• ShaSha91

    Hjälp får man göra så ?

    Jag är på ÄL+11 idag o min bim är om en vecka exakt.

    Ja har sedan min ägglossning haft besvär, mensvärk eller molvärk, de sticker i ljumskar o drsr i magen konstant.

    Ja har haft utomkvedshavendeskap i mitt tidigare förhållande. Ja o min sambo planerar nu barn o detta är första försöket.

    Är orolig vfr de könns så här. Kan man söka vård för detta eller kommer de skita i de o säga att ja ska vänta in min mens.

    Har inte grav testat mig heller o vill inte göra de så här tidigt.

    Hjälp flickor

  • Svar på tråden Hjälp får man göra så ?
  • ShaSha91

    Har även andra symtom som äckliga uppstötningar typ illamående men ändå inte: svider i näsan ibland som att ja har sprit i näsan..

  • Drottningen1970

    Känns otroligt märkligt att av nån slags princip vägra gravtest om du misstänker utomkvedes. Och istället söka upp sjukvården? Hur tänker du nu?

  • Jojjans

    Det du beskriver låter enligt mig som vanliga grav-symptom eller pms-symptom. Ett utomkveds ger inga symptom sådär tidigt, så om det inte finns risk att du blev gravid långt tidigare än du trott så kan du säkert avvakta. Men se till att ta ett test och ring 1177/gynakut om du har skarpa ensidiga smärtor!


    m
  • ShaSha91

    Menar att ja inte vill testa mig o bli besviken.

    Samtidigt förstår ja att ja måste testa mig för att sedan söka vård


    Drottningen1970 skrev 2019-02-10 16:22:50 följande:

    Känns otroligt märkligt att av nån slags princip vägra gravtest om du misstänker utomkvedes. Och istället söka upp sjukvården? Hur tänker du nu?


  • ShaSha91

    Menar att ja inte vill testa mig o bli besviken.

    Samtidigt förstår ja att ja måste testa mig för att sedan söka vård


    Drottningen1970 skrev 2019-02-10 16:22:50 följande:

    Känns otroligt märkligt att av nån slags princip vägra gravtest om du misstänker utomkvedes. Och istället söka upp sjukvården? Hur tänker du nu?


  • Enmsik
    ShaSha91 skrev 2019-02-10 15:47:09 följande:

    Jag är på ÄL+11 idag o min bim är om en vecka exakt.

    Ja har sedan min ägglossning haft besvär, mensvärk eller molvärk, de sticker i ljumskar o drsr i magen konstant.

    Ja har haft utomkvedshavendeskap i mitt tidigare förhållande. Ja o min sambo planerar nu barn o detta är första försöket.

    Är orolig vfr de könns så här. Kan man söka vård för detta eller kommer de skita i de o säga att ja ska vänta in min mens.

    Har inte grav testat mig heller o vill inte göra de så här tidigt.

    Hjälp flickor


    Dina symtom kan bero på graviditet eller pms. Det vet du inte förrän efter du testat.. Jag vet ju inte hur du fick reda på ditt utomkveds tidigare. Men av erfarenhet märks ju inte det förrän i v.6-7 beroende på var det sitter. Märks ju ofta i form av smärta om det sitter i äggledaren nät fostret växer och blir för stort för att få plats i äggledaren. Jag själv fick utomkvedshavandeskap som

    Satte sig på äggstocken och blödde ut i bukhålan, vilket då inte märktes förrän i mitten på vecka 7. Eftersom du haft utomkveds tidigare så antar jag att du vet hur det känns. Och just för att du haft det tidigare har du rätt till att få tidigt VUL för att se så att fostret/hinnsäcken sitter rätt. Och det fick jag reda på att man kan höra av sig om så snart man plussat. Man ser ju inget foster förrän i v.6 men en hinnsäck kan man se i vecka 5 och då vet man att det sitter rätt. Ta ett test.. sjukvården kommer inte boka in något om du inte ens har testat själv. Fortsätter du och har ont osv men negativa test och ingen mens. Då kan du ringa gyn. :) lycka till!
  • Enmsik
    ShaSha91 skrev 2019-02-10 15:50:53 följande:

    Har även andra symtom som äckliga uppstötningar typ illamående men ändå inte: svider i näsan ibland som att ja har sprit i näsan..


    Någon skrev även att om du får skarpa ensidiga smärtor ska du kontakta 1177/gyn. Vill bara säga att det behöver inte vara ensidig smärta. Vill inte skrämma dig men Mitt utomkveds visade sig bara genom mensvärksmärta i hela magen och svimningar så fort jag satt eller stod upp. Så mitt råd är att kontakta 1177 om du får riktigt ont över huvudtaget. Men de gör mer om du vet om du är gravid eller inte. När jag ringde 1177 så kunde de ringa kvinnokliniken direkt eftersom jag var gravid. Skulle du meddela att du inte är gravid eller inte vet, så ber de dig avvakta eller åka till akuten vilket bara är en omväg för dig om du faktiskt är gravid.

    Hopps allt går bra! Lycka till! Kram
Svar på tråden Hjälp får man göra så ?