• Äldre 10 Feb 13:12
    651 visningar
    16 svar
    16
    651

    VIKTIGT TILL NYBLIVNA SVÄRMÖDRAR

    Hej!
    Har 2 döttrar som alltid tränat mycket och ätit därefter.
    Nu har dom träffat pojkvänner och jösses vad mat det går.

    Vill uppmana andra svärmödrar till att laga massor av mat.
    Umgicks mycket med killar när jag var yngre och många av dom kom hem till min mamma på förmiddagen och bad om mat för det fanns aldrig tillräckligt hos flickvännerna.
    1 hårt tränande grabb äter lätt 2-3 hamburgare eller 2 karreskivor. 
    Har man bara normalätande döttrar så kan det vara svårt att förstå hur mycket en tränande grabb faktiskt behöver.
    Ville bara dela med mig så grabbarna slipper gå hungriga Cool

  • Svar på tråden VIKTIGT TILL NYBLIVNA SVÄRMÖDRAR
  • Äldre 10 Feb 13:19
    #1
    +1

    Ja, för det är ju varje kvinnas plikt att försörja andras söner ...

  • Äldre 10 Feb 13:24
    #2
    myskmalva skrev 2019-02-10 13:19:16 följande:

    Ja, för det är ju varje kvinnas plikt att försörja andras söner ...


    Fast självklart vill man ju inte att grabbarna ska gå hungriga.
    Följden blir kanske att dom inte kommer till oss utan bara är hos killarna. Jag vill att alla ska känna sig välkomna i mitt hus och då ingår att man får mat man blir mätt av och sover gott.
    Skulle skämmas ihjäl om jag fick reda på att någon gick hungrig från vårt matbord.
     
  • Äldre 10 Feb 13:35
    #3
    +2
    Linda5 skrev 2019-02-10 13:24:54 följande:
    Fast självklart vill man ju inte att grabbarna ska gå hungriga. Följden blir kanske att dom inte kommer till oss utan bara är hos killarna. Jag vill att alla ska känna sig välkomna i mitt hus och då ingår att man får mat man blir mätt av och sover gott. Skulle skämmas ihjäl om jag fick reda på att någon gick hungrig från vårt matbord.  

    Självklart ser man till att önskade middagsgäster får äta sig mätta, men det gäller oavsett vilket kön man har och vilken relation man har till gästerna. Om tonårspojkar får så lite mat att de behöver gå till kompisar för att äta så är det deras föräldrar som har svikit, inte deras svärmödrar.
  • Äldre 10 Feb 13:41
    #4
    myskmalva skrev 2019-02-10 13:35:45 följande:

    Självklart ser man till att önskade middagsgäster får äta sig mätta, men det gäller oavsett vilket kön man har och vilken relation man har till gästerna. Om tonårspojkar får så lite mat att de behöver gå till kompisar för att äta så är det deras föräldrar som har svikit, inte deras svärmödrar.
  • Äldre 10 Feb 13:44
    #5
    myskmalva skrev 2019-02-10 13:35:45 följande:

    Självklart ser man till att önskade middagsgäster får äta sig mätta, men det gäller oavsett vilket kön man har och vilken relation man har till gästerna. Om tonårspojkar får så lite mat att de behöver gå till kompisar för att äta så är det deras föräldrar som har svikit, inte deras svärmödrar.
    Men när dom är hemma hos sig får dom ju ordentligt med mat.
    Min uppmaning var när dom är hemma hos sina flickvänner.
    Hos oss är dom oftast på helgerna och då funkar det inte med 2 små baguetter och ett glas juice till frukost. 
  • Äldre 10 Feb 14:23
    #6

    Vilken rolig tråd!
    Lär pojkarna att ta ansvar för sin egen hunger och mat. Det ska inte läggas över på någon kvinna.
    Man äter ordentligt hemma. Man svullar inte när man är gäst hos någon. Och man äter sig definitivt inte mätt på kött hemma hos andra.
    Killen kan ju ta med sig ett bröd och säga till värdpersonen "Får jag bidra till måltiden?" eller något liknande. Sedan äter han av brödet för att bli mätt.

  • Äldre 10 Feb 14:29
    #7

    Kallar unga killar verkligen sina flickvänners mammor för svärmor?

    När blir du svärmor TS ? Efter en dejt?

  • compli­cit
    Äldre 10 Feb 14:42
    #8

    Är det bara kvinnors ansvar att laga mat åt andras barn? Varför "svärmödrar" och inte "svärföräldrar"?

  • compli­cit
    Äldre 10 Feb 14:44
    #9

    Dessutom tycker jag att man som gäst äter en normal portion, då blir man mätt tillräckligt länge för att klara sig tills man kommer hem om man nu behöver så extremt mycket mat.

  • Äldre 10 Feb 15:37
    #10

    Spännande vändning och tolkning av min tråd Kyss
    Min tanke var bara att upplysa familjer med döttrar att grabbar äter en hel del mer.
    Viste inte riktigt vilken rubrik som passade men uppenbarligen var det fel val.
    Heter kanske inte svärmödrar till ungdomar, I vår familj gör jag all mat och mannen all disk därför blev formuleringen sådan.
    Mitt mål är ALLTID att ALL ska äta sig mätta när dom är hos oss. Skulle aldrig drömma om att någon skulle ta med sig mat hit. Döttrarna får ju mat av grabbarnas föräldrar när dom är där.
    Vad ledsamt att så många inte är mer gästvänliga än vad man kan läsa här.
    Till oss kommer det ofta ungdomar och bara tittar förbi eller tar en kopp kaffe, våra döttrar är inte alltid hemma utan dom bara tittar förbi.
    Känner mig väldigt privilegierad att ha den kontakten med ungdomar i mina döttrars  umgänge. 

  • Äldre 10 Feb 15:42
    #11
    complicit skrev 2019-02-10 14:44:45 följande:

    Dessutom tycker jag att man som gäst äter en normal portion, då blir man mätt tillräckligt länge för att klara sig tills man kommer hem om man nu behöver så extremt mycket mat.


    Fast jag ser dom inte som gäster. Om dom kommer fredag eftermiddag och stannar till söndag kväll.
    Är iväg och tränar på lördag förmiddag sen har match på söndagen, då måste dom ju äta ordentligt.
    Det som för en kontoristtjej är en normalportion är ju inte en normalportion för en hårt tränande kille. 
    Var lite det jag ville få fram med tråden att man inte kan jämföra sig själv/sin dotter med en tränande kille.
  • Äldre 10 Feb 16:47
    #12
    Linda5 skrev 2019-02-10 15:37:22 följande:

    Spännande vändning och tolkning av min tråd 

    Min tanke var bara att upplysa familjer med döttrar att grabbar äter en hel del mer.

    Viste inte riktigt vilken rubrik som passade men uppenbarligen var det fel val.

    Heter kanske inte svärmödrar till ungdomar, I vår familj gör jag all mat och mannen all disk därför blev formuleringen sådan.

    Mitt mål är ALLTID att ALL ska äta sig mätta när dom är hos oss. Skulle aldrig drömma om att någon skulle ta med sig mat hit. Döttrarna får ju mat av grabbarnas föräldrar när dom är där.

    Vad ledsamt att så många inte är mer gästvänliga än vad man kan läsa här.

    Till oss kommer det ofta ungdomar och bara tittar förbi eller tar en kopp kaffe, våra döttrar är inte alltid hemma utan dom bara tittar förbi.

    Känner mig väldigt privilegierad att ha den kontakten med ungdomar i mina döttrars  umgänge. 


    Jag tycker du verkar vara en fantastisk "svärmor". Eller vad vi nu ska kalla det.

    Märka ord här på FL är en vanlig företeelse. Jag förstod direkt vad du menade, det där med matlagning. Att man har det uppdelat, tvätt, mat, städ och annat har väl de allra flesta. Tex så gör min man mat lite fler gånger än mig, och då tar jag hand om det andra runt omkring.

    Fortsätt som du/ni gör. =)
  • Äldre 10 Feb 22:11
    #13
    Ällingen skrev 2019-02-10 16:47:55 följande:

    Jag tycker du verkar vara en fantastisk "svärmor". Eller vad vi nu ska kalla det.

    Märka ord här på FL är en vanlig företeelse. Jag förstod direkt vad du menade, det där med matlagning. Att man har det uppdelat, tvätt, mat, städ och annat har väl de allra flesta. Tex så gör min man mat lite fler gånger än mig, och då tar jag hand om det andra runt omkring.

    Fortsätt som du/ni gör. =)


    Tack????
  • Äldre 10 Feb 22:13
    #14
    Ällingen skrev 2019-02-10 16:47:55 följande:

    Jag tycker du verkar vara en fantastisk "svärmor". Eller vad vi nu ska kalla det.

    Märka ord här på FL är en vanlig företeelse. Jag förstod direkt vad du menade, det där med matlagning. Att man har det uppdelat, tvätt, mat, städ och annat har väl de allra flesta. Tex så gör min man mat lite fler gånger än mig, och då tar jag hand om det andra runt omkring.

    Fortsätt som du/ni gör. =)


    Gjorde en glad gubbe efter tack men blev massa frågetecken
  • Äldre 14 Feb 09:29
    #15

    Haha! Jag kommer aldrig glömma min mans första måltid hemma hos oss. Han tog en ganska normal portion först. Sedan tog han mer och då hade pastan klibbat ihop så han fick en jätteportion. Jag höll på att säga att han inte behövde äta upp, men lät bli och tur var det för sedan tog han ännu mer. Mina föräldrar lärde sig snabbt att de behövde laga betydligt mer mat. De var vana vid mina pytteportioner.

  • Äldre 24 Feb 14:37
    #16
    +1

    Måste ändå säga att jag gläds när maten uppskattas. Viste att dom kom direkt från gymmet idag. Kokade 300g pasta och gjorde biffar på 500g.

    Det gick åt till 2 tonåringar. Gör mig superglad

Svar på tråden VIKTIGT TILL NYBLIVNA SVÄRMÖDRAR