• Anonym (Ts)

    Kan man få ut sina journaler/anteckningar från soc efter 20 år?

    Någon som vet? Och vart vänder man sig? Tänker det kanske är på något arkiv någonstans.. eller är det för lång tid? Det är alltså mina papper från min barndom jag vill ha ut

  • Svar på tråden Kan man få ut sina journaler/anteckningar från soc efter 20 år?
  • OlgaElvira

    Du tar kontakt med kommunens registrator och fråga om handlingarna från Xxxxxx finns kvar. Det finns regler kring om och när handlingar får gallras (=förstöras). Sedan är det naturligtvis sekretess på vissa handlingar men det bör inte var något problem om det endast berör dig. Kanske att man väljer att maska av (=dölja) om uppgifter finns med som avser andra t.ex. dina syskon.

  • Anonym (Ts)

    Tack så mycket för att du tog dig tid att svara! :) då kollar jag upp nummer och ringer dit :)


    OlgaElvira skrev 2019-02-08 13:23:08 följande:

    Du tar kontakt med kommunens registrator och fråga om handlingarna från Xxxxxx finns kvar. Det finns regler kring om och när handlingar får gallras (=förstöras). Sedan är det naturligtvis sekretess på vissa handlingar men det bör inte var något problem om det endast berör dig. Kanske att man väljer att maska av (=dölja) om uppgifter finns med som avser andra t.ex. dina syskon.


  • Anonym (Fyll i anonym signatur)

    Om det handlar om adoption, faderskap eller placering av barn så kan de finnas kvar. Annars så gallras alla handlingar efter 3, 5 eller tio år beroende vad det varit för ärende.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2019-02-08 20:37:51 följande:

    Om det handlar om adoption, faderskap eller placering av barn så kan de finnas kvar. Annars så gallras alla handlingar efter 3, 5 eller tio år beroende vad det varit för ärende.


    Man fasen då! Ringde igår men då va det ingen inne som kunde ta mitt ärende.. och mitt handlar inte om sådant, bara om övergrepp och misshandel på mig som 5åring.. har fått allt från bup men tänkte att det kunde vara bra att komplettera men då finns det säkert inte kvar då antar jag..
  • Fröken Rabarber
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-08 22:17:12 följande:

    Man fasen då! Ringde igår men då va det ingen inne som kunde ta mitt ärende.. och mitt handlar inte om sådant, bara om övergrepp och misshandel på mig som 5åring.. har fått allt från bup men tänkte att det kunde vara bra att komplettera men då finns det säkert inte kvar då antar jag..


    Gör ett försök igen så du verkligen vet att handlingarna slängts. Är olika riktlinjer kring när handlingar gallras beroende på kommun och tidpunkt.
  • Anonym (Ts)
    Fröken Rabarber skrev 2019-02-08 22:33:17 följande:

    Gör ett försök igen så du verkligen vet att handlingarna slängts. Är olika riktlinjer kring när handlingar gallras beroende på kommun och tidpunkt.


    Ska ringa på måndag igen tänkte jag men känns ändå rätt hopplöst att få ut nåt när det gått så lång tid. Men det skadar ju inte att prova :)
Svar på tråden Kan man få ut sina journaler/anteckningar från soc efter 20 år?