• Anonym (Sambo­proble­m)
    Äldre 9 Feb 14:24
    2147 visningar
    21 svar
    21
    2147

    Min sambo kan ej diskutera utan menar att det är bråk.

    Håller på att tappa förståndet.

    Min sambo kan ej ta en diskussion. När jag tar upp något så blir han sur och säger att jag tjatar o bråkar hela tiden. Jag anser att man måste kunna diskutera olika saker i en relation och då menar jag en diskussion inte bråk. Men vad det än är jag vill diskutera så får jag höra att jag bråkar. Jag fattar ej vi har aldrog bråkat under de 3 åren vi varit sambos enligt min menning av bråk. Men han var aldrig tidigare "bråkat" så mycket säger han om ja vill ta upp något. O jag är så jävla jobbig. Jag vet ej känns som han går in i någon försvara grej o tar allt jag säger negativt och tolkar de jag säger som han tror jag menar utan att de ej är så jag menar alls.

    Blir snart galen!!

  • Svar på tråden Min sambo kan ej diskutera utan menar att det är bråk.
  • Äldre 9 Feb 14:45
    #1

    Ni båda måste ta reda på vilka känslor som ligger bakom och föröka uttrycka dem, samt förhålla er till det. Inte så lätt alltid, men man kan inte lösa konflikter (vilket det tydligen blir) om man inte först reder ut vad det är för känslor som styr.

    Medvetenheten om detta kan leda er på rätt väg. Om man tänker så blir det lättare att mötas.

    Alltså du måste förstå vad han känner och varför. Han måste förstå vad du känner och varför.


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (...)
    Äldre 9 Feb 14:50
    #2

    Får alltid ont i magen när jag läser inlägg som dessa. Skulle aldrig klara av att bo med någon som har sånt beteende där man inte ens kan diskutera något med sin partner.  

  • Anonym (m)
    Äldre 9 Feb 14:59
    #3

    han vägrar resonera.
    Det är ett fult sätt att fortsätta göra som man vill.

  • hellot­here87
    Äldre 9 Feb 15:01
    #4

    Han låter som en omogen 15-åring, men jag gissar (tyvärr) att han är betydligt äldre än så?

  • Anonym (-)
    Äldre 9 Feb 15:03
    #5
    Anonym (Samboproblem) skrev 2019-02-09 14:24:28 följande:

    Håller på att tappa förståndet.

    Min sambo kan ej ta en diskussion. När jag tar upp något så blir han sur och säger att jag tjatar o bråkar hela tiden. Jag anser att man måste kunna diskutera olika saker i en relation och då menar jag en diskussion inte bråk. Men vad det än är jag vill diskutera så får jag höra att jag bråkar. Jag fattar ej vi har aldrog bråkat under de 3 åren vi varit sambos enligt min menning av bråk. Men han var aldrig tidigare "bråkat" så mycket säger han om ja vill ta upp något. O jag är så jävla jobbig. Jag vet ej känns som han går in i någon försvara grej o tar allt jag säger negativt och tolkar de jag säger som han tror jag menar utan att de ej är så jag menar alls.

    Blir snart galen!!


    Kan du ge ett exempel på något som du försökt ta upp och han då regerat såhär?
  • Äldre 9 Feb 15:08
    #6

    Detta att motparten tolkar in annat än vad som sägs i ett samtal beror oftast på erfarenheter, från uppväxten eller tidigare relationer. För att lära er att kommunicera på ett effektivt behöver ni kanske söka stöd för detta. Det finns hjälp att få om båda ställer upp på det.

    Det kan r.ex. vara ord, uttryck, gester, tonfall som för dig är helt normala och icke aggressiva men som för din motpart väcker djupt liggande känslor från tidigare i livet. Det är inte säkert att det är så för er, därför är det bra att få samtalsstöd.

    Kan det kanske underlätta för er om ni istället för samtal skriver brev till varandra om det ni vill/behöver diskutera. En lite klumpig metod men kanske bättre än konfliktfyllda diskussioner.

  • Anonym (Sambo­proble­m) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 16:00
    #7
    Anonym (-) skrev 2019-02-09 15:03:39 följande:

    Kan du ge ett exempel på något som du försökt ta upp och han då regerat såhär?


    Ja som idag när jag frågade en fråga hur han tänkte då vi ska ha barn o jag lämnar mina bonusbarn o hämtar varje morgon. Men ja inser att de ibland kan bli jobbigt med en nyfödd när man ej sovit en blund osv. Då kastade han i mitt ansikte..att han minsann visste att ja skulle prioritera bort de andra barnen. Ja jobbar o kör de varje dag utan problem de va ja som så de. För att ja börjar senare o jobbar 5 min från deras skolor.
  • Anonym (A)
    Äldre 9 Feb 16:03
    #8
    Anonym (...) skrev 2019-02-09 14:50:26 följande:
    Får alltid ont i magen när jag läser inlägg som dessa. Skulle aldrig klara av att bo med någon som har sånt beteende där man inte ens kan diskutera något med sin partner.  
    Håller med
  • Äldre 9 Feb 16:06
    #9

    Har det alltid varit så eller har det växt fram under relationens gång? Gäller det även diskussioner som inte rör ert liv, t ex politik eller en film ni sett?

    Som jag tolkar det har ni olika "språk" när ni samtalar och det kan som sagt bero på olika erfarenheter tidigare i livet. Han verkar låst i sitt tänkande och känner sig kanske lite underlägsen. Inte ditt fel,men det är nog du som i ett första skede behöver ändra ditt sätt att kommunicera. Linda in det du vill ha fram i beröm och bekräftelse och välj dina strider, ta bara upp sådant som verkligen är viktigt. Du ska givetvis inte lägga dig platt eller stryka medhårs i all framtid, men det är värt att prova under en övergångstid för att bryta det negativa mönster ni hamnat i.

    Läs New Dawns inlägg ovan, det var klokt.

  • Anonym (-)
    Äldre 9 Feb 16:11
    #10
    Anonym (Samboproblem) skrev 2019-02-09 16:00:45 följande:
    Ja som idag när jag frågade en fråga hur han tänkte då vi ska ha barn o jag lämnar mina bonusbarn o hämtar varje morgon. Men ja inser att de ibland kan bli jobbigt med en nyfödd när man ej sovit en blund osv. Då kastade han i mitt ansikte..att han minsann visste att ja skulle prioritera bort de andra barnen. Ja jobbar o kör de varje dag utan problem de va ja som så de. För att ja börjar senare o jobbar 5 min från deras skolor.
    Vad menar du? Hur skulle du prioritera bort de andra barnen?
Svar på tråden Min sambo kan ej diskutera utan menar att det är bråk.