• Äldre 7 Feb 17:08
    503 visningar
    1 svar
    +1
    1
    503

    misslyckad renovering

    Har ni någon gång antingen själva utfört eller utsatts för en riktigt dålig renovering? Det kan vara allt ifrån att du flyttat in en lägenhet där någon försökt spackla en vägg och misslyckats totalt eller gjort en nödlösning när du renoverat? 



     Bifoga gärna bilder 

  • Svar på tråden misslyckad renovering
  • Anonym (ja, fy fan.)
    Äldre 7 Feb 23:52
    #1

    Jag och min familj flyttade in i en hyreslägenhet för några år sedan där en man hade legat död ett tag så bostadsbolaget (ett av Sveriges största) hade "renoverat" hela lägenheten inför vår inflytt. Vi flyttade över halva Sverige, så jag och vår 1-åring åkte dit ett dygn i förväg och sedan skulle min man komma med flyttlasset efteråt.


    Det var det absolut värsta jag har sett i hela mitt liv så det första jag gjorde var att sjunka ihop på golvet och började gråta med min son i famnen. 


    Man hade lagt ny plastmatta i hela lägenheten, men istället för att riva ut det gamla golvet så hade man lagt plastmattan ovanpå det befintliga golvet så att inga innerdörrar gick att stänga eftersom golvet blev för högt. I hallen låg en planka rakt över golvet och när jag lyfte på den så var det ett rektangulärt 200x50 centimeter långt hål 30 centimeter ner i betongen (vaktmästaren som blev inkallad att laga det där kliade sig i huvudet och kunde över huvud tagit inte förstå varför det över taget fanns ett hål där. Det gjorde inte vi heller)


    Samtliga fönsterbräden var utbytta till fönsterbräden i marmor som låg på konsoller. Man hade glömt bort att skruva/limma fast dem, så något av det första som hände var att vår son lade en leksak uppe på en av fönsterbrädena, varpå denna rasade rakt i golvet och sprack.


    Städbolaget hade fått i uppgift om att badrummet skulle totalrenoveras så de hade inte rört det över huvud taget. En halv centimeter tjock hinna av smuts och hudavlagringar täckte golvet, så jag trodde att det var grått tills en stackars städerska blev satt att skrubba golvet i fyra hela arbetsdagar. Då visade det sig till slut att golvet var blått.


    Allt satt löst, från kranar och dusch i badrum och kök till toalettsits, lampknappar och väggkontakter. Kranarna i kök och badrum var så pass angripna av kalk att jag trodde att duschmunstycket var av vit plast. Det visade sig att det var kromat. Badrumsskåpet föll ned redan efter en månad och rören i badrummet sprack så att det sprutade vatten överallt ett halvår senare.


    Det fanns en ventilationslucka i väggen, men man hade inte mätt när man skulle sätta in den, så hålet som luckan satt "fast" i var dubbelt så stort som själva luckan. När vår son började peta in leksaker där i hålet så ringde jag hyresbolaget som vägrade göra något åt det. Jag vet inte hur många gånger våra katter hoppade in där i väggen eller hur många gånger luckan ramlade i golvet med en skräll (den satt ju inte fast) innan jag helt sonika tog fram silvertejp och tejpade flera lager tvärs över hålet.


    Vardagsrummet var litet och med snedtak och en enda pyttelitet fönster. Något ljushuvud på bostadsbolaget hade valt att måla väggarna mörkgrå. Även när vi hade lampor i hela vardagsrummet så blev rummet jättemörkt. Vad de hade använt för väggfärg var också spännande. När jag tog en trasa för att gnida bort en fläck, så följde ett stort sjok färg med. Efter två år flagnade tapeterna på varje vägg i vardagsrummet.


    Det var säkert mycket mer än så, som jag inte minns nu. Det där var den mest fruktansvärda lägenhet jag har bott i hela mitt liv.


     


     

Svar på tråden misslyckad renovering