• Äldre 8 Feb 14:07
    429 visningar
    6 svar
    6
    429

    Kan amning påverka fertilitet

    Jag undrar om någon vet något om hur amning kan påverka chansen att bli gravid igen!

    Ammar min dotter flera gånger nattetid och dagtid, hon är 15 månader och jag fick tillbaka regelbunden mens när hon var 8 månader och började äta annan mat än bröstmjölk. Hon blev till på första försöket och innan dess har jag också blivit gravid en gång på första försöket men nu vill det sig icke.. :( 

    Provat med ÄL-stickor och sett en stegring samt har haft mens varje månad. Är det helt säkert att man har ÄL bara för att man får ÄL-stegring, för jag vet ju att man kan få mens utan att ha haft ägglossning...

  • Svar på tråden Kan amning påverka fertilitet
  • Thomas­W
    Äldre 8 Feb 14:33
    #1

    Ja. Kroppen begriper att om du har en som äter mjölk så skall man vänta

  • Äldre 8 Feb 14:55
    #2
    ThomasW skrev 2019-02-08 14:33:54 följande:

    Ja. Kroppen begriper att om du har en som äter mjölk så skall man vänta


    Det där är en gammal myt.
  • Äldre 9 Feb 08:26
    #3

    Det är inte säkert att du har ÄL när du ammar. Mät ditt progesteronvärde på CD21 så ser du om du haft ägglossning den månaden. Det är säkraste sättet. Man kan köpa blodprovsremisser och betala själv genom werlabs.se och blodkollen se

  • Äldre 9 Feb 10:10
    #4

    Jag tror amning i viss mån gör en mindre fertil. Amning = förhöjda prolaktinnivåer, något som i sin tur påverkar östrogenproduktionen till att bli lägre, vilket inte är optimalt för fertiliteten. Hos vissa kan det här säkert göra att man inte blir gravid, och hos andra går det ändå. Känner du av äl mindre nu när du ammar? Typ mindreäl-sekret?

  • Äldre 9 Feb 10:15
    #5

    Glömde säga också att högre prolaktin även påverkar progesteronet - så efter äl så kan progesteronet också bli lägre, vilket inte heller är optimalt för att bli gravid.

  • Äldre 9 Feb 14:27
    #6
    finee skrev 2019-02-09 10:10:24 följande:

    Jag tror amning i viss mån gör en mindre fertil. Amning = förhöjda prolaktinnivåer, något som i sin tur påverkar östrogenproduktionen till att bli lägre, vilket inte är optimalt för fertiliteten. Hos vissa kan det här säkert göra att man inte blir gravid, och hos andra går det ändå. Känner du av äl mindre nu när du ammar? Typ mindreäl-sekret?


    Tack för ett mkt informativt svar! Det är detta jag anar är anledningen för oss, 
    känner precis samma och har tom fått utslag på en ägglossningssticka så jag blir lite kofundersam =/
Svar på tråden Kan amning påverka fertilitet