• Anonym (ts)
    Äldre 4 Feb 15:38
    73 visningar
    3 svar
    3
    73

    Han kanske inte är redo?

    Hej!

    Jag och min sambo har pratat om barn länge. Han har sagt att han vill "kasta kondomen" och köra utan skydd när vi fått nytt större boende vilket vi får om ca 2 veckor, Detta är någonting vi kommit fram till för flera månader sedan. 

    Jag har i flera års tid varit sugen på en liten och känt mig mer än redo att skaffa barn men han har varit tveksam. Efter samtalet när han sa att han ville efter att vi flyttat så har jag försökt att prata så lite som möjligt om barn med honom för att inte lägga press eller så på honom. Dom gånger det ändå kommer på tal så känns det nästan som att han "glömt bort" att han sagt ok efter flytten eller som att han undviker ämnet. Jag känner mig skit, jag vet inte om jag inbillar mig i onödan för att jag har sån stark längtan och är livrädd för att han ska ångra sig eller om det faktiskt är så att han ändrat sig och inte vågar säga ngt.

    Jag vet inte hur jag ska ta upp detta med honom. Jag har försökt starta konversationer som ska leda till barnprat ett bra tag nu men kommer liksom inte dit jag vill. Jag mår så dåligt över att jag kanske sätter honom i en jobbig sits, samtidigt som det nästan gör ont i mig när jag ser en mamma med barnvagn på stan. Jag vill sååååååå gärna ha en liten...

    Har ni några tips på vad jag kan göra och hur jag ska ta upp det med honom? 

  • Svar på tråden Han kanske inte är redo?
  • Anonym (Prata­)
    Äldre 4 Feb 15:44
    #1
    Anonym (ts) skrev 2019-02-04 15:38:08 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo har pratat om barn länge. Han har sagt att han vill "kasta kondomen" och köra utan skydd när vi fått nytt större boende vilket vi får om ca 2 veckor, Detta är någonting vi kommit fram till för flera månader sedan. 

    Jag har i flera års tid varit sugen på en liten och känt mig mer än redo att skaffa barn men han har varit tveksam. Efter samtalet när han sa att han ville efter att vi flyttat så har jag försökt att prata så lite som möjligt om barn med honom för att inte lägga press eller så på honom. Dom gånger det ändå kommer på tal så känns det nästan som att han "glömt bort" att han sagt ok efter flytten eller som att han undviker ämnet. Jag känner mig skit, jag vet inte om jag inbillar mig i onödan för att jag har sån stark längtan och är livrädd för att han ska ångra sig eller om det faktiskt är så att han ändrat sig och inte vågar säga ngt.

    Jag vet inte hur jag ska ta upp detta med honom. Jag har försökt starta konversationer som ska leda till barnprat ett bra tag nu men kommer liksom inte dit jag vill. Jag mår så dåligt över att jag kanske sätter honom i en jobbig sits, samtidigt som det nästan gör ont i mig när jag ser en mamma med barnvagn på stan. Jag vill sååååååå gärna ha en liten...

    Har ni några tips på vad jag kan göra och hur jag ska ta upp det med honom? 


    Har du och din sambo pratat om barn länge eller är det bara du som pratat om det?

    Ni måste ha en bra kommunikation om ni ska orka flera år av sömnbrist, sexbrist och noll egentid.

    Prata med honom! Tänk att ni inte klarar av att ha barn ihop om ni inte kan prata om det.

    Om han inte vill ha barn så blir han ingen bra pappa.

    Hur länge har ni bott ihop?
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 4 Feb 15:58
    #2

    När vi har pratat om det så säger han att han vill ha barn men vet inte när. Han har till och med planerat barnnamn och så. Han har pratat om det nästan lika mycket som jag har men på senaste tiden  så verkar det nästan som att allt blivit "för verkligt" eller så och han tvekar. Numera så tar han nästan aldrig upp ämnet och när jag pratar om det så blir det bara korta svar som att ja, det kommer bli mysigt. Sen säger han inget mer. Förut kunde vi sitta och disskutera länge om saker som namn, att min mamma vill vara med när det är dags för förlossning, vad hans föräldrar kommer tycka, gudföräldrar med mera.

    Dom samtalen existerar inte längre. Kan vara att vi pratade så mycket om det förut så det finns inget kvar att prata om.

    Vi har inte svårt att prata om någonting annat. Jag kan disskutera allt med honom men nu har det blivit så att just när det kommer till barnfrågan så vågar jag inte ta upp det längre då det känns som att han bara svarar och sen försöker byta ämne.

    Jag har inte frågat rakt ut typ: hur blir det efter flytten? eller vill du fortfarande?
    Jag vet inte om jag vågar det. 
    Antar att jag måste men vet inte hur jag ska lägga fram det.

  • Anonym (A)
    Äldre 4 Feb 16:02
    #3

    Du måste fråga rakt ut hur det blir efter flytten nu ja. Det är bara att fråga och ta det därifrån sen.

Svar på tråden Han kanske inte är redo?