• Anonym (HH4)

    Vad kallas detta?

    Hej.

    Jag är en tjej, ganska ung.

    Jag tänder på både killar och tjejer. Men jag skulle BARA kunna vara tillsammans med killar och kunna få känslor för killar.

    Jag blir ENDAST sexuellt attraherad av tjejer.

    Vad kallas detta?

  • Svar på tråden Vad kallas detta?
  • Anonym (Känner igen mig)

    Det är bara du som kan sätta en etikett på din läggning. Kanske räcker det att säga det du skrev i ditt inlägg och strunta i att sätta en etikett på känslorna, annars kan du välja det som känns bäst. 

    Det finns de som delar upp läggningen i två delar: romantisk attraktion och sexuell attraktion. Om du bara blir kär i killar skulle du då kunna vara heteroromantisk om du känner att det passar in på dig. Om du bara vill ha sex med tjejer så skulle du då vara heteroromantisk homosexuell. Eller så säger du bara att du är bisexuell (eftersom att de flesta inkluderar vem man får känslor för i sexuell läggning) eller queer och förklarar mer ingående för personen om du träffar någon. Det viktigaste är att det känns rätt för dig så välj själv vad du vill kalla dig själv. 

    Nu ska jag inte säga att du har fel, för det kan mycket väl vara så att du bara blir kär i killar och bara blir upphetsad av tjejer, men det är väldigt ovanligt att bara utveckla känslor för ett kön och enbart tända på ett annat. Kanske är det så just nu och om det är viktigt för dig med en etikett så välj för all del en, men var medveten om att sexualitet kan ändras, särskilt när man är ung och fortfarande experimenterar. Jag var i din situation när jag var ung men sen utvecklade jag känslor för en tjej. Då trodde jag att jag var lesbisk eftersom att jag ville dejta och ha sex med tjejer men absolut inte ville ha sex med killar även om jag kunde tänka mig att dejta dem så länge vi inte hade sex... Men sen träffade jag en fantastisk kille och kunde inte låta bli att dejta honom även om jag var tveksam till sex. Men jag höll på att säga nej till honom eftersom att jag som sagt trodde att jag var lesbisk och då "kan" man ju inte dejta en kille... Det slutade med att vi började dejta ändå och hade sex några veckor senare (på mitt initiativ när jag väl vågade), och nu ser jag mig själv som både biromantisk och bisexuell och jag är fortfarande tillsammans med killen. Varje gång jag upptäckte nya saker om min attraktion var det som att min värld rasade samman och jag genomgick en personlig kris innan jag hittat en ny etikett. Så om det inte är jätteviktigt för dig med en etikett så skulle jag vilja råda dig att avvakta tills du har känt samma sak i några år. Etiketter kan vara jättebra om man letar efter likasinnade eller vill förklara sin läggning snabbt och smidigt, men de kan också vara väldigt begränsande. Som sagt var det nära att jag dissade mitt livs kärlek för att jag trodde att jag var lesbisk. Så om du nyligen börjat tänka på din läggning så vänta med etiketterna och gör det som känns rätt både i hjärta och kropp. Om du ändå sätter en etikett på din sexuella läggning så försök i alla fall att inte låta det begränsa dig. 

  • Anonym (Lite salt)

    Jag misstänker att du är bisexuell men att du "tränats" kulturellt (pga alla romantiska filmer, böcker, sånger osv) att bli heterosexuell i din romantik.

    Inget fel i det egentligen, det är antagligen enklare så eftersom samhället är byggt för heterosexuella förhållanden.

    Grubbla inte för mycket över etiketter är mitt tips.

Svar på tråden Vad kallas detta?