• Äldre 3 Feb 23:26
    2647 visningar
    4 svar
    4
    2647

    NIPT efter KUB Göteborg - får man veta könskromosomer?

    Hej, Fick tyvärr relativt hög risk för kromosomavvikelse efter kub 1/185.

    Vi kommer därför få göra NIPT (gratis) via landstinget. Jag vet att det kollar de tre vanliga kromosomavvikelserna (samma som vid KUB), men får man även veta könskromosomerna och om det är något fel med dem? 

    Jag vet att det ingår på många ställen men så läste jag någonstans att dessa inte alltid analyseras... 

    SÅ, ni som gjort NIPT (via landstinget) i Göteborg (ej privat) har ni även fått svar på könskromosomerna? 

    Usch, vilken jobbig väntan det är nu innan man först får komma ocg göra NIPT och sedan väntan på resultatet.... 

  • Svar på tråden NIPT efter KUB Göteborg - får man veta könskromosomer?
  • Anonym (Isa)
    Äldre 4 Feb 09:10
    #1

    Jag kan bara svara för Stockholm så jag hoppas att någon Göteborgare dyker in med mer input.
    Men där jag gjorde mitt nipt så kollades både att könskromosomerna hade rätt uppsättning och själva könet.
    Kan inte tänka mig att man gör ett nipt-test med alla möjligheter att se att barnet har en klar uppsättning av könsceller och sedan inte gör det?
    Däremot att få veta vilket kön barnet har kanske bryts ut från detta.
    På vissa ställen kan man logga in och klicka på en knapp för att se könet på barnet. Där jag gjorde mitt test fick jag först ett muntligt besked om att allt såg bra ut samt också testresultatet hemskickat per post. Men vi hade bockat ur möjligheten att få veta könet.

  • Äldre 4 Feb 10:05
    #2

    Tack, ja jag har läst att man får veta det i Stockholm, men så råkade jag hamna på Skaraborgs sjukhus sida när jag läste om NIPT och där stod att könskromosomer inte analyseras. Jag tänker att Skaraborg ingår i Västragötalands regionen precis som Göteborg.... 

    Jag tänker annars som dig, varför inte analysera könskromosmerna när man ändå gör analysen... man kan ju hitta defekter på dem med. 

    Någon som gjort i Göteborg senaste tiden via landstinget som kan svara hur det är här? 

  • Anonym (Undra­n)
    Thu 8 Aug 2019 17:40
    #3
    radhusmamma skrev 2019-02-04 10:05:14 följande:

    Tack, ja jag har läst att man får veta det i Stockholm, men så råkade jag hamna på Skaraborgs sjukhus sida när jag läste om NIPT och där stod att könskromosomer inte analyseras. Jag tänker att Skaraborg ingår i Västragötalands regionen precis som Göteborg.... 

    Jag tänker annars som dig, varför inte analysera könskromosmerna när man ändå gör analysen... man kan ju hitta defekter på dem med. 

    Någon som gjort i Göteborg senaste tiden via landstinget som kan svara hur det är här? 


    Hej ser att de är längesedan nu men fick du ngt svar om de visste kön med?

    Gjorde kub o fick högt o gjorde nipt men på pappret stog de inget...kan man ringa dit tro?
  • Anonym (Tilda­)
    Thu 24 Mar 2022 12:45
    #4

    Hej!

    Någon som vet om man erbjuds nipt gratis i Göteborg om kub visar hög sannolikhet? Vi betalar för kub då jag är under 35. 


    Tack så länge! 

Svar på tråden NIPT efter KUB Göteborg - får man veta könskromosomer?