• anatherpro

    Råd om att flyga med trubbnosig valp

    Hej,

    Jag och min man planerar att skaffa hund till våren och vi har förälskat oss i rasen Petit Brabancon. Vi är medvetna om andningssvårigheterna som den rasen kan ha och kommer därför kolla noggrant på valpkullen.

    Problemet är att vi eventuellt kommer att flytta utomlands i höst. Det innebär en 8-10 h flygresa med en trubbnosig valp på 5-6 månader. Har googlat runt lite på olika sidor om att just flyga med såna hundar och det verkar vara väldigt individuellt men att man helst inte ska göra sådant som medför stress då andningssvårigheterna blir värre. Vill inte riskera att det värsta sker medan vi är i luften. 

    Så, är det någon som har erfarenhet av att flyga med trubbnosiga hundar och ev. valpar? Vad bör man tänka på och kan man lindra stressymptomen på något sätt? 

    Alla tips och råd är vi jättetacksamma för!
    /Anna

  • Svar på tråden Råd om att flyga med trubbnosig valp
  • viseversa

    den kommer inte kunna hålla sig så länge. Hur hade ni tänkt fixa det? Var ska den kissa. Ska den vara i lastutrymmet eller inne med er. Tror det finns svårare problem att lösa här än att den har trubbig nos.

  • anatherpro

    Hej,

    Flygbolagen har lösningar för sånt och det finns allt från blöjor och "valpskydd" tror jag det heter, men om det skulle avrådas så tar vi såklart mellanlandningar. Dock hindrar inte det stressen vid själva flygningen. Det jag gärna vill ha hjälp med!

    /Anna

  • Pilsner

    Har ni koll på vad mottagande land har för regler för införsel av hundar?

    Själv skulle jag aldrig flyga så långt pass med en hund, särskilt inte med en valp.

  • Aniiee

    Jag har flugit så långt med en valp. Dock inte trubbnosig. Alla hundar blir mer eller mindre stressade av att flyga. Beroende på vad flygbolaget har för regler och rutiner kan man lämna både bekanta filtar eller tröjor som luktar hemma/matte/adaptil (eller alltihop) och musikspelare om de flyger cargo. Små hundar kan också få flyga i kabinen i mjuk bur. Man får kolla med bolaget man ska flyga med. 


    I have a growing lack of disgust for you
  • CarrieB86

    Hej, 
    Har sjalv en underbar liten griffon (blandis med chihuahua). Var galet nervos for att flyga med honom nar jag flyttade utomlands, men det gick superbra. Han var nastan 8 ar vid sin forsta flygresa. Nu ar ju alla hundar saklart olika, men min har varit en "farbror" sedan han var 3 ar, men generellt alltid varit anpassningsbar och gillat laget. Tyckte mest det var en utmaning att fa honom att gilla sin transportbur (Sherpavaska), men vi ovade med att aka buss med honom i den och efter lite godisbitar sa var det inga problem. 

    Min hund snarkar mycket, men har inte direkt problem med andingsvagarna (han ar heller inte helt plattnosad da han inte ar renrasig). Vi flog i 5h inklusive 1h mellanlandning forsta gangen och i julas flog vi hem med liknande upplagg. 

    Skulle aldrig lata honom flyga i cargo utan bara i kabinen med mig och da han ar liten sa gar ju det. Han sover hela resan i sin vaska och ser mest ut som "varfor stor du mig med godis nar jag sover". Efter halva resan kunde jag slappna av hehe. Nar du har en valp skulle jag nog leka och trotta ut den sa mycket som mojligt innan ni reser, efter incheckning och innan sakerhetskontrollen kan ni alltid rasta den igen och sen ar det dags att flyga. Vet inte om flygbolagen har sa mycket att erbjuda gallande kisskydd osv utan transportburen ska vara vattentat star det i deras villkor (flugit olika bolag).

    Lycka till - harligaste hundrasen!

Svar på tråden Råd om att flyga med trubbnosig valp