faktum att de som har högre intag av socker också har högre intag av kalorier totalt. Vilket gör att den inte belägger att det är sockret i sig som höjer risken för CVD-problem.

    Dessutom tittar den bara på de som har högre än 10% av kalorier från "added" socker. Vilket i mina mått mätt inte är normalt intag. Jag ligger klart under detta.
  • Äldre 14 Feb 20:04
    #57
    Iarwain skrev 2019-02-14 19:32:53 följande:

    Jag har nu hittat studien.

    jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/1819573&__hssc=3584879.1.1523145601984&__hsfp=1773666937

    Den kan inte bortse från det faktum att de som har högre intag av socker också har högre intag av kalorier totalt. Vilket gör att den inte belägger att det är sockret i sig som höjer risken för CVD-problem.

    Dessutom tittar den bara på de som har högre än 10% av kalorier från "added" socker. Vilket i mina mått mätt inte är normalt intag. Jag ligger klart under detta.


    Finns såklart olika certifieringar, alla följer inte samma regelverk. En Krav bonde går ju efter dom kraven som KRAV har osv. Men en om du jämför en gröda som är besprutad med en icke-besprutad. Så är det såklart bättre för hälsan att äta den icke-besprutade.

    www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21540285/

    jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/1819573

    Själv vill jag även också se en studie som jämför noll intag, vs 10 vs 25. För att få mer svart på vitt. Men har inte hittat nån.

    Här är även en med kopplingar till depression. www.pan-uk.org/site/wp-content/uploads/List-of-active-substances-approved-for-use-in-organic-agriculture.pdf

    Många instutitioner rekommenderar 10%. Jag tycker precis dom du det är mycket, och äter även själv mindre än så.

    Sen så finns det väldigt många människor som blivit friska/ bättre hälsa av att uteslute socker helt. Dessa människor har inte utfört några studier på sin dietändringar. Men det är viktigt att ta in dom erfarenheterna också.
  • Äldre 17 Feb 23:03
    #58
    +1
    Youinheaven skrev 2019-02-14 18:03:45 följande:

    www.health.harvard.edu/heart-health/the-sweet-danger-of-sugar


     


    Här är en artikel från Harvard som refererar till en 15 år lång studie.

    "Over the course of the 15-year study, people who got 17% to 21% of their calories from added sugar had a 38% higher risk of dying from cardiovascular disease compared with those who consumed 8% of their calories as added sugar."

    "The effects of added sugar intake ? higher blood pressure, inflammation, weight gain, diabetes, and fatty liver disease ? are all linked to an increased risk for heart attack and stroke," says Dr. Hu.
    Påståendet refererar till till ett intag av tillsatt socker om 8% av det totala kaloriintaget, som om det vore 0, vilket förstås är en ren lögn.

    Du kan lika gärna vända på det och säga att intag av socker på den nivån, har en positiv hälsoeffekt, jämfört med om nivån ligger på 21%.
    Vilket i sig inte är unikt för socker, utan de flesta av näringsämnen och andra ämnen vi får i oss via kost har en gräns där hälsoeffekten blir negativ, även i de fall då en lägre nivå har positiv hälsoeffekt.

    Så det du här hänvisar till är inte mycket till grund för påståendet.

  • Äldre 19 Feb 17:32
    #59
    -1
    Tom Araya skrev 2019-02-17 23:03:46 följande:

    Påståendet refererar till till ett intag av tillsatt socker om 8% av det totala kaloriintaget, som om det vore 0, vilket förstås är en ren lögn.

    Du kan lika gärna vända på det och säga att intag av socker på den nivån, har en positiv hälsoeffekt, jämfört med om nivån ligger på 21%.

    Vilket i sig inte är unikt för socker, utan de flesta av näringsämnen och andra ämnen vi får i oss via kost har en gräns där hälsoeffekten blir negativ, även i de fall då en lägre nivå har positiv hälsoeffekt.

    Så det du här hänvisar till är inte mycket till grund för påståendet.


    Vad är lögn? Att dom som åt 17-21% socker hade 38% större chans för cvd i jämförelse med dom som åt 8%?
Svar på tråden Det går att baka utan vitt socker, gluten och möjk!