• Anonym (Maja)

    Ångest efter aborten

    Gjorde en abort för ca 8 månader sen, på senaste har jag börjat få ångest över det.

    Inte att jag ångra aborten, men får ångest när jag tänker på aborten. Ibland har jag svårt att somna och komma till ro för jag känner mig hemskt. Har ingen att prata med hur jag känner och killen och jag inte är ihop längre så känns fel att prata med honom. Jag har inte berätta för min familj att jag gjorde en abort och mina vänner vet inget förutom en. Kompisen och jag pratar inte med varandra så mycket längre för båda är upptagen på sitt håll. Hittar inget när jag googlar runt, men om någon vet hur man kan få hjälp efter en abort eller har några tips på hur man kan gå vidare utan att må dåligt så tar jag gärna emot dem.

  • Svar på tråden Ångest efter aborten
  • maengs

    Hej, bra att du söker hjälp. Det du känner är inte ovanligt. Många lider bara i det tysta men det finns hjälp att få. Man kan behöva prata igenom aborten, vad som hände innan, hur man kände osv. Det kan även vara värdefullt att göra någon form av avsked, vissa målar en bild till sitt barn eller skriver en dikt eller något som man känner känns bra. Jag tror du kan vända dig till kurator på kvinnokliniken även om det var ett tag sedan aborten, eller så skriver du till mig på kontakt@möjligheten.nu Jag är sjuksköterska och jag och en vän till mig som är barnmorska håller på att starta en samtalsjour på nätet bla för personer som genomgått abort. Hemsidan finns på möjligheten.nu men funkar bäst på dator, inte så bra på mobil än. Ta hand om dig ?

Svar på tråden Ångest efter aborten