• K Kalle

    Efterlysning: rikgit chokladig mjölkfri brownie?

    Jag ska bjuda några människor på fika. En av dem har jag fått veta är mjölkproteinallergiker. Nu efterlyser jag ett recept på brownies med rik chokladsmak men utan mjölkprotein. Två andra gäster är nötallergiker så det får inte innehålla nötter.

  • Svar på tråden Efterlysning: rikgit chokladig mjölkfri brownie?
  • Monchichier

    Vanliga brownierecept innehåller ju bara kakao, socker, mjöl och smör. Smöret är ju megalätt att byta ut mot valfritt 100% växtbaserat alternativ.

    Googla annars på vegan brownie recept

  • K Kalle
    Monchichier skrev 2019-02-04 09:49:00 följande:

    Vanliga brownierecept innehåller ju bara kakao, socker, mjöl och smör. Smöret är ju megalätt att byta ut mot valfritt 100% växtbaserat alternativ.

    Googla annars på vegan brownie recept


    Alltså. Jag har såklart googlat och hittat recept, men jag vet ju inte vilka som är goda! Mina recept innehåller smör och blockchoklad och de går ju inte men de är supergoda.
  • Monchichier
    K Kalle skrev 2019-02-04 10:54:19 följande:
    Alltså. Jag har såklart googlat och hittat recept, men jag vet ju inte vilka som är goda! Mina recept innehåller smör och blockchoklad och de går ju inte men de är supergoda.
    smör behöver inte innehålla mjölk. Floras 100% växtbaserad fungerar utmärkt som ersättare. Kung Markatta har en blockchoklad som inte innehåller mjölk om du vill använda det istället för ren kakao.

    Tror dock att det blir mycket rikare chokladsmak om man använder riktig kakao istället för chokladkakor?
  • K Kalle
    Monchichier skrev 2019-02-04 11:12:14 följande:
    smör behöver inte innehålla mjölk. Floras 100% växtbaserad fungerar utmärkt som ersättare. Kung Markatta har en blockchoklad som inte innehåller mjölk om du vill använda det istället för ren kakao.

    Tror dock att det blir mycket rikare chokladsmak om man använder riktig kakao istället för chokladkakor?
    Tack för tipset. Jo smör görs på grädde = innehåller mjölk. Sedan kan man såklart ersätta med mjölkfritt margarin eller nån veganvariant. Får googla på något recept med kakaopulver.
  • Monchichier
    K Kalle skrev 2019-02-04 11:15:34 följande:
    Tack för tipset. Jo smör görs på grädde = innehåller mjölk. Sedan kan man såklart ersätta med mjölkfritt margarin eller nån veganvariant. Får googla på något recept med kakaopulver.
    Ja alltså, jag uttryckte mig lite knasigt där. Det finns många och bra ersättare på matfett om man inte kan använda smör.
    Så du kan ju faktiskt använda ditt egna recept bara du byter ut till mjölkfria produkter.
  • Aniiee
    K Kalle skrev 2019-02-04 10:54:19 följande:
    Alltså. Jag har såklart googlat och hittat recept, men jag vet ju inte vilka som är goda! Mina recept innehåller smör och blockchoklad och de går ju inte men de är supergoda.
    Ta ditt favorecept och byt ut blockchokladen (blä, släng... använd riktig choklad istället) mot  ANTINGEN någon av lindts mörka (minst 70%) om gästerna är ok med "spår av", ELLER kakao. (100 g choklad = ca 2,5 msk kakao) och smöret mot Milda Mat och bak mjölkfritt. Om du tar kakao istället för choklad så ta en tesked extra smör per matsked kakao, plus en tsk.
    I have a growing lack of disgust for you
  • K Kalle
    Aniiee skrev 2019-02-04 15:24:29 följande:
    Ta ditt favorecept och byt ut blockchokladen (blä, släng... använd riktig choklad istället) mot  ANTINGEN någon av lindts mörka (minst 70%) om gästerna är ok med "spår av", ELLER kakao. (100 g choklad = ca 2,5 msk kakao) och smöret mot Milda Mat och bak mjölkfritt. Om du tar kakao istället för choklad så ta en tesked extra smör per matsked kakao, plus en tsk.
    Tack för tipset! Det kommer att bli användbart på flera sätt!
Svar på tråden Efterlysning: rikgit chokladig mjölkfri brownie?