• Äldre 10 Feb 15:21
    829 visningar
    7 svar
    7
    829

    Ledig för besök på mvc?

    På mitt jobb har vi rätt till ledighet från jobbet för två mvc-besök per graviditet. Men det är ju fler än två besök som behöver göras. Vad ansöker man om för ledighet då? Jag vet att man kan ta föräldraledigt 60 dagar innan bf, men före det.

    Och nej, jag kan inte gå utanför arbetstid då jag jobbar 7:30-16:30 måndag - fredag.


  • Svar på tråden Ledig för besök på mvc?
  • Äldre 10 Feb 15:24
    #1

    Jag har redan tagit en av de mvc-ledigheterna till inskrivningen. Nästa vecka har jag kub och ska också göra glukosbelastningstest.


  • Anonym (Saga)
    Äldre 10 Feb 15:25
    #2

    Jag har som tur är haft komp och flex att ta ut under båda mina graviditeter. Har sett till att få tidigaste eller senaste tiden på mvc.

  • Äldre 10 Feb 15:26
    #3

    Semester, flex, obetald....

  • Äldre 10 Feb 15:33
    #4
    Tow2Mater skrev 2019-02-10 15:26:48 följande:

    Semester, flex, obetald....


    Kan man ta semester bara några timmar? Flex har jag för lite för att täcka glukosbelastningstestet som tar hela förmiddagen. Sänker man sitt sgi om man tar obetald ledighet?
  • Elin P
    Äldre 10 Feb 15:38
    #5

    Du får väl ta tjänstledig utan lön om du inte har flex på jobbet.

  • Elin P
    Äldre 10 Feb 15:39
    #6

    Du sänker inte SGI för att du tar obetald ledighet vid enstaka tillfällen.

  • Äldre 10 Feb 16:01
    #7

    Du har alltid rätt att vara ledig för MVC besök. Men dom två gångerna som man får är betald ledighet. Så obetald ledighet för MVC besök kan din arbetsgivare inte neka dig. Sedan har man en shysst arbetsgivare kan man ju få betald ledighet mer än två gånger också, men två betalda besök måste du få.

Svar på tråden Ledig för besök på mvc?