• fashion19

    Metastaser på magnetröntgen?

    Min pappa har nyligen fått reda på att han har en elakartad tumör i tjocktarmen. Han har gjort en CT thorax/buk som inte visade några metastaser. Var så skönt att höra. Men nu vill de att han ska göra en magnetröntgen också för att en CT inte är lika tillförlitlig? Trodde att man kunde se metastaser på en CT. Förstår inte varför de inte gjorde en MR på en gång då?

    Hur stor är chansen att de upptäcker metastaser på en MR som de inte sett på CT? Någon som vet?

  • Svar på tråden Metastaser på magnetröntgen?
  • 1234568

    Lite mer ser man på magnetröntgen. Men jag skulle tycka att CT borde ha visat något misstänksamt om det fanns något.

    Däremot så borde ni klaga på vården. För att beställa en CT när man ändå behöver magnetröntgen är direkt oansvarigt. CT är extrema mängder strålning, och ökar cancer risken i framtiden. Och att beställa den när man ändå behöver en MRI, oansvarigt. Hade räckt med en MRI för honom. CT:n var ju totalt onödig.

    Samma hände min dotter. Hon är 4 år. Dom ville kontrollera huvudet, och beställde en CT. Jag vägrade utsätta henne för den strålningen, då det var tveksamt om det faktiskt behövdes. Läkare nummer 2 kom på att MRI ser man bättre på och innebär mindre risker långsiktigt. Hade jag litat på läkare nummer 1, då hade vi gjort en CT först, och sedan ändå fått göra en MRI.

Svar på tråden Metastaser på magnetröntgen?