• Äldre 8 Feb 01:04
    1040 visningar
    4 svar
    4
    1040

    Bli gravid stressen, vad göra?!

    Hej!


    Jag och min man ska försöka bli gravida med vårat första barn om några månader. Hur gjorde ni som planerade, för att undvika stress och press över det hela? Försöker verkligen att ha så lugnt sinne och kropp som möjligt nu innan, har börjat äta mer hälsosamt sen några månader tillbaka (hej sockerberoende) samt börjat käka folsyra och sådär..säkert överkurs men inget som skadar tänker jag ;) Om inte annat vill jag bli mer hälsosam för min egen del ändå...


    Har hört att man ska se the babymaking som ett litet experiment typ och inte tänka på det så mycket men för mig som velat haft barn heeela livet sen jag var barn själv, kommer fan inte kunna tänka på något annat när det väl är dags :O
    Kom gärna med tips och erfarenheter!


    Använder appen ovia för att ha koll på min nuvarande mens och ägglossning.


    Har även testat ÄL-tester bara för att se om de stämmer överens men de har aldrig gett fullt utslag, nånsin. Kanske använder fel märke. Ska kanske inte tänka så mycket på det helt enkelt utan bara köra på. Ganska mycket sexande här hemma ändå, och ofta så får väl hoppas på det bästa bara ;D


     

  • Svar på tråden Bli gravid stressen, vad göra?!
  • Äldre 8 Feb 04:36
    #1
    +1

    Ååh, jag hade också såå svårt att slappna av efter att ha väntat heela livet. Känner igen mig. Det tog 14 mån att bli gravid med första men bara 2 försök på graviditet 2-4. Pressen var helt klart enorm vad gäller första barnet.

    Jag använde appen womanlog för att logga mens och få fram ägglossning. Har varit nöjd med den. Efter ett antal månader kunde jag göra mina egna justeringar vad gäller tex lutealfas (kortare i mitt fall).

    Vi har inte blivit gravida de månader när vi sexat som bara den. Vi har blivit gravida när vi lyckats träffa ägglossning så nära som möjligt och haft sparsamt med sex.

    Jag har heller aldrig lyckats få fullt utslag på ägglossningstester så har aldrig kunnat använda mig av dem.

    Sista 2 gångerna började jag tempa lite. Jag körde inte så vetenskapligt som det krävs enligt natural cycles, med tre decimaler, innan uppstigning mm, men ändå uppfattade jag att temp-tagningen hjälpte mig att bekräfta hur min cykel fungerade.

    Jag har legat kvar i sängen på rygg efter mys, och inte rusat upp till toan elller annat, de gånger jag blivit gravid. Enligt vetenskapen ska detta inte påverka men jag tycker det har påverkat.

    Jag skulle inte använda någon typ av glidmedel. Vid första barnet följde vi tipsen att sexa på som bara den och tog till glidmedel ibland då lusten kunde tryta i bebisverkstan, det fungerade uppenbarligen inte.

    Jag skulle också dra ner på kaffe/te/coca-cola redan när ni börjar försöka, max 2-3 koppar kaffe gäller när man väl blivit gravid och det tar ju några veckor innan man vet om man lyckats!

    Lycka till!

  • Äldre 8 Feb 07:19
    #3
    +1

    Hejhej!

    När man läser ditt inlägg så kommer det nog bli svårt för dig att slappna av och inte tänka så mycket på det. Eftersom du skriver om några månader och redan känner såhär. Ska ni börja direkt och du tänker att du blir gravid om några månader? Eller ska ni börja om några månader?

    Jag slutade inte med någonting.

    Betedde mig precis som vanligt.

    Jag blev gravid direkt på första försöket, båda gångerna. Andra gången utan en av mina äggledare.

    Det kändes orättvist.

    Tre par av våra vänner har giort ivf och jag var väl den som skulle ha barn sist eller inte alls och jag blev först och fick så lätt.

    Det var kärleken till min man som gjorde att jag omvärderade mina tankar om att bli mamma.

    Det är absolut det bäst jag gjort.

    Men uppenbarligen kan man aldrig vet hur det ska gå för en själv.

    Ni kommer få er egna resa. Den kommer säkerligen likan någon annan, men vilken det blir är omöjligt att säga.

    Ps.

    Jag tittade i trosorna när jag hade ägglossning.

    Lycka till nu.

    Stress leder sällan till någonting bra.

  • Äldre 8 Feb 11:59
    #3
    Farsta2014 skrev 2019-02-08 04:36:08 följande:

    Ååh, jag hade också såå svårt att slappna av efter att ha väntat heela livet. Känner igen mig. Det tog 14 mån att bli gravid med första men bara 2 försök på graviditet 2-4. Pressen var helt klart enorm vad gäller första barnet.

    Jag använde appen womanlog för att logga mens och få fram ägglossning. Har varit nöjd med den. Efter ett antal månader kunde jag göra mina egna justeringar vad gäller tex lutealfas (kortare i mitt fall).

    Vi har inte blivit gravida de månader när vi sexat som bara den. Vi har blivit gravida när vi lyckats träffa ägglossning så nära som möjligt och haft sparsamt med sex.

    Jag har heller aldrig lyckats få fullt utslag på ägglossningstester så har aldrig kunnat använda mig av dem.

    Sista 2 gångerna började jag tempa lite. Jag körde inte så vetenskapligt som det krävs enligt natural cycles, med tre decimaler, innan uppstigning mm, men ändå uppfattade jag att temp-tagningen hjälpte mig att bekräfta hur min cykel fungerade.

    Jag har legat kvar i sängen på rygg efter mys, och inte rusat upp till toan elller annat, de gånger jag blivit gravid. Enligt vetenskapen ska detta inte påverka men jag tycker det har påverkat.

    Jag skulle inte använda någon typ av glidmedel. Vid första barnet följde vi tipsen att sexa på som bara den och tog till glidmedel ibland då lusten kunde tryta i bebisverkstan, det fungerade uppenbarligen inte.

    Jag skulle också dra ner på kaffe/te/coca-cola redan när ni börjar försöka, max 2-3 koppar kaffe gäller när man väl blivit gravid och det tar ju några veckor innan man vet om man lyckats!

    Lycka till!


    heej!


    åh tack för tips och dina erfarenheter! Jag har också funderat på det där att tempa och så men är orolig att det kommer göra mig mer stressad av att tänka på allt sånt :o samtidigt som man vill ha koll på när man har ägglossning, för hur vet jag att min app är exakt? en del har ju tidiga ägglossningar och inte alls efter ca 14 dagar efter mens och en del har ju sena :o Dock har jag på senaste börjat känna av mina symtom och de brukar vara under de dagarna som appen visar att jag är mest fertil i alla fall :) vet inte om man bara ska förlita sig på det första månaden och bara testa mer.. se det som ett experiment helt enkelt :)


     


    Just det där med att ligga kvar i sängen har jag också hört :) och bla en som sa att hon la upp benen mot väggen för bästa "effekt" ;) haha... ska testa det också xD skadar ju i alla fall inte ;) Nej just det det där med glidmedel har jag också hört! bra tips!


     


    Ja jag dricker varken kaffe eller cola :D ogillar det.. blä. Haha. Men jag var beroende av energi dryck (celsius).. har druckigt minst en VARJE dag i typ 3 år i sträck, men slutade i början av januari! såklart ingen fara att ta nån gång ibland men håller mig hellre undan då jag är så beroende av de.. haha. Trodde jag skulle må piss och få massa symtom efter all denna tid, då de är ganska hög koffein halt men har mått sjukt bra bara. Fattar ingenting xD


     


    Tack snälla <3

  • Joanna­joanna
    Äldre 10 Feb 18:56
    #4
    +1

    försök ställa in dig på att de kommer ta 1 år. tror snittet är 7 månader. tänker man att man ska bli gravid direkt är de lätt att bli stressad.

    första barnet för mig tog 4 månader, andra över ett år, nu är ja på försök 2 med tredje barnet. Spara pengar varje månad, för varje månad ökar sparandet som du sen kan shoppa loss med när du blivit gravid. planera in nånting inför varje bim, sånt du kanske får låta bli när du väl blivit gravid. nån aktivitet, nått att unna dig med, mat du inte får äta som gravid osv osv.

    testa äl om de lugnar dig, låt bli om de stressar dig. köp massa biliga gravtest om de lugnar dig att få testa ofta, låt bli om de stressar dig. Du får prova dig fram.

    Jag tkr de lugnar mig att kolla äl flytningar, tappen, testa äl, osv osv. för att se vad som hände i kroppen och hur. att sysselsätta mig med att se hur mens cykeln går. men man är ju olika :)

Svar på tråden Bli gravid stressen, vad göra?!