• pinglan137

    Vad hade ni gett för råd till er dotter?

    Min dotter är 15 år varit tillsammans med en kille som är lika gammal. Dom har hängt ihop lite mer än 1 år.

    Saken hör till den att min dotter hade/har en killkompis som hon kände innan hon träffade sin nuvarande.

    Först hängde dom ett stort gäng men ju mer tiden gick så märkte jag att hennes pojkvän började bli kontrollerande. Han hittade fel på hennes tjejkompisar och den här killkompisen fick hon inte sms el prata med helt plötsligt för att han strular runt och har pratat med min dotter om tjejer han är inte av. Som kompisar gör.

    Eftersom pojkvännen förbjöd kontakt med killkompisen så började hon sms och prata och träffa kompisen i "smyg" som kompisar. Detta har kommit fram och pojkvänner säger att hon måste välja mellan dom? Pojkvännen har även ett hett humör vilket är oacceptabelt enligt mig.

    Saken är den att hon börjat få känslor för kompisen.

    Hur hade ni stöttat er dotter i det här?

    Fel att ljuga och gå bakom ryggen samtidigt som jag utifrån ser det som att hade pojkvännen aldrig förbjudit henne kontakt hade hon inte smygit med allt.

    Råd tack!

  • Svar på tråden Vad hade ni gett för råd till er dotter?
  • Meriall

    Sagt att ja det är fel att ljuga och att hon borde stått upp för sig själv och inte accepterat att hon inte fick träffa kompisen. Utan träffat ändå och låtit hennes pv fått veta det. Inte låtit sig bli kontrollerad och känt att hon behövde gå bakom ryggen. För gå bakom ryggen är fel.

    Men nu blir ju rådet att avsluta för hon gillar ju kompisen nu. Och att vara kompis med någon hon gillar låter inte snällt mot hennes pv hursom.

  • fluu

    Jag hade försökt med alla medel att få dottern att se hur kontrollerande pojkvännen är redan i så unga år. Jag hade talat om att det börjar där och vad det så ofta leder till.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • v i r r a

    Jösses. Den pojkvännen hade inte varit välkommen i vårt hem. Flickans lögner är inte problemet här. Lögnerna är ett symptom på en skadlig relation.

    Jag hade förmodligen gjort vad jag kunnat för att få dottern att se det farliga. Jag hade låtit henne läsa på om varningssignaler och tidiga tecken på kontrollerande beteenden. Jag hade jobbat på att stärka dottern och ingjutit styrka, självsäkerhet och kraft att avsluta redan vid de första tecknen till kontrollerande beteende från killen.

  • pinglan137

    Tack för era råd och svar. Jag har pratat mycket med henne om detta kontrollerande beteendet och hans temperament. Jag har pratat med hans mamma också om detta. Han "hotar" henne ofta att om han lämnar henne så kommer han skära sig el ta livet av sig. Hon har pratat med psykolog om detta. Jag har verkl försökt att dom ska bryta upp men dom faller alltid tillbaka. . Dom går i samma klass så dom ses varje dag.

  • Cereal Killer
    Meriall skrev 2019-02-09 17:14:26 följande:

    Sagt att ja det är fel att ljuga och att hon borde stått upp för sig själv och inte accepterat att hon inte fick träffa kompisen. Utan träffat ändå och låtit hennes pv fått veta det. Inte låtit sig bli kontrollerad och känt att hon behövde gå bakom ryggen. För gå bakom ryggen är fel.


    I det här fallet hade jag aktat mig för att skuldbelägga dottern. Snacket om att lögner är fel kan man ta i något annat sammanhang, här är prio 1 att flickan tar sig ur en relation med en dålig kille och då gäller det att vara lite listig och skapa en allians med henne.

    Jag tror att hon måste få känna att beslutet ligger hos henne och att du stöttar henne oavsett vad hon väljer. Känner hon att du försöker bestämma över henne så finns det risk att hon gör tvärtom i ren trots. Sätt er ned, prata, ställ frågor och försök låta henne resonera sig fram till rätt beslut på egen hand. 
  • pinglan137

    Det är d jag e orolig för om jag förbjuder henne så e d risk att hon träffar honom i smyg och då har jag ingen koll alls...Hon säger att hon tycker om honom och jag vet att han är manipulerande mot henne.

  • pinglan137

    Det är d jag e orolig för om jag förbjuder henne så e d risk att hon träffar honom i smyg och då har jag ingen koll alls...Hon säger att hon tycker om honom och jag vet att han är manipulerande mot henne.

  • Meriall
    Cereal Killer skrev 2019-02-09 19:00:54 följande:

    I det här fallet hade jag aktat mig för att skuldbelägga dottern. Snacket om att lögner är fel kan man ta i något annat sammanhang, här är prio 1 att flickan tar sig ur en relation med en dålig kille och då gäller det att vara lite listig och skapa en allians med henne.

    Jag tror att hon måste få känna att beslutet ligger hos henne och att du stöttar henne oavsett vad hon väljer. Känner hon att du försöker bestämma över henne så finns det risk att hon gör tvärtom i ren trots. Sätt er ned, prata, ställ frågor och försök låta henne resonera sig fram till rätt beslut på egen hand. 


    Jo man kan lägga fokus på att ta sig ur relationen och prata om lögnerna sedan.

    Varför jag ändå tycker lögner är viktigt är för att de flyttar från vad som är okej för en person, dess egna moraliska gräns. Hon ljög säkerligen pga den dåliga relationen men pga att hon ljög nu så kommer hon ha lättare att ljuga om andra saker i nästa relation som kanske inte alls är destruktiv. Och då kan den relationen ta skada av det.
  • trollhona
    pinglan137 skrev 2019-02-09 17:10:23 följande:

    Min dotter är 15 år varit tillsammans med en kille som är lika gammal. Dom har hängt ihop lite mer än 1 år.

    Saken hör till den att min dotter hade/har en killkompis som hon kände innan hon träffade sin nuvarande.

    Först hängde dom ett stort gäng men ju mer tiden gick så märkte jag att hennes pojkvän började bli kontrollerande. Han hittade fel på hennes tjejkompisar och den här killkompisen fick hon inte sms el prata med helt plötsligt för att han strular runt och har pratat med min dotter om tjejer han är inte av. Som kompisar gör.

    Eftersom pojkvännen förbjöd kontakt med killkompisen så började hon sms och prata och träffa kompisen i "smyg" som kompisar. Detta har kommit fram och pojkvänner säger att hon måste välja mellan dom? Pojkvännen har även ett hett humör vilket är oacceptabelt enligt mig.

    Saken är den att hon börjat få känslor för kompisen.

    Hur hade ni stöttat er dotter i det här?

    Fel att ljuga och gå bakom ryggen samtidigt som jag utifrån ser det som att hade pojkvännen aldrig förbjudit henne kontakt hade hon inte smygit med allt.

    Råd tack!


    Men jisses, om han är kontrollerande när han är 15 hur tror du då han kommer vara som 18, 21, 25 30? Jag skulle råda din dotter att göra slut med denna kille. Han låter inte bra för henne.
    Sedan kan hon fritt få utforska de känslor hon har för sin kompis utsn skuld.
  • fluu
    pinglan137 skrev 2019-02-09 18:53:21 följande:

    Tack för era råd och svar. Jag har pratat mycket med henne om detta kontrollerande beteendet och hans temperament. Jag har pratat med hans mamma också om detta. Han "hotar" henne ofta att om han lämnar henne så kommer han skära sig el ta livet av sig. Hon har pratat med psykolog om detta. Jag har verkl försökt att dom ska bryta upp men dom faller alltid tillbaka. . Dom går i samma klass så dom ses varje dag.


    Varningsklockor big time! Du måste få dottern att förstå att hon måste ta vara på SIG och inte falla för alla hans strategier att kontrollera henne. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Bort)

    Hade flyttat till andra sidan landet om det hade krävts för att få bort henne från en sådan kille. Alla medel tillåtna.

Svar på tråden Vad hade ni gett för råd till er dotter?