• Äldre 10 Feb 08:19
    2608 visningar
    0 svar
    0
    2608

    Upp massor av kortison - hur bäst gå ned?

    Jag vet att det finns andra diskussioner om detta men tyckte det var bättre att skapa en egen tråd:

    Jag har haft problem med vikten i hela mitt vuxna liv (har precis fyllt 50). Jag bantade första gången när jag var 16. Gick ned 14 kg på tre månader och höll vikten i ca ett år innan jag började gå upp igen. Så där höll det på i många år. Jag bantade, gick upp, bantade igen, osv. Jag prövade allt från Atkins till Viktväktarna till Rigshospitalets diet för att bara nämna några exempel.

    När jag var 30 diagnosticerades jag med en sköldkörtelsjukdom (Hashimotos) vilket inte gjort det lättare att hålla vikten precis. Jag har fortsatt pendla i vikt och ätit olika doser av Levaxin (som mest 200 mcg/dag). 

    För tre år sedan fick jag veta att jag hade pre-diabetes (insulinresistens). Läkaren ville skriva ut Metformin men när jag läste om biverkningarna bestämde jag mig för att pröva ett naturligt alternativ - berberin. Det hade börjat skrivas massor om det preparatet och hur det i många studier visat sig vara lika effektivt som Metformin (men säkrare).

    Vid den här tidpunkten vägde jag det mesta jag någonsin vägt - 101.5 kg till mina 1.73 cm (det lägsta jag v'ägt i vuxen ålder är 65 kg). Jag började ta berberine, 500 mg tre gånger om dagen i samband med måltid. Och började gå ned i vikt, utan portionskontroll eller försakelser. Efter sex månader var jag nere på 73 kg vilket jag trivdes bra med och alla sa att jag inte skulle gå ned mer för då skulle jag bli för smal i ansiktet. Det var underbart att kunna ha kläder jag inte kunnat ha innan och skänka bort mina gamla tält.

    I höstas fick jag äta kortison en kortare period pga inflammation. Jag började med 1 g/dag i droppform och gick sedan över till tabletter - 100 mg i en vecka, sedan 80 i en vecka, och därefter 20 mg mindre varje vecka tills jag helt slutat efter totalt sex veckor.

    På dessa sex veckor gick jag upp otroliga 15 kg, och sedan dess sitter de som berget. Jag minns att jag konstant var hungrig under tiden jag åt kortison, så jag åt säkert mer än jag brukar även om jag försökte ha koll på vad jag stoppade i mig. Men 15 kg på sex veckor, det är ju nästan +3 kg i veckan...och motsvarar ca tre klädstorlekar.

    Nu är min garderob full av kläder som satt snyggt i somras men nu sitter som korvskinn eller inte går på mig överhuvudtaget.

    Jag har läst en del om kortison och viktökning, och förstått att det är vanligt att gå upp i vikt av medicinen. Det som oroar mig är vissa uppgifter jag hittat om att viktökningen skulle vara permanent pga att ämnesomsättningen och elektrolytbalansen i kroppen rubbas permanent av kortison...jag kan köpa det vid mångårigt kortisonintag, men sex veckor...?!

    Jag blev inte svullen i ansiktet, utan så gott som all övervikt lade sig på mage och höfter.

    Nu har min aptit normaliserats, men vikten rör sig inte.

    Jag måste nu ta tag i problemet och åtminstone försöka gå ned i vikt. Jag väger i dagsläget 88 kg och trivs inte alls med mig själv.

    Jag försökte med LCHF för några år sedan innan jag började med berberin, men jag tyckte inte alls om metoden. Jag hade läst på ordentligt innan och bland annat fått veta att det är bättre att satsa på fettkällor som ägg och majonnäs snarare än grädde och yoghurt som kan trigga sug. Vidare att det är vanligt att må sämre innan kroppen ställer om sig till fettdrift och att det bara handlar om att stå ut, så kommer kroppen snart att börja bränna fett.

    Men för mig funkar det inte alls så. Kanske för personer som inte är sönderbantade, eller också spelar blodgruppsteorin i viss mån in (jag har blodgrupp A vilken enligt kostrådgivaren Ulrika Davidsson inte mår optimalt på LCHF). Vidare tyckte jag inte alls att fett ledde till ökad mättnad och fick mig att äta mindre. Tvärtom. En frukost på två skivor rågbröd med ett kokt ägg håller mig mätt längre än en omelett på tre ägg och bacon. Och jag tycker att kokt potatis mättar väldigt bra - betydligt bättre än zucchinipasta och blomkålsmos och annat som förespråkas inom LCHF.

    Jag har börjat fundera över om GI kunde vara något för mig, dvs äta en del kolhydrater vilket jag upplever mig må bra av och hålla mig mätt på, men välja långsamma sådana och hålla nere på fettintaget?

    Men antagligen spelar den totala kalorimängden trots allt in, tvärtemot vad som hävdas inom LCHF- rörelsen. Så jag har börjat fundera över om jag skulle kunna kombinera GI-tänk med Viktväktarna? VV och LCHF funkar inte alls ihop då fett ger så många points att man inte får plats med något annat i sin dagliga budget, men många livsmedel som hör hemma inom GI, som rotfrukter och baljväxter, är numera nollpointsare inom VV. Jag har läst om deras nya kostprogram, och numera är det många livsmedel som ger noll points och inte bara grönsaker och vissa frukter som förr. 

    Eller kan det vara så att för vissa funkar viktnedgång utan kaloriräkning, bara de undviker vissa livsmedel, medan andra måste ha koll på kaloriintaget också oavsett vad de äter...? Visst finns det en teori som går ut på att en kropp som utsatts för många bantningskurer blir otrygg och lagrar fett som en överlevnadsstrategi, vilket skulle förklara varför det blir svårare att gå ned i vikt med åren. Men faktum är att jag aldrig lyckats gå ned i vikt utan att räkna kalorier, och med VV verkar det lättare än med många andra metoder just därför att så många livsmedel numera ger 0 points och därmed inte behöver vägas.

    Jag undviker helst lättprodukter, men det går ju att använda helfeta produkter inom VV också men i  mindre mängd. Å andra sidan tycker jag inte om mat som simmar i fett, så där ser jag inga problem.

    Sedan är det ju så att det är en sak att gå ned i vikt och en helt annan sak att hålla den nya vikten. Många som är kritiska till VV hävdar att de skapar jojobantare. Men är det så? Det finns ju ett jämviktsprogram som man ska följa efter avslutad viktminskning.

    Någon som prövat VV:s nya kostprogram med lyckat resultat, eller andra förslag på hur man kan bli av med överflödskilon orsakade av kortisonbehandling? Särskilt intresserad är jag av vilka erfarenheter andra med sköldkörtelsjukdom har.

    Jag har f ö läst att man inte ska äta berberin oavbrutet då det tydligen belastar levern, så har bestämt mig för att göra ett uppehåll. Dessutom verkade det sluta fungera i samband med kortisonbehandlingen...

Svar på tråden Upp massor av kortison - hur bäst gå ned?