• Äldre 9 Feb 01:59
    587 visningar
    7 svar
    7
    587

    Hur gör ni för att klara av kräksjuka?

    Jag har alltid haft ångest för kräksjuka. När man är förälder har man inget val man måste ta hand om det. Hjälpa barnet/barnen, försöka stoppa smitta, försöka att inte själv bli sjuk detta med dålig sömn och väntan på inkubationstid bara för att sen höra att ännu än vända är på g i skolan. Hur gör ni? Praktiska tips, pepp eller egna erfarenheter? Tittar ni på tv medans ni vakar och vankar eller kör ni bara på som vanligt? Isolerar ni resten av familjen? Hur gör ni med matlagning?? Jag känner bara att jag helt enkelt inte orkar:(

  • Svar på tråden Hur gör ni för att klara av kräksjuka?
  • Äldre 9 Feb 07:42
    #1

    Jag brukar klara mig från smitta så jag har inga problem med att ta hand om den som är sjuk. Vi bäddar med madrasser och handdukar på vardagsrumsgolvet och låter tv:n gå hela dagarna med kräkhinkar inom räckhåll om man inte hinner till toaletten. En toalett används till de som är sjuka och alla är extra noga med att tvätta händerna. Matbiten brukar inte vara något bekymmer, vi ser till att ha typ nyponsoppa, saft, juice, chips, frukt, glass och annat lättdrucket/lättätet hemma. De som mår dåligt får försöka få i sig vad som helst de känner funkar, de som kan äta får så enkla middagar som möjligt...inte läge för storkok eller avancerad matlagning. 

  • Äldre 9 Feb 11:47
    #2

    Tack för bra tips! Och skönt att höra att fler inte orkar laga middag när det går sjuka genom familjen,

  • Äldre 9 Feb 11:54
    #3
    Lice skrev 2019-02-09 11:47:36 följande:
    Tack för bra tips! Och skönt att höra att fler inte orkar laga middag när det går sjuka genom familjen,
    Är inte det rätt självklart för alla att man har lägre ambitioner kring matlagning när man är sjuk? Sjukperioder är ju något man bara ska ta sig igenom, med minsta motståndets lag på alla punkter.
  • Sonnet
    Äldre 9 Feb 12:12
    #4

    När vår dotter var runt 1 år drabbades både hon och vi vuxna samtidigt. Det var hemskt. Vi var så totalt utslagna. Mitt i natten kände jag att min lilla tjej bajsade i blöjan, men jag klarade inte av att ta mig upp och byta förrän efter nån timme.  Med ett ettåring som klarade nada själv gav det mig kraftig ångest inför kommande sjukor, även om jag inte har så svårt för lite kräk i sig. Som tur var har vi inte varit jättesjuka exakt samtidigt mer.

    - Se till att ha ordentliga madrasskydd, ta bort tjocka svårtvättade täcken och ha filtar eller tunnare täcken.

    -Bunkra upp hemma med nypon - eller blåbärssoppa i pulverform, isglass, saft, rån/naturella kex/vitt bröd och kanske enklare mat i frysen som man bara kan värma.

    -Ha vätskeersättning hemma

    -Spara gamla glassbunkar eller liknande att ha som kräkhink, som ni bara kan slänga sen.

    -Klorinspray för att snabbt tvätta upp kräk på golv och tvätta av toaletten med.

  • Äldre 9 Feb 12:19
    #5

    Jag tjatar sönder mina barn att dom ska tvätta händerna ofta i skolan och alltid innan dom äter något. Nu är det länge sedan vi hade magsjuka. Men när vi haft magsjuka så isolerar den sig på sitt rum och har en egen toa vi andra har alltid klarat oss då. När barnen var riktigt små och kräktes där dom stod så var det alltid min man som torkade och vi tvättade sönder händerna typ, min man blev sjuk någon enstaka gång och jag har blivit smittad 1 gång på 15 år.

    Ingen med magsjuka får vara i köket

  • Äldre 9 Feb 22:10
    #6

    För det första bäddar vi alltid med bäddmadrass och plastad frotté i barnens sängar, då det stoppar upp att det går ner i den tjocka madrassen, då de oftast blir sjuka på natten och bara hinner sätta sig upp. Värst är tvätten då vi inte har egen maskin, men har löst sig hittills. Sedan finns extra bäddmadrass och lakan att tillgå såklart. Barnen har kvar sina juniortäcken/småbarnsfiltar i nödfall. De yngsta barnens sängar bäddas med dubbla lager med plastad frotté och lakan. Alternativt ett badlakan när eländet väl har börjat. 

    Om det funkar försöker vi få barnen att inte vara i ansiktet på varandra och helst inte leka för nära. Det funkar ju bäst när personen är utslagen. De har alltid egen handduk och badlakan även om det första inte alltid respekteras. Sedan får man såklart tjata om tvätt med tvål efter toabesök som vanligt.

    Vi försöker alltid ha hemma cola och blåbärssoppa för att hålla vätskebalansen. Ibland finns vätskeersättning, men den hinner oftast gå ut och går ju koka till själv.

    Just nu väntar vi in att se om tredje barnet eller vi vuxna blir sjuka. Yngste drabbades i torsdags eftermiddag, mellanbarnet klagade på ont i magen i natt och kräktes. Drabbas ingen mer hoppas vi att faran är över på måndag och att vi kan leva som vanligt igen. Än så länge verkar den vara snäll med lite magont, en kräkning och liten aptit för att äta normalt dagen efter.

    Sambon har senast vanor och påverkas minst av sömnbrist, så det drabbade barnet läggs på madrass på golvet i vardagsrummet med en hink/bytta nära.

    Mat äts det som funkar och är smidigt. Toan delas så där är det inte så mycket att göra åt, mer än rengöring såklart.

    Värst är om sambon drabbas av för stor vätskeförlust då han är stomiopererad, så det har hänt att han hamnat på sjukhus med sviktande organ för att han inte fattat allvaret och sökt i tid. Som tur är smittas han sällan av barnen utan blir sjuk när ingen annan blir det.

  • Elin P
    Äldre 9 Feb 22:21
    #7

    Jag försöker mest acceptera att det är som det är. Ibland blir man smittad och ibland klarar man sig. Har som mantra att det är ofarligt och går rätt fort över. Hade mer panik med första barnet faktiskt men har liksom vant mig nu (har tre barn). Försöker i rimlig mån skydda oss tex tvätta händerna och hålla rent. Men det är ju så otroligt smittsamt så man kan bli sjuk ändå hur man än gör. Under vinterhalvåret räcker det ju att man råkar sätta barnet i "fel" kundvagn på affären för att få hem det. Så mindfulness = acceptera läget är mitt tips.

Svar på tråden Hur gör ni för att klara av kräksjuka?