• Anonym (Bonusmamma)

    Bonusföräldrar se hit behöver er synpunkt på detta "problem"!

    Hej.

    Jag är bonus mamma till 2 barn. Jag väntar nu ett gemensamt barn m deras pappa. Allt funkar bra m barnen. Jag tar dem till o från skolan varje dag då jag jobbar i samma område. Men idag så jag till min sambo att när jag fått barn o ej sovit på en hel natt kanske jag ej orkar dra upp bebisen o mig själv o fixa allt m barnen o köra dem. Detta är en tanke..jag vet ju ej hur det är att ha en bebis. Men en väninna sa när vi talade för ett tag sedan. Men du kan ju ej slita upp bebisen som sover o kanske precis somnat för att köra de andra till skolan. Jag vet ej som sagt. Tog upp detta m min sambo. Då får jag kastat i mitt huvud jag visste att det skulle bli så hör du prioriterar bort de andra barnen o kommer bara bry dig om det nya.

    Så är verkligen inte fallet och jag skulle aldrog någonsin göra så mot de andra 2 jag älskar dem som mina egna och jag är själv från skilsmässo familj o har blivit åsidosatt av min pappa o han valde de nya barnen...jag skulle aldrig göra så. Detta va en fråga en åsikt en tanke...jag gör allt hemma just nu eller har alltid varit så. Jag lämnar hämtar barnen, kommer hem lagar mat. Jag väcker den klär på dem på morgonen. Jag tvättar alla kläder o städar hemmet trots att jag med jobbar heltid. Min sambo jobbar heltid med..

    Jag vill vara veta va ni andra anser i just denna fråga m en bebis o 2 andra barn som ska till skolan?! Jag vet ju ej hur de är med en bebis. Jag har inga barn eller erfarenhet...Men är jag då orättvis?! Jag blir så ledsen när jag får kastat i ansiktet att ja prioriterar bort se andra...jag gör allt för dem alltid!

  • Svar på tråden Bonusföräldrar se hit behöver er synpunkt på detta "problem"!
  • Underhill

    Sätt/lägg den sovande bebisen i bilbarnstolen, tänker jag. Det mesta går ju om man vill. Du får känna dig fram.


    E vi överens så kör vi
  • Sharper

    Antingen får ni alltid göra så att han lämnar barnen på morgonen, eller så får du alltid göra det. Hade det varit era gemensamma barn hade du ju blivit tvungen att lämna barnen trots bebis om din man redan åkt till j8bbet? Så jag förstår inte problemet. Jag har 2 barn sen tidigare, likaså min man. Vi ser barnen som våra barn, oavsett biologiska eller inte. Jag skulle aldrig göra skillnad på dom så. Jag vet hur det är med sömnbrist då jag fick ta allt ansvar för båda barnen och hade störd nattsömn i 5 år. Ändå gången jag fick avlastning var när jag sov hos mamma och pappa, de tog den rollen barnens pappa inte tog. Det var bara att ta på den äldsta kläderna och gå till förskolan sen försöka vila under de timmarna jag var sjölv med bebis.

  • Anonym (m)

    Om han inte tar något av barnen utan du ska ha alla tre, vad kallas då hans prioriteringar?

  • Anonym (J)

    Varför ser han omsorgen om sina barn som ditt ansvar? Han är förälder till barnen och han har erfarenhet av att ha en bebis, vilket inte du har. Han har verkligen ingen rätt att bli sur på dig för att han inte insett att ni kan behöva ändra morgonrutinerna när ni får en liten.

  • Anonym (Bonusmamma)
    Sharper skrev 2019-02-09 14:55:27 följande:

    Antingen får ni alltid göra så att han lämnar barnen på morgonen, eller så får du alltid göra det. Hade det varit era gemensamma barn hade du ju blivit tvungen att lämna barnen trots bebis om din man redan åkt till j8bbet? Så jag förstår inte problemet. Jag har 2 barn sen tidigare, likaså min man. Vi ser barnen som våra barn, oavsett biologiska eller inte. Jag skulle aldrig göra skillnad på dom så. Jag vet hur det är med sömnbrist då jag fick ta allt ansvar för båda barnen och hade störd nattsömn i 5 år. Ändå gången jag fick avlastning var när jag sov hos mamma och pappa, de tog den rollen barnens pappa inte tog. Det var bara att ta på den äldsta kläderna och gå till förskolan sen försöka vila under de timmarna jag var sjölv med bebis.


    Jo jag har ju tänkte detta men om det vore våra egna barn hade de även gått i en skola när oss inte 30 min bort med bil. Det hade ju även underlättat saken. Nu är det ej så att ja säger att jag inte ska göra de för er har jag tänkt att jag ska hela tiden. Men samtidigt vi är väl 2 st om barnen. Det är ju inte bara jag eller?
  • Zombisen
    att han säger så till dig " jag visste att det skulle bli så hör du prioriterar bort de andra barnen o 
    kommer bara bry dig om det nya"
    låter som han vill verkligen ge dig skuld känslor och trycka ner dig, ist för att betesig som en vuxen man,
    en far till sina barn.
    varför kan han inte hämta och lämna barnen? spelar ingen roll om det är hans egna eller era gemensamma
    han borde kunna göra det och planera dagen efter det som så många andra män kan göra.
     
    Låter konstigt att han inte själv kom med iden att jag kan lämna på morgonen o hämta efter jobbet,
    han har nog trott du ska göra allt,
    man är 2 och bestämma hur det skulle fungera bäst för er tillsammans,
    då efter en förlossning så kanske du inte alls orkar med det du klarar av nu,
    du vet inget hur det ser ut vad som helst kan ju hända HAN borde ha haft det i planeringen
    han har ju 2 barn sen tidigare så han borde veta vad som kan hända
     
    hur mycket och vad gör han hemma? är det bara du som sköter all marksörvis + fulltids jobb?
    hur mycket tid spenderar han med sina barn annars? 
     
    jag skulle överväga på att lämna honom om han beter sig så + om han inte visar något intresse i sina barn
     
    av det som du skriver får jag uppfattningen att han ville ha en "hemma fru/mamma" 
    som sköter allt så han kan bara göra det han vill om det verkligen är så är det
    inte säkert att det blir bättre alls.
     
    fint att du tycker om dina bonus barn, och du är inte elak för att du kanske inte kommer
    orka lika mycket innan då du får barn, bebisar kan vara väldigt krävande.
    Det betyder inte att du tycker om dom mindre för att du får en egen bäbis
     
    jag tycker du ska ställa krav på att han ska hjälpa till och göra saker hemma han är vuxen
    och har ansvar därefter, han har ingen rätt att bli sur o betesig som en vuxenbäbis
     
    hoppas att allt lyckas lösa sig o bli bra för er
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (m) skrev 2019-02-09 15:02:52 följande:

    Om han inte tar något av barnen utan du ska ha alla tre, vad kallas då hans prioriteringar?


    Lite så jag känner med. Jag har ej tänkt nåt annat än att ja skall ta barnen till skolan men närmi väninna på pekade detta hon har 2 barn o jag har inte ens tänkt i dessa bannor innan. Men jag blir ändå ledsen när man får kastat i ansiktet att de minsann visste han att jag skulle prioritera bort de andra..Detta var ju inte de jag sa.
  • Sharper
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-02-09 15:15:59 följande:

    Jo jag har ju tänkte detta men om det vore våra egna barn hade de även gått i en skola när oss inte 30 min bort med bil. Det hade ju även underlättat saken. Nu är det ej så att ja säger att jag inte ska göra de för er har jag tänkt att jag ska hela tiden. Men samtidigt vi är väl 2 st om barnen. Det är ju inte bara jag eller?


    Absolut är ni två. Jag tänker mer om han åker till jobbet innan barnen ska till skolan. Om han tex börjar 7 och barnen börjar 8. Min mans barn går inte till fritids på morgonen även om min man jobbar (förr lämnade han vid 06) utan jag lämnar dom (de cyklar vid väder) till 8 när skolan börjar oavsett om mina barn ska till förskola eller inte. Hans barn blir 9 och 11 i år, mina blir 3 och 6. Åker din man så han smidigt kan lämna barnen utan att behöva gå på fritids innan ska han givetvis göra det:)
  • Anonym (Bonusmamma)
    Zombisen skrev 2019-02-09 15:18:01 följande:
    att han säger så till dig " jag visste att det skulle bli så hör du prioriterar bort de andra barnen o 
    kommer bara bry dig om det nya"
    låter som han vill verkligen ge dig skuld känslor och trycka ner dig, ist för att betesig som en vuxen man,
    en far till sina barn.
    varför kan han inte hämta och lämna barnen? spelar ingen roll om det är hans egna eller era gemensamma
    han borde kunna göra det och planera dagen efter det som så många andra män kan göra.
     
    Låter konstigt att han inte själv kom med iden att jag kan lämna på morgonen o hämta efter jobbet,
    han har nog trott du ska göra allt,
    man är 2 och bestämma hur det skulle fungera bäst för er tillsammans,
    då efter en förlossning så kanske du inte alls orkar med det du klarar av nu,
    du vet inget hur det ser ut vad som helst kan ju hända HAN borde ha haft det i planeringen
    han har ju 2 barn sen tidigare så han borde veta vad som kan hända
     
    hur mycket och vad gör han hemma? är det bara du som sköter all marksörvis + fulltids jobb?
    hur mycket tid spenderar han med sina barn annars? 
     
    jag skulle överväga på att lämna honom om han beter sig så + om han inte visar något intresse i sina barn
     
    av det som du skriver får jag uppfattningen att han ville ha en "hemma fru/mamma" 
    som sköter allt så han kan bara göra det han vill om det verkligen är så är det
    inte säkert att det blir bättre alls.
     
    fint att du tycker om dina bonus barn, och du är inte elak för att du kanske inte kommer
    orka lika mycket innan då du får barn, bebisar kan vara väldigt krävande.
    Det betyder inte att du tycker om dom mindre för att du får en egen bäbis
     
    jag tycker du ska ställa krav på att han ska hjälpa till och göra saker hemma han är vuxen
    och har ansvar därefter, han har ingen rätt att bli sur o betesig som en vuxenbäbis
     
    hoppas att allt lyckas lösa sig o bli bra för er
    Jag jobbar heltid plus varannan helg. Så runt 120% han arbetar heltid 6.30-16 jag 7.30-16 o varann helg när vi har barnen tyvärr 6-11.30 jag lagar all mat ,städar o tvättar. Jag har ej något emot det men jag känner väl att de känns taskigt elakt att istället kasta i mitt ansikte att han visste detta...jag känner väl även att de är orättvist att säga så när jag gör de mesta i hemmets vrå med. Men som ovan skrev hade de vart mina barn hade ja ju vart tvungen men samtidigt då hade de ej gått i skolan 20 min isch m bil från vår bostad.jag vet ej men de känns bara så elakt. Jag blir bara så ledsen för jag var ej menat att prioritera bort dem eller liknande. Utan kanske få lite förståelse i de hela.
  • erikaABC

    Jag blir bekymrad över din situation. Det finns studier som visar att den som mår alla sämst i nya familjekonstellationer är just bonusmamman.
    Mitt bästa råd till dig ts är att ni redan nu söker familjerådgivning så att ni får hjälp. Jag tycker inte det låter klokt att det är du som tar hand om hans barn.
    När jag fick mitt första barn var jag så trött att jag inte ens kan beskriva det. Aldrig att jag hade orkat lämna och hämta ungar. Och en annan sak: när man får barn blir man mycket starkare som person, man blir en lejonmamma som ska se till sitt eget barns behov. Nu kan folk köra med dig för du åsidosätter dina egna behov. Både du och han kommer få en chock när du kommer agera mycket starkare och inte åsidosätta ditt barns behov för att tillfredsställa din man.  

Svar på tråden Bonusföräldrar se hit behöver er synpunkt på detta "problem"!