• Svensk Pirat

    Att leva med någon med personlighetsstörning

    Anonym (Wacko) skrev 2019-02-05 21:56:46 följande:
    Hur hanterar ni det då? Behöver tips, så fort man nämner nåt så är det taggarna utåt, blir aggressiv stämning. Sa häromdagen att jag ibland utelämnar saker eller förskönar för att hon inte ska bli så arg. Säkert fel men i vissa fall orkar jag inte tjafset som blir. Men då är jag förstås en lögnare (kanske stämmer det då per definition) och nu kan hon inte längre lita på mig och funderar på separation.
    Hon blir lite arg för att du är oärlig och du funderar på om hon lider av en personlighetsstörning. Som om det vore något man kan använda som förklaringsmodell och slänga runt lite hur som helst.

    Sluta läs böcker av Thomas Erikson.
  • Svensk Pirat
    Anonym (Wacko) skrev 2019-02-09 02:35:12 följande:
    Nja, det finns en hel del mer, några exempel:
    Hon blir arg i 4 dagar för att jag hälsar på min far en em som ligger på sjukhus, när jag egentligen bygga på trallen.
    Hon blir arg, skiter i allt och sover 2 dygn för att en dag på semestern inte föll ut väl (dåligt väder, gnälliga ungar, gnällig sambo - jag)
    Hon önskar att min släkting får missfall för att hon var ung när hon blev gravid Hon vill inte hälsa på min mormor för att hennes toalett är smutsig
    Hon vill inte hälsa på mina föräldrar för att hon tror att mamma och syster har pratat skit om henne
    Hon får utbrott på barnen och skriker att de är dumma i huvvet
    Hon får utbrott över att huset är för litet och vill flytta härifrån
    Om man tar upp något jobbigt leder det ofta till högt tonläge, gråt och efter det sova 1 dygn.

    Jag ger mig där, mitt problem är att det är så aggressivt och ilsket. Klart man får tycka som man vill men man måste kunna diskutera i normal samtalston och ibland får man helt enkelt stå ut med att livet inte är perfekt och bita ihop. Iaf funkar jag så. Och när man får bryt, för det får väl alla ibland, så kan man be om ursäkt för hur man betedde sig. Men det existerar inte.
    Ja, vad är det populärpsykologin brukar hävda - att borderlinepersonligheter drar sig mot narcissistiska personligheter och vice versa.

    Du är alltså narcissist. Bra jobbat.
  • Svensk Pirat
    Anonym (Wacko) skrev 2019-02-09 14:08:23 följande:
    Haha, ja det var ju en slutsats det med.
    Vet inte om man jobbar för att bli narcissist, gissar att ingen önskar vara det om man kan välja.
    Faktum är att jag funderar mycket på att det även kan vara jag som har nån störning. Har varit på terapisamtal om min del i allt men där tycker de att jag verkar normal, vad nu det är... Men jag utesluter inte något. Behöver oavsett göra något åt den nuvarande situationen.
    Du verkar åtminstone se det absurda i att leka psykolog.
  • Svensk Pirat
    Thereisthat skrev 2019-02-11 02:13:43 följande:
    ... Säger en som ett inlägg innan kallade TS för narcissist.

    "Föregå med gott exempel och hyckla inte" - Eric Cantona, Abraham Lincoln och John Wayne
    Du förstod inte vad jag påvisade med inlägget - nämligen att man inte ska sitta och diagnostisera andra människor om man inte har befogenhet att göra så. Det var alltså ett exempel på hur man kan dra en slutsats utan kött på benen.

    "Lär dig läsa." - SvenskPirat(för jag fick inte heta SomaliskPirat)

    Thereisthat skrev 2019-02-11 02:17:45 följande:
    Ja jag har levt med en kvinna som hade borderline en gång i tiden. Det enda tips jag kan ge dig är att gå om du känner att det tär på dig för mycket för även om diagnosen går att bota så kommer det krävas mycket energi från dig.
    Förstår varför du tog illa upp, lilla gubben.
Svar på tråden Att leva med någon med personlighetsstörning