• Annahanna91

    Problem med arv

    Behöver verkligen hjälp angående arv!!

    Min farmor gick bort för ett tag sen och hon försökte skriva av pappas arvslott så fick ett brev hemskickat där hon sa att pappa ska ge pengarna till mig då de inte haft kontakt på flera år & pappa ansåg inte farmor var hans mamma. Min pappa överklagade det och vann då han enligt lag har rätt till arvslotten och ville inte lyssna på farmors önskan.

    Jag jobbar inte och har inte gjort på ett bra tag då jag lider av PTSD. Pappa sa först att han ska dela pengarna med mig för att sedan ändra sig till att jag skulle få lite av dom & sen efter har han nämnt att om jag behöver så får jag ta ut från pengarna och betala tillbaka han när jag får mitt arv.

    Han har sedan blivit helt tyst om det.. han har fått pengarna men inte gett mig något och vill heller inte låna ut trots att han vet hur dålig min ekonomi är nu. Jag har inte kläder som passar mig och av de jag har så är de mesta gammalt. Hade verkligen behövt pengar till att kunna köpa de jag behöver & ha råd med en del räkningar.

    Vad hade ni gjort i min situation? Jag blir så ledsen då han sa till mig att först dela sen ändrade till att iallafall ge mig något & möjlighet att ta ut och vet hur dålig min ekonomi är samt att han går emot min farmors sista önskan. Jag har tjatat på han i flera år att han snälla ska ta upp kontakt med honom då min farmor så gärna vill och är ledsen men han har vägrat...

  • Svar på tråden Problem med arv
  • Aniiee

    Ingenting. Det finns ingenting att göra. Sörj att din far är en idiot och gå vidare.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Lite salt)

    Håller med Aniie. Rent juridiskt finns inget du kan göra. Du kan vädja till hans goda vilja, men det har du provat och det tycks ju inte hjälpa.

  • Annahanna91
    Aniiee skrev 2019-02-06 22:41:38 följande:

    Ingenting. Det finns ingenting att göra. Sörj att din far är en idiot och gå vidare.


    Så himla tråkigt... Har försökt så länge att övertyga honom att återuppta kontakten men han vägrade och nu kommer han när farfar går bort och vägrar gå med på hans önskan även om de är något som hans barn är i behov av.
  • Annahanna91

    Någon som har nått tips på hur jag kan ta detta med min pappa utan att låta girig? Handlar absolut inte om girighet eller nått. Jag är bara ledsen att han struntar i farfars önskan och inte ger mig det jag egentligen har rätt till och är i så stort behov av. Kämpar verkligen för att ekonomin ska gå runt medan han tjänar bra och fått detta arvet..

  • Aniiee
    Annahanna91 skrev 2019-02-06 23:45:59 följande:

    Någon som har nått tips på hur jag kan ta detta med min pappa utan att låta girig? Handlar absolut inte om girighet eller nått. Jag är bara ledsen att han struntar i farfars önskan och inte ger mig det jag egentligen har rätt till och är i så stort behov av. Kämpar verkligen för att ekonomin ska gå runt medan han tjänar bra och fått detta arvet..


    Farfar eller farmor?

    Du börjar låta girig....
    I have a growing lack of disgust for you
  • Annahanna91
    Aniiee skrev 2019-02-06 23:55:34 följande:

    Farfar eller farmor?

    Du börjar låta girig....


    Farmor! Lite för trött för att skriva. Hur menar du att jag skulle låta girig? Är absolut inte girig. Ledsen att han struntar så i min farmors vilja när hon verkligen ber han och uttrycker hur ledsen hon är i brevet. Inte heller känner han för att hjälpa sin dotter som har de kämpigt när han själv har gott om pengar.
  • Anonym (...)

    Juridiskt är det din pappas arv som du inte har någon rätt till alls. Lägg din energi på att söka jobb istället. Du och dina eventuella syskon ärver er far när han går bort.

  • Anonym (K)

    Arvsrätt går före ?någons önskan? som inte är juridiskt bindande. Det går även före kläder som inte passar och obetalda räkningar. Hade din farmor haft koll på juridiken hade hon kunnat ge dig pengar på annat sätt. Nu är det som det är, du kan inte göra något åt detta.

  • Anonym (.)

    Men lägg ner. Du har ingen rätt till pengarna, du ärver din far när han går bort.

    Väx upp och ta ansvar för din egen försörjning och ekonomi istället.

  • Kjell2
    Annahanna91 skrev 2019-02-06 23:45:59 följande:

    Någon som har nått tips på hur jag kan ta detta med min pappa utan att låta girig? Handlar absolut inte om girighet eller nått. Jag är bara ledsen att han struntar i farfars önskan och inte ger mig det jag egentligen har rätt till och är i så stort behov av. Kämpar verkligen för att ekonomin ska gå runt medan han tjänar bra och fått detta arvet..


    Nej, du kan inte be din pappa om pengar utan att ses som girig.


Svar på tråden Problem med arv