• Äldre 8 Feb 19:48
    207 visningar
    35 svar
    35
    207

    Stor åldersskillnad

    Blev nyfiken pga ett inlägg i en annan tråd. Hur ser folks attityd ill stor åldersskillnad ut - är det vanligare att man föraktar eller på annat sätt ser snett på äldre män som har sex med yngre kvinnor, eller är det tvärtom? Finns det nåt samband mellan ens syn här, och vilket kön man själv har?

    Lite definitioner:

    - Med äldre och yngre och stor åldersskillnad tänker jag mig alltså stor åldersskillnad - typ 20 år eller mer

    - Med fel menar jag att du känner förakt; tycker att den äldre eller den yngre eller båda två är patetiska; att du tycker att det är äckligt; att du tycker att det är moraliskt fel... alltså vad som helst bara det är en negativ syn. Förtydliga gärna i kommentar vad just du menar med fel - alltså på vad sätt du tycker att det är "fel"

    - Ge det alternativ som stämmer överens med din SYN - inte med hur du själv skulle vilja ha det. Alltså, även om du själv aldrig skulle kunna tänka dig att vara med en 20 år äldre eller yngre partner, så är det INTE det du ska svara på :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-09 23:44
    Tilläggskommentar:
    Tänk också på att ta det alternativ som stämmer med din **spontana, känslomässiga** syn; inte vad du anser är "rätt" syn. Om det t ex är så att du känslomässigt tycker att det är motbjudande med stor åldersskillnad, men samtidigt tycker att det rent logiskt inte borde ha nån betydelse, så ska du INTE rösta på ett av de två sista alternativen. Tack!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stor åldersskillnad
  • Äldre 9 Feb 01:41
    #1

    Ni som svarat alternativ 2 och 3 - vill ni dela med er av vad det är som gör att ni tycker att det är "fel"?

  • Anonym (H)
    Äldre 9 Feb 02:06
    #2

    Kommer ingen till skada, båda är över 18 år, båda är med på det och de VILL vara med varandra så varför ska man bry sig? Kärlek är kärlek.

  • Anonym (Äldre kvinna + ung man = coolt!­)
    Äldre 9 Feb 02:58
    #3

    Tycker det är upp till varje människa vad de vill göra så länge det är frivilligt, men jag ser nog mer ner på äldre  män som har sex med unga kvinnor än äldre kvinnor som har sex med unga män. Båda är ganska patetiskt egentligen eftersom det handlar om rädsla för att åldras i de flesta fall. Men historiskt så har ju män tagit sig barn och unga kvinnor i alla tider och sett sig rätten till deras kroppar varför jag föraktar det mycket mer än tvärtom, eftersom unga kvinnor är mycket mera utsatta än unga män generellt och att det i grunden är en maktfaktor och ofta handlar om ofrivillig maktlöshet, bekräftelse eller fattigdom.

    En äldre kvinna med ung man är mer baserat på fri vilja och ömsesidigt nyttjande och det ser jag som ganska coolt och spännande. Dessutom har det blivit väldigt vanligt och accepterat sista åren och något man ser ofta.

  • Anonym (Återv­inning­)
    Äldre 9 Feb 07:04
    #4

    Jag röstade "Jag är man och tycker att var och en gör som den vill"

    Attityden bland kvinnor verkar oftast vara att det är fel och äckligt om mannen är äldre.
    Jag var kär i en 20 år yngre kvinna.
    De flesta skrev att jag bara inbillade mig, nästan inga kvinnor i de åldrarna vill ha en 20 år äldre gubbe.
    För nån månad sen blev jag kontaktad av en 25 år yngre kvinna. Hon gillar äldre män.

  • Anonym (Återv­inning­)
    Äldre 9 Feb 07:06
    #5
    Anonym (Äldre kvinna + ung man = coolt!) skrev 2019-02-09 02:58:29 följande:

    Tycker det är upp till varje människa vad de vill göra så länge det är frivilligt, men jag ser nog mer ner på äldre  män som har sex med unga kvinnor än äldre kvinnor som har sex med unga män. Båda är ganska patetiskt egentligen eftersom det handlar om rädsla för att åldras i de flesta fall. 


    Ja, det är din åsikt det. När jag attraherats av yngre kvinnor så är det inte för att jag är rädd för att åldras.
    Jag attraheras lika ofta, om inte oftare, av äldre kvinnor.
  • Anonym (patet­iskt)
    Äldre 9 Feb 21:37
    #6
    +1

    Jag är en av dem som röstade på alternativ två. Egentligen skäms jag över att jag tycker så här, för egentligen tycker jag att alla ska få bestämma själva, men går jag bara på hur jag känner så är det att jag tycker att äldre kvinnor som är med yngre män (när det rör sig om en stor åldersskillnad) är allmänt patetiska... jag fattar inte att de inte skäms, att de inte tycker att det är pinsamt att de tror att de fortfarande är unga och attraktiva. Jag fattar ju att det är jag som tänker fel men det är ändå så jag känner. Äldre män med yngre kvinnor tycker jag inte är nåt problem alls - män kan ju vara attraktiva även när de är gamla, så där är det ju inte frågan om att man tror att man är nåt som man inte är.

  • Anonym (Återv­inning­)
    Äldre 9 Feb 21:40
    #7
    Anonym (patetiskt) skrev 2019-02-09 21:37:22 följande:

    Jag är en av dem som röstade på alternativ två. Egentligen skäms jag över att jag tycker så här, för egentligen tycker jag att alla ska få bestämma själva, men går jag bara på hur jag känner så är det att jag tycker att äldre kvinnor som är med yngre män (när det rör sig om en stor åldersskillnad) är allmänt patetiska... jag fattar inte att de inte skäms, att de inte tycker att det är pinsamt att de tror att de fortfarande är unga och attraktiva. Jag fattar ju att det är jag som tänker fel men det är ändå så jag känner. Äldre män med yngre kvinnor tycker jag inte är nåt problem alls - män kan ju vara attraktiva även när de är gamla, så där är det ju inte frågan om att man tror att man är nåt som man inte är.


    Det är pinsamt med äldre män också, som tror att unga kvinnor kan attraheras av dom.
  • Anonym (Äldre kvinna + ung man = coolt!­)
    Äldre 9 Feb 21:43
    #8
    Anonym (patetiskt) skrev 2019-02-09 21:37:22 följande:

    Jag är en av dem som röstade på alternativ två. Egentligen skäms jag över att jag tycker så här, för egentligen tycker jag att alla ska få bestämma själva, men går jag bara på hur jag känner så är det att jag tycker att äldre kvinnor som är med yngre män (när det rör sig om en stor åldersskillnad) är allmänt patetiska... jag fattar inte att de inte skäms, att de inte tycker att det är pinsamt att de tror att de fortfarande är unga och attraktiva. Jag fattar ju att det är jag som tänker fel men det är ändå så jag känner. Äldre män med yngre kvinnor tycker jag inte är nåt problem alls - män kan ju vara attraktiva även när de är gamla, så där är det ju inte frågan om att man tror att man är nåt som man inte är.


    haha precis som äldre kvinnor inte kan vara attraktiva som äldre!!! Vilken människosynSkrikandes Tycker det finns betydligt fler vackra kvinnor än män över 50.
  • Äldre 9 Feb 22:56
    #9
    Anonym (patetiskt) skrev 2019-02-09 21:37:22 följande:

    Jag är en av dem som röstade på alternativ två. Egentligen skäms jag över att jag tycker så här, för egentligen tycker jag att alla ska få bestämma själva, men går jag bara på hur jag känner så är det att jag tycker att äldre kvinnor som är med yngre män (när det rör sig om en stor åldersskillnad) är allmänt patetiska... jag fattar inte att de inte skäms, att de inte tycker att det är pinsamt att de tror att de fortfarande är unga och attraktiva. Jag fattar ju att det är jag som tänker fel men det är ändå så jag känner. Äldre män med yngre kvinnor tycker jag inte är nåt problem alls - män kan ju vara attraktiva även när de är gamla, så där är det ju inte frågan om att man tror att man är nåt som man inte är.


    Jag skäms att säga det men jag känner samma som du. Detta trots att jag själv är gift med en man som är drygt 17 år äldre än mig. Men just äldre kvinnor med yngre män känns larvigt och lite äckligt.

    Men rent logiskt vet jag såklart att det inte finns nån skillnad oavsett vilket av könen som är äldst.
  • Äldre 9 Feb 23:07
    #10
    Anonym (Äldre kvinna + ung man = coolt!) skrev 2019-02-09 02:58:29 följande:

    Tycker det är upp till varje människa vad de vill göra så länge det är frivilligt, men jag ser nog mer ner på äldre  män som har sex med unga kvinnor än äldre kvinnor som har sex med unga män. Båda är ganska patetiskt egentligen eftersom det handlar om rädsla för att åldras i de flesta fall. Men historiskt så har ju män tagit sig barn och unga kvinnor i alla tider och sett sig rätten till deras kroppar varför jag föraktar det mycket mer än tvärtom, eftersom unga kvinnor är mycket mera utsatta än unga män generellt och att det i grunden är en maktfaktor och ofta handlar om ofrivillig maktlöshet, bekräftelse eller fattigdom.

    En äldre kvinna med ung man är mer baserat på fri vilja och ömsesidigt nyttjande och det ser jag som ganska coolt och spännande. Dessutom har det blivit väldigt vanligt och accepterat sista åren och något man ser ofta.


    :) Bara för att jag ska förstå: Du skriver att du ser ner mer på äldre män än äldre kvinnor som har sex med yngre, men att båda är patetiska, samtidigt som du tycker det är upp till var och en, och att det egentligen är coolt med äldre kvinna + yngre man... så vilket är det? Alltså, vilken av de här lite lätt motstridiga synpunkterna skulle du säga är starkast? Jag frågar bara för att jag vill ha så tydligt resultat som möjligt - inte för att klaga på dig eller nåt :)
Svar på tråden Stor åldersskillnad