• minnie768

    Mata via flaska till ett barn med speciella behov

    Hej,
    Det är så här att min bästa vän har en son med speciella behov, han klarar inte av att tugga själv så han behöver få i sig så mycket näring som möjligt via flaska. Han är under utredning för att få plugg på magen (all diskussion ang. detta undanbedes vänligen men bestämt) 

    Läkarna har sagt att de ska mata honom med "vanlig" mat i största möjliga mån, men då han inte klarar av att tugga måste de ge honom maten till största del i flytande form - via flaska.

    Men idéerna börjar sina, har ni några tips på vad de kan ge honom?
    Då gärna mat som de själva kan ordna med, alltså inte färdig barnmat. Detta ger de honom redan, men får då spä ut det med vatten för att kunna ge honom med flaska.
    Kanske mat som de kan mixa?

    / En god vän (utan egna barn) som gör allt för att hjälpa till mellan alla sjukhusbesök. :)

  • Svar på tråden Mata via flaska till ett barn med speciella behov
  • Mrs Moneybags

    Jag är ingen expert, men spontant tänker jag att soppor är enkla att mixa släta och dricka. Jag gör ofta soppor och använder stavmixer för att få dem släta, eftersom min son inte gillar bitarna...

  • Anonym (dietist)
    minnie768 skrev 2019-02-06 13:43:13 följande:

    Hej,
    Det är så här att min bästa vän har en son med speciella behov, han klarar inte av att tugga själv så han behöver få i sig så mycket näring som möjligt via flaska. Han är under utredning för att få plugg på magen (all diskussion ang. detta undanbedes vänligen men bestämt) 

    Läkarna har sagt att de ska mata honom med "vanlig" mat i största möjliga mån, men då han inte klarar av att tugga måste de ge honom maten till största del i flytande form - via flaska.

    Men idéerna börjar sina, har ni några tips på vad de kan ge honom?
    Då gärna mat som de själva kan ordna med, alltså inte färdig barnmat. Detta ger de honom redan, men får då spä ut det med vatten för att kunna ge honom med flaska.
    Kanske mat som de kan mixa?

    / En god vän (utan egna barn) som gör allt för att hjälpa till mellan alla sjukhusbesök. :)


    De måste snarast se till att barnet får kontakt med en dietist!
  • minnie768
    Anonym (dietist) skrev 2019-02-06 15:41:49 följande:
    De måste snarast se till att barnet får kontakt med en dietist!
    De får säkerligen all hjälp de kan få redan via landstinget! Jag försöker bara hjälpa till vid sidan av då hon frågade mig om tips och inspiration :)
  • minnie768
    Anonym (dietist) skrev 2019-02-06 15:41:49 följande:
    De måste snarast se till att barnet får kontakt med en dietist!
    De får säkerligen all hjälp de kan få redan via landstinget! Jag försöker bara hjälpa till vid sidan av då hon frågade mig om tips och inspiration :)
  • minnie768
    Anonym (dietist) skrev 2019-02-06 15:41:49 följande:
    De måste snarast se till att barnet får kontakt med en dietist!
    De får säkerligen all hjälp de kan få redan via landstinget! Jag försöker bara hjälpa till vid sidan av då hon frågade mig om tips och inspiration :)
  • minnie768
    Anonym (dietist) skrev 2019-02-06 15:41:49 följande:
    De måste snarast se till att barnet får kontakt med en dietist!
    De får säkerligen all hjälp de kan få redan via landstinget! Jag försöker bara hjälpa till vid sidan av då hon frågade mig om tips och inspiration :)
  • Anonym (Knappbarn)

    Jag har ett barn med knapp där vi mixar mat istället för att ge sondnäring. Med en bra mixer kan du mixa vad som helst i princip. Så beronde på ålder av barnet så kan dom bara mixa av sin egen mat späda och ge. Finns en Facebookgrupp som heter "knapptråden" där kan hon säkert få råd. Kan också vara skönt att vara med i sen om det blir operation för att få stöd och erfarenheter av andra.

  • annabellelee

    Jag skulle råda å det starkaste att de inte tar "lite inspiration" från nätet utan talar med en dietist. Visst finns det många goda soppor (som någon tipsade om) men soppor är ofta relativt näringsfattiga. Jag har bekanta som ätit soppor som en bantningsmetod.

  • Anonym (Knappbarn)

    Står hon i kö för utredning av knapp har hon redan dietist. Av denna har hon förmodligen redan fått dom värden hon ska räkna på. Det är ju inte ration hon vill ha tips på utan typ av mat. Sen räknar hon (eller dietist) förmodligen om själva. Så går det till för oss iallafall.

Svar på tråden Mata via flaska till ett barn med speciella behov