• Anonym (TS)

    Då blev visst beslutet taget då. Jag vill ha ett till barn men inte min make

    Sorglig kväll det blev. Vi har ett barn och min stora dröm är att få ett barn till. Tyvärr delar inte min make den drömmen. Han säger att han inte vill skiljas men att han hellre skiljer sig än att få ett till barn med mig. Hur smärtsamt den än är så kan jag inte stanna med en man som hellre väljer bort mig och vår familj än att utökar familjen med ett barn till. När vi börjad dejta varandra så pratade vi om att försöka få fler barn tillsammans så min önskan om ett till barn är inget nytt för honom.

    Det är så smärtsamt detta att jag vet knappt vart jag ska ta vägen.

  • Svar på tråden Då blev visst beslutet taget då. Jag vill ha ett till barn men inte min make
  • Anonym (n)

    Jag tycker du ska lämna faktiskt och sträva efter dina drömmar. Jag tycker beslutet är lättare då du vill ha ett till barn och ni har ett istället för att ni har två och du vill ha tre, enorm skillnad. 

    Han ändrade sig faktiskt i frågan och bär huvudansvaret om man nu absolut måste se det på det sättet. Försök att inte känna dig oälskad, man får ändra sig men då får man leva med konsekvenserna. 

    Ärligt talat, du tror inte att han ändrar sig när du tar tag i att ni ska skilja er? När han börjar känna på att du verkligen menar allvar? Ord är en sak men handling är en helt annat i det här fallet. 

    Va stark nu, stå på dig, låt ingen komma i vägen för din drömmar, det är DITT liv! <3 

    P.s Ni kanske ändå skiljer er efter ett par år pga detta eller annat. Han kanske träffar en ny och innan du vet ordet av det är den nya gravid och för dig är det kanske för sent då? Men denna vetskapen hade jag lämnat direkt. 

  • Anonym (Ditt val)
    Anonym (TS) skrev 2019-02-05 16:29:07 följande:

    Tack. Jag har aldrig sett min man så förkrossad som när vi satt i rummet med vår döda dotter.


    Och du vill tvinga honom att eventuellt gå igenom detta igen annars lämnar du honom. Är det kärlek?
  • Anonym (Pi)

    Jag tycker det är bra att han tänker efter före och säger nej.

  • Anonym (rädsla?)
    Anonym (TS) skrev 2019-02-05 16:29:07 följande:
    Tack. Jag har aldrig sett min man så förkrossad som när vi satt i rummet med vår döda dotter.
    Och du förstår inte att han är livrädd att hamna i den sitsen igen? Han förlorade ett barn och ditt liv kanske också var i fara. 

    Min sambo var livrädd vid förlossningen av våra barn (tvillingar) då jag hamnade i chock efter förlossningen och skickades iväg till IVA. Där satt han med två bebisar och visste inte alls vad som hände med mig. Det sista han såg av mig var att jag låg helt blek, med blåa läppar och bara skakade på britsen. Min mamma har aldrig vare sig hört eller sett honom så förstörd som när han ringde och sa att barnen mådde bra och sen kom till sjukhuset. 

    Hur länge sen är det ni förlorade er dotter? 
  • Anonym (XXX)

    Det bästa är väl om man pratar ihop sig om barnfrågan innan man bestämmer sig för en gemensam framtid. Jag har alltid saknat syskon, och det hade varit helt otänkbart för mig att sätta en ensam unge till världen. Detta berättade jag för min man mycket snart efter att vi hade träffats, så att den här situationen inte skulle uppstå. 

    (Som tur var var det inga problem, för han ville ha tre barn! Sedan blev det bara två ändå, för att vi började lite för sent, och mina ägg hade antagligen blivit för gamla när jag tog ut spiralen vid 39 för att skaffa trean. Då fick det vara så, vi började inte böka med medicinska undersökningar och behandlingar när vi i alla fall hade två barn.)

    Undantaget är om kvinnan mått fysiskt väldigt dåligt av graviditet eller förlossning, t.ex. lidit av svårt illamående, fått stora bristningar eller varit tvungen att göra kejsarsnitt. Då måste hon ha rätt att vägra fler gånger, för det är ändå hennes kropp. 

  • Anonym (Pi)
    Anonym (XXX) skrev 2019-02-06 09:00:32 följande:

    Det bästa är väl om man pratar ihop sig om barnfrågan innan man bestämmer sig för en gemensam framtid. Jag har alltid saknat syskon, och det hade varit helt otänkbart för mig att sätta en ensam unge till världen. Detta berättade jag för min man mycket snart efter att vi hade träffats, så att den här situationen inte skulle uppstå. 

    (Som tur var var det inga problem, för han ville ha tre barn! Sedan blev det bara två ändå, för att vi började lite för sent, och mina ägg hade antagligen blivit för gamla när jag tog ut spiralen vid 39 för att skaffa trean. Då fick det vara så, vi började inte böka med medicinska undersökningar och behandlingar när vi i alla fall hade två barn.)

    Undantaget är om kvinnan mått fysiskt väldigt dåligt av graviditet eller förlossning, t.ex. lidit av svårt illamående, fått stora bristningar eller varit tvungen att göra kejsarsnitt. Då måste hon ha rätt att vägra fler gånger, för det är ändå hennes kropp. 


    Mannen har väl också rätt att ändra sig?? Det är hans liv. Livet med barn kanske inte blev så kul som han tänkt sig. Dumt att skaffa fler då.
  • Anonym (Vet)
    Anonym (XXX) skrev 2019-02-06 09:00:32 följande:

    Det bästa är väl om man pratar ihop sig om barnfrågan innan man bestämmer sig för en gemensam framtid. Jag har alltid saknat syskon, och det hade varit helt otänkbart för mig att sätta en ensam unge till världen. Detta berättade jag för min man mycket snart efter att vi hade träffats, så att den här situationen inte skulle uppstå. 

    (Som tur var var det inga problem, för han ville ha tre barn! Sedan blev det bara två ändå, för att vi började lite för sent, och mina ägg hade antagligen blivit för gamla när jag tog ut spiralen vid 39 för att skaffa trean. Då fick det vara så, vi började inte böka med medicinska undersökningar och behandlingar när vi i alla fall hade två barn.)

    Undantaget är om kvinnan mått fysiskt väldigt dåligt av graviditet eller förlossning, t.ex. lidit av svårt illamående, fått stora bristningar eller varit tvungen att göra kejsarsnitt. Då måste hon ha rätt att vägra fler gånger, för det är ändå hennes kropp. 


    Vet inte om du har läst hela tråden men dom har förlorat ett barn i sen graviditet.

    Detta trauma och denna sorg har påverkat mannen och det är efter förlusten av barnet som han velar fram och tillbaka.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Vet) skrev 2019-02-06 09:22:12 följande:

    Vet inte om du har läst hela tråden men dom har förlorat ett barn i sen graviditet.

    Detta trauma och denna sorg har påverkat mannen och det är efter förlusten av barnet som han velar fram och tillbaka.


    Han velar inte fram och tillbaka. Han är tydlig med att han inte vill skaffa fler barn. Oavsett orsak måste hans vilja, åsikt och känslor respekteras. Man skaffar inte fler barn om man inte vill ha fler barn. Även om man tidigare i livet tänkte sig fler än ett barn.
  • Anonym (Vet)
    Anonym (asdf) skrev 2019-02-06 09:55:12 följande:

    Han velar inte fram och tillbaka. Han är tydlig med att han inte vill skaffa fler barn. Oavsett orsak måste hans vilja, åsikt och känslor respekteras. Man skaffar inte fler barn om man inte vill ha fler barn. Även om man tidigare i livet tänkte sig fler än ett barn.


    Om du läser TS tidigare trådar så har han henne falska förhoppningar då han visste velar fram och tillbaka. Då har hon fått upp förhoppningarna. Nu på senare har han vart mer bestämd och det är då TS känner sig sviken.

    Och om du läser mina tidigare svar så håller jag absolut med dig, det har jag sagt till TS.

    Dom har genomgått en förlust och sörjer på olika sätt.

    Så du och jag är eniga om vad vi tycker.
  • Anonym (rädsla?)
    Anonym (XXX) skrev 2019-02-06 09:00:32 följande:

    Det bästa är väl om man pratar ihop sig om barnfrågan innan man bestämmer sig för en gemensam framtid. Jag har alltid saknat syskon, och det hade varit helt otänkbart för mig att sätta en ensam unge till världen. Detta berättade jag för min man mycket snart efter att vi hade träffats, så att den här situationen inte skulle uppstå. 

    (Som tur var var det inga problem, för han ville ha tre barn! Sedan blev det bara två ändå, för att vi började lite för sent, och mina ägg hade antagligen blivit för gamla när jag tog ut spiralen vid 39 för att skaffa trean. Då fick det vara så, vi började inte böka med medicinska undersökningar och behandlingar när vi i alla fall hade två barn.)

    Undantaget är om kvinnan mått fysiskt väldigt dåligt av graviditet eller förlossning, t.ex. lidit av svårt illamående, fått stora bristningar eller varit tvungen att göra kejsarsnitt. Då måste hon ha rätt att vägra fler gånger, för det är ändå hennes kropp. 


    De hade ju prata om det men saker och ting har skett (förlust av barn i magen) vilket kan ställa vilka tidigare beslut som helst på ända. Man har trots allt rätt att ändra sig! Både män och kvinnor!
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Vet) skrev 2019-02-06 11:00:26 följande:
    Om du läser TS tidigare trådar så har han henne falska förhoppningar då han visste velar fram och tillbaka. Då har hon fått upp förhoppningarna. Nu på senare har han vart mer bestämd och det är då TS känner sig sviken.

    Och om du läser mina tidigare svar så håller jag absolut med dig, det har jag sagt till TS.

    Dom har genomgått en förlust och sörjer på olika sätt.
    Så du och jag är eniga om vad vi tycker.
    Om jag minns rätt så ville TS man inte tänka på fler barn innan hon mår bättre efter förlusten av förra barnet. De hade inte en bra relation till varandra, pga all sorg.
    Jag ser inte att TS kommit tillräckligt långt i sorgeprocessen för att kunna leva med "bara" mannen och det existerande barnet. Det var dit han ville att hon skulle komma, innan han ens orkade tänka på fler barn.
    Han har säkert velat fram och tillbaka. Det är ett mycket stort beslut att fatta. Jag vet inte om mannen själv tog upp att han bestämt sig nu, eller om TS "tvingade" fram ett slutgiltigt svar.
    Han är troligen lika förkrossad över att TS vill lämna honom och deras barn, för att hon inte är nöjd med att vara bara de tre i familjen, som TS är för att hon tycker att man inte får ändra sig i denna fråga.

    TS, åter igen... det är inget svek att ändra sig angående hur många barn man vill ha. De flesta ändrar sig någon gång i livet. Det funkar inte att hota med skilsmässa "om inte", och sedan vara ledsen över att det blir just skilsmässa. Han väljer inte bort dig. Han väljer bort ditt sätt att försöka tvinga honom till något han inte vill. Respektlöst av dig.
  • Anonym (Vet)
    Anonym (asdf) skrev 2019-02-06 11:49:32 följande:

    Om jag minns rätt så ville TS man inte tänka på fler barn innan hon mår bättre efter förlusten av förra barnet. De hade inte en bra relation till varandra, pga all sorg.

    Jag ser inte att TS kommit tillräckligt långt i sorgeprocessen för att kunna leva med "bara" mannen och det existerande barnet. Det var dit han ville att hon skulle komma, innan han ens orkade tänka på fler barn.

    Han har säkert velat fram och tillbaka. Det är ett mycket stort beslut att fatta. Jag vet inte om mannen själv tog upp att han bestämt sig nu, eller om TS "tvingade" fram ett slutgiltigt svar.

    Han är troligen lika förkrossad över att TS vill lämna honom och deras barn, för att hon inte är nöjd med att vara bara de tre i familjen, som TS är för att hon tycker att man inte får ändra sig i denna fråga.

    TS, åter igen... det är inget svek att ändra sig angående hur många barn man vill ha. De flesta ändrar sig någon gång i livet. Det funkar inte att hota med skilsmässa "om inte", och sedan vara ledsen över att det blir just skilsmässa. Han väljer inte bort dig. Han väljer bort ditt sätt att försöka tvinga honom till något han inte vill. Respektlöst av dig.


    Som sagt är vi eniga om att vi tycker likadant men jag vill inte uttala mig så mycket om situationen.

    Jag hoppas bara att TS och hennes man kommer fram till vad som känns rätt för dom där ingen ska känna sig tvingad till något. Att förlora ett barn är hemskt och man tar sig vidare på olika sätt. Och de sätten måste respekteras.

    Som sagt vi är rätt så eniga.
  • Anonym (TS)

    Tror inte jag kommer skriva nåt mer efter detta. Jag har beslutat mig för att bara släppa tanken på ett barn till. Jag älskar min man för mycket för att gå igenom en hjärtslitande skilsmässa och förlora min familj. Vet inte vad som händer i framtiden men jag måste hitta ett sätt att finna ro i att det inte blir fler barn. Kanske ändrar sig min man, kanske jag faktiskt kommer fram till att jag inte vill ha fler barn. Jag vet inte. Men just nu släpper jag detta och låter tiden ha sin gilla gång. Vill leva här och nu, vill inte bara gå och vänta på nåt som kanske aldrig händer.

  • Anonym (Emma)
    Anonym (TS) skrev 2019-02-06 13:12:06 följande:

    Tror inte jag kommer skriva nåt mer efter detta. Jag har beslutat mig för att bara släppa tanken på ett barn till. Jag älskar min man för mycket för att gå igenom en hjärtslitande skilsmässa och förlora min familj. Vet inte vad som händer i framtiden men jag måste hitta ett sätt att finna ro i att det inte blir fler barn. Kanske ändrar sig min man, kanske jag faktiskt kommer fram till att jag inte vill ha fler barn. Jag vet inte. Men just nu släpper jag detta och låter tiden ha sin gilla gång. Vill leva här och nu, vill inte bara gå och vänta på nåt som kanske aldrig händer.


    Det låter faktiskt väldigt sunt. Hoppas att allt blir bra för dig TS.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (TS) skrev 2019-02-06 13:12:06 följande:

    Tror inte jag kommer skriva nåt mer efter detta. Jag har beslutat mig för att bara släppa tanken på ett barn till. Jag älskar min man för mycket för att gå igenom en hjärtslitande skilsmässa och förlora min familj. Vet inte vad som händer i framtiden men jag måste hitta ett sätt att finna ro i att det inte blir fler barn. Kanske ändrar sig min man, kanske jag faktiskt kommer fram till att jag inte vill ha fler barn. Jag vet inte. Men just nu släpper jag detta och låter tiden ha sin gilla gång. Vill leva här och nu, vill inte bara gå och vänta på nåt som kanske aldrig händer.


    Ungefär så som jag resonerade. Jag kunde inte lämna..osäker dock eftersom det lika gärna kunde slå tillbaka i bitterhet om 10-15 år när jag fysiskt sett inte skulle kunna få fler barn . Ny ändrade ju min man sig men det var inget jag räknade med.
  • Anonym (tänkt efter)

    Vilken jobbig situation TS men jag tycker att du ska lugna ner dig lite och fundera lite kring vad de bakomliggande orsakerna till hans beslut kan vara. Visst 'är det tråkigt att mannen har ändrat sig i barnfrågan men jag ser inga konstigheter i att man kan göra det, speciellt inte om han har konkreta orsaker till att han tänker som han gör. 

    Har nu åldersmässigt tid att vänta tills efter sommaren med att fatta beslutet? Då får ni båda två mer tid att tänka igenom situationen och att bearbeta förlusten av ert älskade barn. Jag förstår att det måste vara en hemsk upplevelse att ha behövt gått igenom och att det därför kan behövas mera tid för att komma vidare för er båda två. Ni verkar även bearbeta sorgen och chocken på olika sätt, han genom att han vill ha tid på sig att bearbeta förlusten innan han ger sig in i en ny graviditet medan du vill in i en ny graviditet ganska snart för att kunna bearbeta förlusten av det du förlorat. Ingen av vägarna är fel. men det blir jobbigt att gå vidare gemensamt när ni hanterar situationen så olika. 

    Vet man orsaken till att den graviditeten gick snett? Jag tänker speciellt på om det är något orsak som kan påverka utgången på denna graviditet också  (och att det inte bara var något du råkade råka ut för) och att det är det som gör mannen räddare för att försöka igen? 

    Tror du att det är pga att ni förlorade ett barn nyligen som han inte vill ha ett till barn eller tror du att det beror på något annat i ert förhållande som gör att han ändrat sig i barnfrågan? Var det någonting som var annorlunda under de månaderna ni försökte efter förlusten gentemot nu som kan förklara hur han tänker? 

  • Anonym (Kvinna26)

    Jag är i din mans situation. Vi har ett barn, min sambo vill ha minst två barn till och jag känner att jag inte vill ha fler barn, åtminstone inte på länge (kanske kan tänka mig ett barn till om 4-5 år eller så). Innan vi fick barn pratade vi om att få fler barn (mest han), men jag sa samtidigt att jag kan inte säga hur många barn jag vill ha innan jag ens vet hur det är att ha barn. Min sambo blir arg varje gång vi diskuterar detta, både att jag vill vänta så länge med ett eventuellt syskon och att jag inte vill ha fler än två barn. Men jag resonerar att jag kan ju inte skaffa barn mot min vilja, det vore inte rätt mot varken mig själv eller barnet. Sen har jag fått dra det tyngsta lasset med vårt barn vilket givetvis också spelar roll, samt att jag som kvinna är den som ska bära och föda barnet.

  • Anonym (Kvinna26)

    Men jag förstår vilken svår situation det är för dig ts! Tillåt dig att sörja att du och din man inte vill samma sak. Om han inte ändrar sig, så tror jag att du med tiden kommer att komma fram till vad du värdesätter mest, att leva din man eller få chansen att få ett till barn med någon annan. Men ge det tid och försök ha medkänsla med både dig själv och din man i det här svåra dilemmat. Ingen annan kan säga vad som är rätt eller fel för i sådana här situationer finns sällan något rätt eller fel. Lycka till.

Svar på tråden Då blev visst beslutet taget då. Jag vill ha ett till barn men inte min make