• Stolt Farsa

    Hur löser ni bostad

    Den här frågan kanske i första hand riktar sig till er som bor i storstäderna. Idag är det ganska svårt att få ett bostadslån från banken och är man ensamstående med barn så kan det bli ännu svårare att efterfråga en större lägenhet där barnen får varsit rum.

    Hur löste du det under din separation. Vart det trångt i den nya lägenheten efter skilsmässan?

  • Svar på tråden Hur löser ni bostad
  • Anonym (Jag)

    Tja.. en skilsmässa eller separation innebär nästan alltid en starkt begränsad ekonomi och då får man lära sig att kompromissa. I början får alla finna sig i att det faktiskt inte kan bli en fancy lägenhet med varsitt rum och gott om utrymme.. eller lära sig kompromissen att jag som vuxen får offra mitt eget sovrum till något barn och jag sover i vardagsrummet. Eller nån måste dela rum.

    Deal with it helt enkelt...

  • Anonym (Jag)

    Tja.. en skilsmässa eller separation innebär nästan alltid en starkt begränsad ekonomi och då får man lära sig att kompromissa. I början får alla finna sig i att det faktiskt inte kan bli en fancy lägenhet med varsitt rum och gott om utrymme.. eller lära sig kompromissen att jag som vuxen får offra mitt eget sovrum till något barn och jag sover i vardagsrummet. Eller nån måste dela rum.

    Deal with it helt enkelt...

  • Mrs Moneybags

    Jag och mamma bodde i en tvåa i många år, hon sov i vardagsrummet. Sådan är ofta tillvaron för ensamstående föräldrar i storstäder. Känner många ensamstående som lever så än idag med sina barn. 

  • Anonym (klart)

    Har man höga krav, dvs eget rum till barnen, stanna i samma område osv, då får man ju spara ihop innan det är dags.

  • Anonym (Klok)

    Jag fick ut pengar från det gemensamma huset. Ca 400 000. Så det + sparpengar räckte till kontantinsats för en bostadsrätt. 3a med lite trädgård. Dyrt område men inte Stockholm.

  • Anonym (På G)

    Jag kommer bo kvar.
    Men har vänner som gått isär där båda köpt mindre lägenheter eller den ena tagit hyresrätt.

    Jag personligen tycker det är bättre att köpa något om det är mindre yta eller att en sover i vardagsrummet, än att hyra något om man planerar att köpa.
    Om inte hyran är riktigt låg men sådana äldre lägenheter är ofta svåra att få tag på.

  • Anonym (hyrestvåa)

    Jag hade 12 år i bostadskön i Stockholm så jag hade lite att välja på i området vi bodde och barnen har skolan och förskolan. Många tvåor framför allt, men även några treor och fyror. Jag föll dock för en tvåa så vi bor 2 barn och 1 vuxen där med en del smarta lösningar. Barnen tris dessutom underbart att vara två i sovrummet då båda ser det som en trygghet.

    Bor man i storstadsområdena ska man ställa sig i kön så fort som möjlig när man får, 16 eller 18 år har de flesta jag vet om och sedan inte går ut dem bara för att man köper en bostad. Jag känner så många framför allt i 40-årsåldern eller över som var så naiva för 20+ år sedan att de gick ur bostadsköerna ¨fort de fått en lägenhet eller köpt en eller en villa. Det är skitkorkat och har alltid vart. 

  • Anonym (På G)
    Anonym (hyrestvåa) skrev 2019-02-16 19:49:10 följande:

    Jag hade 12 år i bostadskön i Stockholm så jag hade lite att välja på i området vi bodde och barnen har skolan och förskolan. Många tvåor framför allt, men även några treor och fyror. Jag föll dock för en tvåa så vi bor 2 barn och 1 vuxen där med en del smarta lösningar. Barnen tris dessutom underbart att vara två i sovrummet då båda ser det som en trygghet.

    Bor man i storstadsområdena ska man ställa sig i kön så fort som möjlig när man får, 16 eller 18 år har de flesta jag vet om och sedan inte går ut dem bara för att man köper en bostad. Jag känner så många framför allt i 40-årsåldern eller över som var så naiva för 20+ år sedan att de gick ur bostadsköerna ¨fort de fått en lägenhet eller köpt en eller en villa. Det är skitkorkat och har alltid vart. 


    När mina föräldrar skillde sig så skaffade min mor en 2:a jag hade eget rum det fungerade bra att bo i 2 st tvåor.
  • mammalovis

    Jag hade räknat med att ha 3 månader på mig, men jag och dottern fick panikflytta då hennes pappa blev hotfull. Två dagar på hotell med mina föräldrar då jag fick ringa runt till alla hyresvärdar. Sedan en vecka hos kompisar och en vecka i huset att packa på. Jag hade turen att få en lägenhet snabbt, så kanske valde vi bort något bättre alternativ, men vi har blivit kvar här då vi trivs med läget och tillgången till trädgård. Så nu bor vi 2 vuxna och 3 barn i en trea, men vi borde väl orka flytta. 

  • Anonym (J)

    Fick bostad efter ett halvår, bodde kvar tillsammans i huset under tiden utan problem.

  • Anonym (Jjj)

    Jag separerade under studier och vinsten från huset medförde att jag inte fick CSN utan fick leva på de pengarna. Kunde bo i studentlägenhet först, en trea så barnen fick varsitt rum, jag sov i vardagsrummet. När jag blev tvungen att flytta kunde jag inte få någon hyresrätt i staden med omnejd pga hade bara 7 år i kön. Kunde få i orter 5 mil bort. Som tur var kunde mamma hjälpa till med kontantinsats och medlåntagare så jag kunde köpa en br. En trea med samma lösning som innan. Det är trångt, men det är bara att acceptera. Vi har ändå cykelavstånd till skola/jobb och slipper pendla.

  • Noname00
    Anonym (Jjj) skrev 2019-02-16 21:58:32 följande:

    Jag separerade under studier och vinsten från huset medförde att jag inte fick CSN utan fick leva på de pengarna. Kunde bo i studentlägenhet först, en trea så barnen fick varsitt rum, jag sov i vardagsrummet. När jag blev tvungen att flytta kunde jag inte få någon hyresrätt i staden med omnejd pga hade bara 7 år i kön. Kunde få i orter 5 mil bort. Som tur var kunde mamma hjälpa till med kontantinsats och medlåntagare så jag kunde köpa en br. En trea med samma lösning som innan. Det är trångt, men det är bara att acceptera. Vi har ändå cykelavstånd till skola/jobb och slipper pendla.


    Se det så här, du har troligtvis bott billigare i din bostadsrätt än i motsvarande hyresrätt, det du betalat på lån får du troligtvis tillbaka när du säljer.
Svar på tråden Hur löser ni bostad