• Anonym (H)

    Brukar du, kvinna, "avväpna" mannen för att få honom att bli känslig och svag?

    Förstår inte. Varför behöver man få hårda killar mjuka för att avvärja inviter? Kan dessa killar inte ta ett vanligt nej alltså? Jag tycker att det låter som en väldigt konstig taktik att börja lära känna en person i syfte att våga säga att man inte vill lära känna personen. Jag misstänker att du missförstått nåt, eller att jag imte alls förstår vad du menar.

  • Anonym (H)
    Anonym (Manipulation) skrev 2019-02-10 10:56:31 följande:

    Det var ju ingen svarande här som riktigt förstod frågan.


    Nej. Den var svår attt förstå. Du kanske kan förklara lite bättre?
  • Anonym (H)
    Anonym (Manipulation) skrev 2019-02-10 11:12:09 följande:

    Vet inte riktigt vad som ligger i betydelsen, om det är något som jag inte hört talas om. Men jag tänker på en viss typ av kvinnor/tjejer som tycker om att "leka psykologer" med män, som ska plocka fram den där "fina killen innerst inne" som de tror att han är. Sedan när hon fått honom tillräckligt mör så säger hon bye bye, och "du hittar säkert någon du med ska du se". Då har hon slagit två flugor i en smäll. Hon har både "avväpnat" honom och lämnat honom ensam och olycklig. Förstår någon bättre hur jag menar nu?


    Vad skulle vara tjejens drivkraft att göra så? Varför skulle hon inleda en relation och vilja plocka fram den fina killen om hon inte är intresserad?

    Visst finns det tjejer som vill omvandla tuffa killar och känna att de är de enda som förstår honom (något av en romantisk klichè), men det brukar ju grunda sig i intresse och attraktion för killen i fråga. Varför hon skulle anstränga sig om hon inte ens är intresserad förstår jag inte.

    Låter mer som att hon var intresserad först och sen insåg att han inte var så intressant när hon väl lärt känna honom än att hon aktivt skulle ha lärt känna honom i syfte att dissa honom. Precis som alltid när man dejtar, en person kan verka vara jätteintressant först men efter ett tag visar sig personen inte vara det. Kanske kan vara extra vanligt bland tuffa tystlåtna killar. Då är det ju lätt att skapa sig en fantasibild av hur personen är (eftersom han inte visar det) och när man väl lärt känna varandra (vilket kan ta tid om den ene är tystlåten) så inser man att bilden man hade inte alls stämde och personen är ointressant/oattrajtiv och man går vidare.

    Jag tycker att det verkar mer sannolikt att tjejen upptäckt att killen när hon väl lärt känna honom inte var så attraktiv som hon först trodde, än att hon skulle ha ansträngt sig för att lära känna honom i syfte att dissa honom och "lämnat honom ensam och olyckligt". Vsd skulle motivet till nåt sånt komplicerat beteende vara?

    Sen finns det förstås både män och kvinnor som föredrar att jaga och gillar svårflirtade personer och tröttnar snabbt när den andra väl visar i ntresse. Man brukar ju mer prata om killar som gör så ,en givetvis finns det även tjejer som är likadana. Men i de fallen är "jägaren" ändå genuint i tresserad i början, men tappar i tresset sen så det verkar inte heller vara vad du är ute efter.

    Nej, jag förstpr fortfarande inte riktigt, tycker att det låter som en långsökt förklaring på ett beteende som med största sannolikhet har en mycket enklare och rimligare förklaring.
  • Anonym (H)
    Anonym (Toffel) skrev 2019-02-10 11:57:00 följande:

    Svaret är enkelt. Kvinnan vill vara den som bestämmer i förhållandet. Då känner hon sig trygg.


    Men enligt ts vill hon ju inte ens ha ett förhållande, så det kan ju inte heller vara en drivkraft i ts scenarie.
  • Anonym (H)
    Anonym (Toffel) skrev 2019-02-10 11:46:02 följande:

    I min familj och bland vänner och bekanta har kvinnorna med liknande metoder som TS beskriver  gjort männen till tofflar. Kvinnorna styr och ställer och männen jamsar med. Mitt ex höll på likadant och håller fortfarande på när vi träffas och då blir jag påmind om varför jag skilde mig. 

    De kvinnorna är trygghetsknarkare och kontrollfreak i olika grad. Allt skall vara på deras villkor. De skall ha uppvaktning, bekräftelse etc och mannen skall ta hänsyn till henne i alla sammanhang. Det omvända gäller dock inte. Att kvinnorna pratar om hur oduglig mannen är ses snarare som att de är starka och frigjorda.


    Men vad har drrta med det ts eller för den delen jag, skrev att göra. Han skrev ju att tjejen vill få killen att öppna upp sig i syfte att sen göra slut med honom. Hon vill attlså inte ha en relston med honom enligt ts. Att saker ska vara på den enes villkor i en relation är säkert en i tressant diskussion men har väl inget med vad ts skrev att göra?

    Jag förstår inte varför man skulle aktivt börja lära känna en person och få denna att öppna upp sig och bli kär i syfte att göra slut. Varför skUlle någon anstränga sig för det?
  • Anonym (H)
    Anonym (Toffel) skrev 2019-02-10 11:46:02 följande:

    I min familj och bland vänner och bekanta har kvinnorna med liknande metoder som TS beskriver  gjort männen till tofflar. Kvinnorna styr och ställer och männen jamsar med. Mitt ex höll på likadant och håller fortfarande på när vi träffas och då blir jag påmind om varför jag skilde mig. 

    De kvinnorna är trygghetsknarkare och kontrollfreak i olika grad. Allt skall vara på deras villkor. De skall ha uppvaktning, bekräftelse etc och mannen skall ta hänsyn till henne i alla sammanhang. Det omvända gäller dock inte. Att kvinnorna pratar om hur oduglig mannen är ses snarare som att de är starka och frigjorda.


    Men vad har drrta med det ts eller för den delen jag, skrev att göra. Han skrev ju att tjejen vill få killen att öppna upp sig i syfte att sen göra slut med honom. Hon vill attlså inte ha en relston med honom enligt ts. Att saker ska vara på den enes villkor i en relation är säkert en i tressant diskussion men har väl inget med vad ts skrev att göra?

    Jag förstår inte varför man skulle aktivt börja lära känna en person och få denna att öppna upp sig och bli kär i syfte att göra slut. Varför skUlle någon anstränga sig för det?
  • Anonym (H)
    Anonym (Toffel) skrev 2019-02-10 12:09:28 följande:

    Det är väl precis så många relationer fungerar. Kvinnan blir kär i en man som är självsäker, positiv och har humor. Efter några år har han blivit en ointressant toffel och då gör hon slut för att hitta nästa vildhingst att rida in.


    Men då blir hon ju inte ihop med honom i syfte att göra slut? Då är hon ju intresserad först och tröttnar efter ett tag?

    Nej jag förstår fortfarande inte vad ts menar. Tex varför man skulle föesöka få tuffa killar att mjukna genom att lära känna dem i syfte att avvärja inviter. Låter väldigt motsägelsfullt. Carför skulle man försöka lära känna en person i syfte att tala om att man inte är intresserad? Låter som en extremt hotfull person om man måste ta till såna åtgärder för att mannen ska "acceptera att hans inviter inte leder nån vart". Borde ju räcka att säga nej och låta bli att prata med den ointressant karln från början.

    Det du skriver om känns som ett helt annat ämne än det ts skriver.
  • Anonym (H)
    Anonym (Toffel) skrev 2019-02-10 12:23:49 följande:

    Det han beskriver är inget annat än kvinnans sätt att utöva makt genom manipulation vilket beskrivs bra i inlägg #22.


    Du kör en parallell diskussion för att få säga ditt mantra?

    Det jag undrar är: om person A och person B träffar varandra. Person B är intresserad men inte person A. Istället för att säga att hon inte är intresserad måste person A först låtsas att hon är intresserad så att person B öppnar upp sig och blir svag, annars accepterar person B inte att hans inviter inte leder nÅn vart.

    Det är ju det som står i ts, vad jag kan läsa ut. Det låter heltknäppt för mig. Dels låter osannolikt att det skulle vara ett effektivt sätt att bli av med en hotfull person på och dels låter det väldigt tidskrävande.

    Jag tror att det är mer sannolikt att om A väljer att lära känna B och ställer frågor och får honom att öppna upp sig gör hon det för att hon är intresserad. Om hon sen gör slut/det inte leder till nåt tror jag att det är för att hon tröttnat av en eller annan anledning, kanske var person B inte den hon först trodde osv, kanske stämmer din skruvade teori om makt eller så är det nåt annat.

    Jag tror inte att det beror på att A inte var intresserad av B från början men la ned en massa tid och energi på att lära känna honom bara för att så gärna skulle vilja säga nej till honom.

    Jag tror alltså att ts tolkar orsakssambanden fel.
  • Anonym (H)
    Anonym (Toffel) skrev 2019-02-10 12:40:51 följande:

    Om hon har avväpnat honom och har hållhakar har hon tagit makten och då håller han sig på sin kant.

    Allt handlar om makt.


    Så tjejer inleder en massa relationer med män som de finner oattraktiva bara för att det ger dem makt att göra slut sedan?

    Hur kommer delen med att hon gör så för att killen ska förstå att hans inviter inte leder nån vart i detta? Är hon alltså rädd för övergrepp om hon säger nej tack och väljer att säga ja och bli ihop med en oattraktiv man för att slippa övergrepp och "avvärja inviter" som ts skriver? Och hon känner makt genom att göra så?

    Menar ni alltså att tjejer upplever er så hotfulla att de behöver ta till drastiska åtgärder för att ni ska förstå att inviterna inte leder nån vart och för att avvärja inviter ?
  • Anonym (H)
    Anonym (Manipulation) skrev 2019-02-10 12:57:45 följande:

    Det är sådana killar som det heter idag att de blir "friend-zonade" och knappt ens det. Men det kanske är som någon annan svarade i tråden, att det först fanns ett intresse hos henne men att hon sedan tyckte han blev mer ointressant. Jag har sett det flera gånger iallafall. Hur tjejer försöker "prata en kille tam" genom att ha djupare diskussioner med honom. Det behöver inte ha varit att killen är på något vis farlig, men killar som är desperata efter kärlek kan bete sig framfusigt och obetänksamt och att vissa tjejer med "psykologisk duperingsmetod" då försöker lugna ner killen genom att prata med honom om personliga saker för att han ska mjukna och sänka garden. Jag själv har varit utsatt för 5 sådana tjejer/kvinnor.

    Minns när jag var i 18-19-års åldern hur jag och en tjej satt och pratade om allt möjligt i ca 6 timmar, visserligen var vi båda aningen berusade men vi pratade förtroligt om personliga saker, fast det var mest jag som lämnade ut mig. Men så visar det sig att hon inte ville göra något mer än bara prata. 6 timmar lämnade jag alltså ut berättelsen om mitt liv i förtroende till en tjej jag inte kände innan. Hur ska jag tolka det?

    En annan kvinna var lite mer tydligt utstuderad och gillade att dribbla med killar fram och tillbaka, dvs för att ena stunden få dem att tro att det var något på gång, och andra stunden bli mer reserverad och kall. Hon höll på sådär med varenda kille hon pratade med. Visade lite mer hud ena stunden för att andra stunden dra för kläderna. Jag är övertygad om att de flesta vet vad för sorts person det rör sig om och har stött på sådana i sina liv.

    Finns fler exempel men tar dessa två nu.


    Jag tror att du ska tolka det som att hon tyckte att du var intressant att prata med. Om hon var intresserad av mer är ju svårt att veta då du inte berättar vad som hände sen. Att hon skulle pratat med dig i sex timmar i syfte att göra dig sårbar och dissa dig låter väldigt osannolikt. Mest sannolikt att hon var berusad och tyckte att de var intressant att prata med. Och vare sig mer eller mindre än så.

    I första stycket skriver du alltså om tjejer som försöker prata med killar som är för på för att de ska bli mindre på och därmed mindre jobbiga för tjejen? Kan ju tycka att det är olyckligt om tjejerna känner att det är deras ansvar att lugna ned gränslösa killar men annars förstår jag inte riktigt problemet. Om du har varit med om detta fem gånger, har du ingen tanke på att ändra ditt beteende och bli mindre framfusig och obetänksam?

    Att det finns folk som spelar svårflirtade som du skriver i sista stycker är väl heller inget nytt. Finns både män och kvinnor som gör. Handlar väl kanske dels om osäkerhet och dels om att det kanske funkar.

    Jag ttcker alltså att det verkar som tre väldigt olika saker som du skriver om. Vad är det som du funderar på egentligen?
Svar på tråden Brukar du, kvinna, "avväpna" mannen för att få honom att bli känslig och svag?