• Äldre 7 Feb 12:39
    465 visningar
    6 svar
    6
    465

    Väntar på IVF, men ingen ÄL de senaste månaderna

    Hej,

    Jag och min man har försökt få barn i snart tre år nu. Vi har inga barn sen tidigare heller. Vi har gjort utredning som tog ett år och som inte visade några fel. Tyckte dock själv att jag aldrig fick tydliga utslag på ÄL-testerna. Mitt starkaste var alltid som mest hälften så starkt som kontrollstrecket. Fick börja på Letrozol och efter någon månad så började jag få starka ÄL-tester och var superglad. Men blev inte gravid för det.

    Sen i december står vi i kö för IVF på Sahlgrenska, men kötiden dit är ca 7 månader. Har varit ganska positiv fram tills dess. När jag fick höra hur lång väntetiden var kändes det som om allt bara brakade samman för mig. Sen jag slutade på Letrozol har jag också återgått till att inte få något positivt på ÄL-testerna. Började tempa för ett år sen också så kan också se att jag de senaste månaderna inte haft någon temperatursänkning runt ÄL utan ligger stadig på 36,7 hela cykeln fram tills innan mensen kommer.

    Nu blev det hela väldigt långt, men undrar om det finns något man kan göra när man befinner sig aåhär mellan vårdinstanser? På Sahlgrenska säger de att jag bar får vänta och vet inte om jag kan gå tillbaka till sjukhuset där jag gjorde utredningen då denna är avslutad och jag behöver remiss för att kunna komma in igen. Jag vill inte bara gå och vänta i flera månader till utan ÄL. Finns det något man kan göra eller få hjälp med och som vi missat?

  • Svar på tråden Väntar på IVF, men ingen ÄL de senaste månaderna
  • Äldre 7 Feb 12:54
    #1

    Jag reagerade på att du skrev att du inte har någon temperatursänkning kring äl. Ligger du alltid stadigt på 36.7 eller har du någon temperaturhöjning?

    Jag läste på lite om progesteron när vi försökte med första barnet, eftersom jag enligt temp hade kortare lutealfas än normalt. Kom då över några amerikanska artiklar som handlade om just kvinnor utan äl. I studierna hade en viss mängd av de deltagande kvinnorna fått äl på egen hand genom att på 14:e dagen i cykeln behandlas med progesterontillskott. Minns inte hur stor andelen var, som fick äl tack vare detta tyvärr :/ provade aldrig progesteron på detta sätt heller.

    Däremot testade jag munkpeppar eftersom jag också hade väldigt långa och oregelbundna cykler, där äl kom först mellan dag 25 och 30 i cykeln, ibland senare. Fick en mycket mer balanserad cykel tack vare munkpeppar och äl kom aldrig senare än dag 20. Vad jag har förstått ska munkpeppar hjälpa kroppen att återfå en mer normal hormonobalans. Vet ej tyvärr om detta skulle hjälpa dig att få äl om du inte tidigare verkar ha det.

  • Äldre 7 Feb 13:04
    #2

    Hej det kan vara så att du har PCO eller PCOS
    "Cirka 20 procent av kvinnor i fruktsam ålder får små cystor i äggstockarna, så kallade polycystiska ovarier, PCO. Om kvinnan samtidigt har en hormonrubbning kallas tillståndet för PCOS, polycystiskt ovariesyndrom"

    Jag och min man gjorde en utredning då vi inte lyckades bli gravida efter 2års försök. Jag fick inget ordentligt svar från utredningen som jag gjorde i Varberg utan de sade åt oss att fortsätta som vanligt men en remiss för IVF skickades till Sahlgrenska ändå p.g.a. min ålder.
    När jag sedan fick träffa läkare inför IVF staren som tog ca 6månades väntan gjordes ett nytt VUL och då sade hon omedelbart att jag hade PCO och att det var konstigt att de inte testat mediciner för att hjälpa ägglossningen. Det positiva med PCO sade läkaren var att det då fanns väldigt goda förutsättningar för att IVF skulle lyckas.

    Kanske är det detsamma för dig och att de bara inte varit tydliga.

  • Äldre 7 Feb 13:06
    #3

    Jag glömde tillägga att jag heller aldrig fått tydliga utslag på sticka eller temperaturhöjningar och de nämnde något om att de aldrig kunde fastställa äl på det blodprov jag gav men de trodde mer detta berodde på att jag har lite oregelbunden menstruation ca 24-42 dagar.

  • Äldre 7 Feb 18:52
    #4

    Hej och tack för svar!

    Nja jag har temperaturökning ungefär 2-3 dagar innan mens och sen går den ner igen och ligger stadigt tills nästa mens. Jag har ganska kort cykel också (ung 21-22 dagar) så tänker att det finns en risk att de prover jag gjorde under utredningen inte stämmer helt då de tog proverna med utgångspunkt för att man har en cykel på ca 28 dagar.

    Kan absolut titta lite på munkpeppar. Har testat Rosenrot nu i en cykel för att se om det gör någon skillnad. Är ju säkert mest placebo. Är dock beredd att testa allt just nu! Vill bara att det ska hända något.

    Vad dåligt att de inte såg att du hade PCO under utredningen ???? tyckte generellt att utredningen var ganska hafsigt gjord och vi kände att vi fick väldigt dålig återkoppling. Fick inte tid för att prata om provsvaren och fick ringa och jaga en stackars BM under sommaren som ensam roddade med proverna för alla på utredning i Borås. Hade gärna velat fortsätta med Letrozol då jag märkte markant skillnad med det, men det var tydligen inte att rekommendera i mer än 6 månader.

  • Äldre 7 Feb 22:23
    #5
    Heikkii skrev 2019-02-07 18:52:44 följande:

    Hej och tack för svar!

    Nja jag har temperaturökning ungefär 2-3 dagar innan mens och sen går den ner igen och ligger stadigt tills nästa mens. Jag har ganska kort cykel också (ung 21-22 dagar) så tänker att det finns en risk att de prover jag gjorde under utredningen inte stämmer helt då de tog proverna med utgångspunkt för att man har en cykel på ca 28 dagar.

    Kan absolut titta lite på munkpeppar. Har testat Rosenrot nu i en cykel för att se om det gör någon skillnad. Är ju säkert mest placebo. Är dock beredd att testa allt just nu! Vill bara att det ska hända något.

    Vad dåligt att de inte såg att du hade PCO under utredningen ???? tyckte generellt att utredningen var ganska hafsigt gjord och vi kände att vi fick väldigt dålig återkoppling. Fick inte tid för att prata om provsvaren och fick ringa och jaga en stackars BM under sommaren som ensam roddade med proverna för alla på utredning i Borås. Hade gärna velat fortsätta med Letrozol då jag märkte markant skillnad med det, men det var tydligen inte att rekommendera i mer än 6 månader.


    Oj, ja då förstår jag att du misstänker att du inte har någon äl. Det är konstigt det där att vården inte kan utgå från att man inte har normallånga cykler. Det var samma när vi påbörjade vår utredning. De envisades med att ta prover utifrån en 28-dagars cykel. Förstår att du vill fortsätta med letrozol eftersom det verkade fungera för dig. Du kanske ska söka privat?
  • Tue 14 May 2019 16:04
    #6
    Heikkii skrev 2019-02-07 12:39:54 följande:

    Hej,

    Jag och min man har försökt få barn i snart tre år nu. Vi har inga barn sen tidigare heller. Vi har gjort utredning som tog ett år och som inte visade några fel. Tyckte dock själv att jag aldrig fick tydliga utslag på ÄL-testerna. Mitt starkaste var alltid som mest hälften så starkt som kontrollstrecket. Fick börja på Letrozol och efter någon månad så började jag få starka ÄL-tester och var superglad. Men blev inte gravid för det.

    Sen i december står vi i kö för IVF på Sahlgrenska, men kötiden dit är ca 7 månader. Har varit ganska positiv fram tills dess. När jag fick höra hur lång väntetiden var kändes det som om allt bara brakade samman för mig. Sen jag slutade på Letrozol har jag också återgått till att inte få något positivt på ÄL-testerna. Började tempa för ett år sen också så kan också se att jag de senaste månaderna inte haft någon temperatursänkning runt ÄL utan ligger stadig på 36,7 hela cykeln fram tills innan mensen kommer.

    Nu blev det hela väldigt långt, men undrar om det finns något man kan göra när man befinner sig aåhär mellan vårdinstanser? På Sahlgrenska säger de att jag bar får vänta och vet inte om jag kan gå tillbaka till sjukhuset där jag gjorde utredningen då denna är avslutad och jag behöver remiss för att kunna komma in igen. Jag vill inte bara gå och vänta i flera månader till utan ÄL. Finns det något man kan göra eller få hjälp med och som vi missat?


    Hej!

    Tyvärr vet jag ingenting kring detta men undrar om ni redan har hört någonting från Sahlgrenska?

    Vet ni att man har en vårdgaranti på 3 månader? Om man kan tänka sig en behandling i Linköping så riktar de remissen vidare dit. Men de måste man pendla för alla undersökningar, tyvärr. Där har de för nuvarande en väntetid på 2 månader.
Svar på tråden Väntar på IVF, men ingen ÄL de senaste månaderna